תקופת הקורונה הצליחה להשכיח מנהגים רבים את העומסים הקבועים של הבוקר ואת הפקקים הרבים שהביאו לשעות של המתנה לאורך כביש 4. אחד הצירים הפקוקים היה לאורך היציאות של חולון וראשון לציון, ודווקא כעת, כשגל התחלואה מתחיל לרדת והעומסים חוזרים, מתחילה חברת נתיבי ישראל בעבודות לקראת הקמת מחלף חדש.
2 צפייה בגלריה
יתווסף גם נת"צ. המחלף החדש
יתווסף גם נת"צ. המחלף החדש
יתווסף גם נת"צ. המחלף החדש
(הדמייה: נתיבי ישראל)
קראו גם:
מטרות הפרויקט: לספק מענה לעומס ביציאות לחולון וראשון לציון באמצעות הקמת מחלף חדש ‑ חולון מזרח ‑ שיאפשר כניסה ויציאה בשני הכיוונים מכביש 4 לערים ראשון לציון וחולון.
ההשקעה בהקמת המחלף החדש: 200 מיליון שקלים.
עשרות אלפי כלי רכב חולפים בציר זה על כביש 4 מדי יום. היציאות מכביש 4 לחולון וראשון לציון עמוסות בשעות השיא והמחלף החדש שייבנה יקל על העומס ביציאות מהן ובכניסות אליהן.
בפרויקט הנוכחי תבטל חברת נתיבי ישראל את המחלף הקיים כיום בכניסה מכביש 4 לחולון ותקים מחלף חדש כקילומטר דרומה ממנו. כך יינתן מענה לנוהגים על כביש 4 מכיוון דרום ביציאות לחולון וראשון לציון וכן לאלה שמבקשים לצאת מראשון לציון וחולון לכביש 4 צפון.
כיום לא קיימת יציאה לכביש 4 מאיזור שכונת נחלת יהודה בראשון לציון ומחולון בקטע זה.
במרכזו של המחלף החדש יוקם צומת עם פנייה לכיוון ראשון לציון והמשך ישר לכיוון חולון, דרך גשר שדרות ירושלים. בכניסה וביציאה החדשות יהיו שני נתיבי נסיעה לכל כיוון.
2 צפייה בגלריה
למה דווקא כאן?
למה דווקא כאן?
הפקקים שממררים את חיינו
(צילום: יריב כץ, יאיר שגיא)
החברה גם תקים מערכת תאורה חדשנית במחלף ותבצע לאורך הכניסות והיציאות עבודות להעתקת תשתיות, העתקת תוואי הנחלים הקיימים באיזור ועבודות ניקוז. כמו כן, יוקמו שבילי אופניים לאורך כ־800 מטרים.

"לשחרר את העומסים"

סגן מנהל אגף פרויקטי דרום בחטיבת הפיתוח של חברת נתיבי ישראל, מהנדס הפרויקט ולד מירקין, התייחס לתוכנית: "אנחנו בעצם נוריד את המחלף הקיים, שנכון להיום מאפשר רק כניסה לחולון, ונבנה כביש שנמצא כקילומטר ממנו והוא יהיה מחלף חדש שיאפשר בעתיד גם כניסה מכביש 4 צפון לתושבי חולון וגם לתושבי ראשון לציון. זה אמור לשחרר את העומסים ולאפשר לאנשים יציאה לכביש 4 מכיוון צפון באופן מהיר יותר מאשר היום. זה יצמצם את הזמן של הנהגים על הכביש.
"בנוסף יש גם גשר שנבנה מעל הכביש על ידי חברת נת"ע, וכל עוד הם לא ישלימו את הגשר הזה, המחלף לא יעבוד בצורה מלאה"
"אני יכול לספר מעדות אישית שיש לנו אנשים בחברה שמחכים מאוד לפרויקט הזה, עובדים שגרים בחולון. הם מעידים שזאת תהיה עבורם ברכה, כי היום זה מאוד מסובך, והפרויקט החדש מעניק אפשרות להתחבר לכביש בלי רמזורים וסיבובים מיותרים בעיר. קרוב לשמונה משרדי תכנון היו שותפים לכך ויש עוד קבלן גדול שעובד בשטח. מאות שותפים לפרויקט הזה.
העומס על הכבישים רק הולך וגדל. לא עדיף להשקיע תקציבי ענק כאלה לטובת פיתוח של תחבורה ציבורית?
"על הכביש הזה יש גם נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) שהוסיפו על חשבון השול, ויש תכנון עתידי להוסיף נת"צ לכל האורך. ככה שיש גם דגש לטובת התחבורה הציבורית. אם לא יהיו תקלות בדרך, הנהגים יוכלו ליהנות מהתוכנית החדשה בסוף שנת 2023".
האם הרשויות צריכות לספק סיוע משלהן כדי שהמחלפים יהיו יעילים?
"הפרויקט של הכביש הבין־עירוני הוא של נתיבי ישראל, ולמעשה כדי לסיים אותו אנחנו לא תלויים באף אחד, אבל כדי שזה יעבוד כמו שצריך, עיריית ראשון לציון תצטרך להכשיר את הדרך בתוך העיר באיזור מחלף יצחק שמיר. הרי זה שטח של הרשות ואנחנו לא נוכל לעבוד שם. בתוך העיר זאת כבר תהיה עבודה של העירייה, וזה גם מתואם איתם. זה כביש ודרך נפרדת שעיריית ראשון לציון תצטרך לבנות, מעין כביש פנימי כדי שתושבי העיר יוכלו ליהנות מהמחלף החדש שאנחנו בונים כיום.
"אבל לא רק העירייה תצטרך לשלב כוחות כדי שזה יצליח. בנוסף יש גם גשר שנבנה מעל הכביש על ידי חברת נת"ע, וכל עוד הם לא ישלימו את הגשר הזה, המחלף לא יעבוד בצורה מלאה. יש כמה זרועות שצריכות לעבוד בשילוב ובסנכרון כדי שכולם יוכלו ליהנות מהמחלף.