שכונת נאות רחל בחולון הוקמה בתחילת שנות ה-60, צמוד לגבול עם בת ים (כיום חוצה ביניהן כביש איילון). היא הוקמה ע"י חברת רובינשטיין ותוכננה היטב כך שנבנו בה שני בתי ספר יסודיים: שפרינצק ושז"ר, מרכז ציבורי גדול - כיכר סירן, גנים ציבורים ואפילו אולם האירועים המיתולוגי "ארגמן" שכן בה. מה קורה שם היום? מה מחירי הדירות? ומה תוכניות הפיתוח?
7 צפייה בגלריה
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון. הכיכר הכי אייקונית בעיר
(צילום: קובי קואנקס)

מי גר בנאות רחל?


מנתוני הלמ"ס עולה כי כ-60% מתושבי השכונה הם בני 18 ועד 64 – כלומר מבוגרים ביחס לכל שכונה אחרת בחולון. רק 22% מהתושבים הם בטווח הגילאים שבין 0 ל-17. 18% מתושבי השכונה הם פנסיונרים בני 65 ומעלה.
31 אחוז מתושבי השכונה לא עובדים, כאשר 50% מאלו שכן עובדים עוסקים במקצועות הצווארון הכחול, ו-16% צווארון לבן, 2% מוגדרים כמחפשי עבודה. הנתונים המספריים עוד מלמדים כי ל-55% מתושבי השכונה אין תעודת, 26% בעלי בגרות ו-20% אקדמאים.

קראו גם:

מבחינה פוליטית, השכונה נחשבת לימנית מסורתית. מנתוני הבחירות האחרונות עולה כי 35% מתושבי השכונה הם מצביעי ליכוד, 14% ש"ס, 9% הציונות הדתית, 18% יש עתיד, 10% המחנה הממלכתי, 6% ישראל ביתנו, וכל השאר מתפלג בין המפלגות הקטנות.

כמה עולה דירה בנאות רחל?


המחיר הממוצע לקניה עומד על 1,945,246 שקל. מחיר השכירות עומד על 4,500 שקל בחודש. נכון לשבועות האחרונים כ-89 דירות עומדות למכירה בשכונה. 71% מן הדירות בשכונה הן בבעלות התושבים המתגורים בהן, ו-27% שכורות.
במהלך השנה האחרונה (2023) נמכרו בשכונה 106 דירות נמכרו במחיר ממוצע של 26,300 שקל למ"ר, ובתשואה שנתית של 2.54%. 50% מהדירות בשכונה הן בנות שלושה חדרים, 32% ארבעה חדרים, 10% שני חדרים, 5% חמישה חדרים, 2% חדר אחד.

7 צפייה בגלריה
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

דירות שני חדרים יד שנייה בשכונה (אין כרגע חדשות) נמכרות במחיר ממוצע של 1.57 מיליון שקל, או מושכרות במחיר ממוצע של 3,700 שקל.
דירת שלושה יד שנייה נמכרת במחיר ממוצע של 1.72 מיליון שקל, או מושכרת במחיר ממוצע של 4,300 שקל.
דירת ארבעה חדשים חדשה תימכר עבור 2.03 מיליון שקל, השכירות הממוצעת היא 5,200 שקל. יש אפשרות גם לשכור דירת חמישה חדרים בשכונה עבור 7,500 שקל, וכן פנטהאוז ב-6,500 שקל. נכון לרגע זה אין דירות בגודל הזה שעומדות למכירה.
למרות המחירים הנוחים יחסית למרכז הארץ נראה שהקונים לא ממהרים להגיע לשכונה. "השכונה לצערי מאוד מוזנחת", מספר תושב השכונה המתגורר ברחוב אילת. "לא רואים ממש השקעה בתשתיות או בפיתוח, גם המרכז המסחרי שלנו לוקה בחסר ואין מה לדבר על חנייה. יש פוטנציאל גדול, יציאה מהירה לאיילון וקרבה לרכבת, אבל אני יכול להבין למה זוגות צעירים מחפשים משהו אחר, כאן האוכלוסיה ברובה מבוגרת".

7 צפייה בגלריה
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים רי/מקס סנטר חולון-בת ים, דווקא רואה את היתרונות הרבים בשכונה גם למשפחות צעירות וגם למשקיעים.
"השכונה נאות רחל מאופיינת בחלקה באזור חרדי דתי ובחלקה כאזור למשפחות, הקרבה של השכונה ליציאות המהירות לאיילון, מגוון הנכסים הרחב שמונה דירות קטנות של 2-2.5 חדרים, ועד לדירות גג ופנטהאוזים, מאפשר לאוכלוסייה רחבה מאוד להתגורר באזור", מסביר ימיני ומוסיף: "רמות המחירים בשכונה יציבים ביחס לעיר ומאפשרים לזוגות צעירים לרכוש דירה הוגנת למגורים, באזור הרחובות קדושי קהיר ורחוב אילת נמצאות דירות גדולות מאוד שאהובות על משפחות שמשדרגות את מרחב המגורים שלהם, השדרוג הזה ביחס לשכונות אחרות כמו ח 300 או ח 501 בחולון לא הופך ליקר משמעותית, ומאפשר למשפחות שרוצים יותר חדרים או גודל בדירה לעשות זאת בתקציבים נמוכים יותר".
נקודה נוספת שאיש הנדל"ן מתייחס אליה עוסקת במשקיעים: "רוב הבניינים בשכונה הם ישנים ללא מעלית וללא חניה ומיועדים להתממש ע"פ לתוכנית ח/619, מה שהופך את האזור למבוקש גם ע"י משקיעים וגם ע"י זוגות שרואים את פוטנציאל ההשבחה העתידי".

תוכניות התחדשות בנאות רחל


לפני כחודש הודיעה הוועדה המקומית חולון על תוכנית מהפכנית להתחדשות עירונית ברחוב אילת בשכונת נאות רחל. בין השאר הוחלט גם על הרחבת גינת חיל השריון, והרבה דירות חדשות - חלקן מיועדות להשכרה ארוכת טווח.

7 צפייה בגלריה
רחוב אילת
רחוב אילת
רחוב אילת. לקראת מהפך
(צילום: קובי קואנקס)

התוכנית מקצה כ-100 יחידות דיור מתוך הדירות שייבנו להשכרה ארוכת טווח והקמת 120 חניות ציבוריות, מה שאמור לסייע במצוקת החנייה באזור. שנית, התוכנית שואפת למקסם את הפוטנציאל לאורך רחוב אילת ולאורך תוואי קו המטרו M1 העתידי, כשדרה עירונית ראשית פעילה, תוך העצמת זכויות בנייה, עיבוי מסחר מקומי בקומת הקרקע, בתוספת שימושים ציבוריים, שטחים למסחר ותעסוקה.

7 צפייה בגלריה
נאות רחל. המהפך
נאות רחל. המהפך
נאות רחל. המהפך
(הדמיה: קסם הדמיות)

התוכנית כוללת פינוי של 128 דירות ישנות, ובנייה של כ-540 דירות חדשות, מתוכן כ-100 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח. תמהיל הדירות החדשות יכלול כ-40% דירות קטנות. כל זאת בבנייה הכוללת מגדלים, סביב שטחים פתוחים ומעברים ציבוריים לשימוש תושבי המתחם וכלל השכונה.

למה השכונה לא מתפתחת?


למרות מיקומה האטרקטיבי, נראה שהיעדר דירות קטנות ודיור בר השגה מעכבים את התפתחות השכונה. אוכלוסיית השכונה יורדת בהדרגה בעשור האחרון, ופלח האוכלוסייה שמצטמק הכי הרבה הוא בטווח הגילאים שבין 20 ל-40. קבוצת גיל זו קריטית להתפתחות של ערים ושכונות, כך שמדובר במגמה שעשויה להוות חסרון לטווח ארוך עבור השכונה.
השכונה אמנם חווה תנופת בנייה במסגרת תמ"א 38, אך מרבית הדירות החדשות שנמכרות בה הן דירות 4 חדרים, מיעוטן דירות 3 חדרים, ומאז שנת 2015 נמכרה בה דירת 2 חדרים חדשה אחת. היעדר דירות קטנות ודיור בר השגה מונעים ממשפחות צעירות ורווקים לעבור לשכונה, וכך גורמים למעשה להצטמקות האוכלוסייה.

7 צפייה בגלריה
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון
(צילום: קובי קואנקס)


מה היתרונות של נאות רחל?


השכונה ממוקמת בסמיכות למרכז העיר, למרכז הטכנולוגי HIT חולון, לנתיבי איילון ולתחנת רכבת, כך שיש בה פוטנציאל למשוך רווקים ומשפחות צעירות שמחפשים מיקום מרכזי ונגיש במחיר סביר.
בשכונה יש מרכז מסחרי פעיל (כיכר סירני), חנויות רחוב בממוקמות בעיקר ברחוב אילת, דב הוז (כאשר עבודות הרכבת יסתיימו הגישה גם תהיה קלה יותר).
רוב החנויות אמנם שכונתיות ומיושנות, אבל זאת מאחר שבשכונות ותיקות כמו נאות רחל המסחר מפוזר ברחובות הראשיים בהם יש תנועה רגלית רבה ומגוון החנויות בהן גדול יחסית. מי שמחפש חווית קניה מודרנית יותר ימצא אותה בקניונים בחולון ובבת ים, שנמצאים במרחק של עד רבע שעת רכיבה על אופניים.

7 צפייה בגלריה
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון
נאות רחל בחולון. הרבה פרויקטים של תמ"א 38
(צילום: קובי קואנקס)

תחבורה בשכונה


אוטובוסים: בשכונה עוברים קווי אוטובוס רבים המאפשרים גישה גם למרכז העיר וגם לכיוון בת ים, ראשון לציון ותל אביב.
רכבת: כאשר הרכבת הקלה תחל לנוע במסלול הקו הירוק, מתישהו ב-2028 לפי ההערכות כרגע, הנגישות התחבורתית של השכונה תהיה קלה הרבה יותר. תחנת ההסתדרות של הקו הירוק תהיה ברחוב פיכמן, במרחק הליכה מהשכונה.
רכב פרטי: השכונה נהנית מנגישות גבוהה יחסית אל היציאה מהעיר באמצעות איילון צפון ודרום. אבל, מצוקת החנייה בנאות רחל, כמו במרבית שכונות חולון, ידועה ואף החריפה בשל העבודות על הרכבת הקלה של הקו הירוק, כמו גם הפקקים.