קריית שרת הייתה לאורך שנים "הפנים של חולון" ושמה היה מוכר היטב גם בערים השכנות. עם הזמן, התווספו לעיר שכונות חדשות, הבניינים והתשתיות התיישנו, והחלה נדידה של משפרי דיור אל מחוץ לשכונה. הראשונה ש"נגסה" בפופולאריות הייתה קריית בן גוריון. אך שכונת קריית אילון על מגדליה, שקמה צמוד משפיעה עליה עד היום בעיקר במדד המחירים. מה מחירי הדירות בקריית שרת היום? מה מתוכנן להיבנות? יצאנו לבדוק.
6 צפייה בגלריה
קריית שרת בחולון
קריית שרת בחולון
קריית שרת בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
קריית שרת ממוקמת בדרום חולון, והיא השכונה הגדולה בעיר ואחת הוותיקות שבהן. גבולות השכונה הם הרחובות שדרות ירושלים, אלופי צה"ל, דוד אלעזר ומפרץ שלמה. חלק נרחב ממנה מאופיין בבנייה ישנה הכוללת בנייני רכבת ישנים לצד בניינים בגובה של עד כחמש קומות.
בשכונה יש מוסדות תרבות וספורט רבים. ביניהם היכל ספורט ו"מרכז שטיינברג", אולם תיאטרון וספרייה. בחלק הדרומי של השכונה נמצא מרכז הבילוי של חולון, שם נמצאים מוזיאון הילדים הישראלי, ימית 2000 ופארק פרס בו היכל הקרח חולון ומתחם לה-פארק. בצמידות אליה נמצא גם מרכז העסקים המתפתח החדש של העיר, הכולל גם את מרכז עזריאלי בו פועלות חברות רבות (ביניהן חברות הייטק וביטוח).

קראו גם:

מי גר בקריית שרת?


גילאים: 23% מתושבי השכונה הם עד ילדים ונוער עד גיל 17, 64% הם בני 18 ועד 64 ו-13% הם בני 65 ומעלה.
תעסוקה: 20% הם צווארון לבן, 54% הם צווארון כחול, 20% לא עובדים, 2% מחפשים עבודה ו-3% אחר.
השכלה: 47% ללא בגרות, 30% בעלי בגרות ו-22% אקדמאיים.
פוליטיקה: בבחירות האחרונות (2022) - כ-34% מתושבי השכונה הצביעו הליכוד, 10% ש"ס, 10% הציונות הדתית, 21% יש עתיד, 11% המחנה הממלכתי, 6% ישראל ביתנו, 3% העבודה, 2% יהדות התורה, 1% מרצ, 1% הבית היהודי ו-1% אחרים.
בעלי דירות: 27% אחוז מתושבי השכונה מתגוררים בדירות שכורות, 70% בבעלות פרטית ו-3% אחר.
גודל הדירות: 39% מהתושבים מתגוררים בדירת שלושה חדרים, 39% מתגוררים בארבעה חדרים, 14% בחמישה חדרים, 4% בשני חדרים ו-4% בחדר אחד.

6 צפייה בגלריה
פארק פרס בחולון. מפחיד בלילות
פארק פרס בחולון. מפחיד בלילות
פארק פרס בחולון. מרחק הליכה
(צילום: קובי קואנקס)

כמה עולה דירה בקריית שרת?


מחיר ממוצע לקניה של דירה בשכונה נכון ליולי 2023 עומד על ‏2,209,478 ‏שקל. המחיר הממוצע לשכירות דירה בשכונה עומד על 4,800 שקל לחודש. 145 דירות נמכרו בסך הכל בשנת 2022, ונכון להיום כ-84 דירות בשכונה עומדות למכירה במחיר ממוצע של 28,000 שקל למ"ר, ותשואה שנתית של 2.39%.
השכונה מאופיינת כמעט לחלוטין בדירות בנות 2-5 חדרים ישנות, ובהתאם לממוצע דירת 2 חדרים נמכרת ב-1.49 מיליון שקל או מושכרת ב-4,000 שקל. דירת 3 חדרים נמכרת ב-1.78 מיליון שקל או מושכרת עבור 4,200 שקל, דירת 4 חדרים נמכרת ב-2.21 מיליון שקל או מושכרת ב-5,500 שקל, דירת 5 חדרים נמכרת ב-2.55 מיליון שקל או מושכרת ב-6,500 שקל.
אנשי הנדל"ן יודעים לספר שמחירי הדירות בשכונה מושפעים ממיקומם ביחס לשכנה היוקרתית קרית אילון (ח-300). דירה הממוקמת קרוב יותר לאזור קניון חולון ולשכונה החדשה תהיה יקרה יותר (לפעמים משמעותית) מדירה בצד השני של השכונה. לעיתים גם תמצאו כחלק מתיאור הדירה באתרי הנדל"ן המרכזיים את התוספת "ליד ח' 300".
לצורך ההשוואה, מחיר ממוצע לדירה בשכונת קרית אילון עומד על כ- ‏3,308,958 ‏שקל. המחיר הממוצע לשכירות בקרית אילון עומד על 7,900 שקל לחודש. כך שהיתרון של קריית שרת הוא משמעותי במדד המחירים, אך למרבה הצער תושבי השכונה טוענים שהם מרגישים פער גם בתשתיות ובהשקעה בין שתי השכונות.

היתרונות וגם החסרונות


היתרון הגדול בשכונה הוא המיקום שלה. במרחק הליכה נמצאים ימית 2000, פארק פרס, לה פארק, מוזיאון הילדים, משטח ההחלקה על קרח, מסעדות ובתי קפה בלה פארק, אולם הכדורסל ("היכל טוטו חולון) ומרכז התעסוקה עזריאלי. בתחומי השכונה נמצא מרכז שטיינברג, מרכז המוזיקה העירוני, שבו מתקיימות הופעות, אירועים, חוגים והרצאות.

6 צפייה בגלריה
מרכז שטיינברג בחולון
מרכז שטיינברג בחולון
מרכז שטיינברג בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

עם זאת, המרכז המסחרי בשכונה מיושן ואף מוזנח. התשתיות במקום אמנם שופצו לאחרונה ע"י העירייה במטרה לנסות ולהחיות את האזור, אך כאשר גם סניף הדואר המקומי נסגר, התושבים חשים שיש עוד הרבה מקום להשקיע, במיוחד כאשר הם מסתכלים אל הפיתוח וההשקעה הנראים לעין במגדלי היוקרה של השכונה הצמודה.

6 צפייה בגלריה
סניף הדואר שנסגר בקריית שרת
סניף הדואר שנסגר בקריית שרת
סניף הדואר שנסגר בקריית שרת
(צילום: קובי קואנקס)

למרות זאת, עבור המשקיעים, קריית שרת היא יהלום במרכז חולון. מחירי הדירות בשכונה עודם יחסית נמוכים (במיוחד בהשוואה לשכנת המגדלים), והיא צפויה לעבור פיתוח, כך שאנשי הנדל"ן חוזים שזו שכונה שתניב רווחים בעתיד.
אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים רי/מקס סנטר חולון-בת-ים: "קרית שרת זוכה לאחרונה להתעניינות, הן מצדם של יזמי התחדשות עירונית והן מצדם של משקיעים. הקירבה של השכונה לאזור התעשייה וליציאה לכביש 4 מעניינת בשנים האחרונות כל מי שמבין את דרמת ההתפתחות באזור, ובנוסף מספר לא קטן של פרויקטים של תמ"א 38 חיזוק מבנים כבר יצאו לפועל. עיריית חולון אישרה בשנת 2021 לחברת אזורים לבנות בניין בן 26 קומות במרכז העיר, הביקושים לפרויקט גבוהים מאוד בקרב משפרי דיור מהאזור וזוגות צעירים".

תוכניות בנייה בקריית שרת


בפברואר 2022 אושר השלב הראשון של "מגה פרויקט התחדשות עירונית" בשכונת קרית שרת. במסגרת פינוי-בינוי המתחם הדרומי, הכולל את הרחובות מגידו, השילוח ושדרות ירושלים, יפונו למעלה מ-300 יח"ד בבניינים ישנים של 3-4 קומות, ובמקומם ייבנו למעלה מ-400 יח"ד חדשות בבנייני בוטיק של 7-10 קומות ומגדלי יוקרה של 17-19 קומות לצד מבנה ציבורי חדש ושטח מסחרי. הפרויקט כולל גם תמ"א 38 בבנייני רחוב מפרץ שלמה. את פרויקט "מגידו-השילוח" מובילה קבוצת הנדל"ן "לי מרשל".

6 צפייה בגלריה
מבט מדרום
מבט מדרום
מבט מדרום. פרויקט מגידו השילוח
(הדמיה: משה רוזנס)

בנוסף, קבוצת "בסט יזום" זכתה במכרז ותבצע את פרויקט ההתחדשות ברחוב החרמון. סך הכל יוקמו 282 יחידות דיור לצד הפרויקט הסמוך במתחם הרחובות אלופי צה"ל־שדרות ירושלים.
מגדל מגורים חדש בהקמה ברחוב משה שרת, בסמוך למרכז המסחרי הוותיק, יכלול קומת קרקע מסחרית שתוסיף לאזור חנויות. בניית המגדל שצפוי להגיע לגובה של 24 קומות צפויה להסתיים ב-2026. את המתחם מקימה חברת אזורים, ונכון לעכשיו כבר חתמו הסכמי שכירות במקום: בית הקפה "סטריט בייקרי", רשת הסופרים "מרקט בעיר" וחנות הנוחות "סבן אקספרס ופיצה סטורי.
בנוסף קיימים בשכונה מתחמים רבים של בינוי במסגרת תמ"א 38 שנועדו לחזק את הבניינים מפני רעידות אדמה ולשדרג את צורתו החיצונית. הפרויקטים הללו מושכים אליהם דיירים חדשים, אך הבעיה היא שאין בהם תוספת ממשית של מקומות חנייה, מה שצפוי להוסיף על מצוקת החנייה שכבר קיימת בשכונה.

6 צפייה בגלריה
קריית שרת, פרויקט סימפוני החדש
קריית שרת, פרויקט סימפוני החדש
קריית שרת, פרויקט סימפוני החדש
(הדמיה: 3Division, צילום: קובי קואנקס)

תחבורה וחנייה


תחבורה ציבורית: קווי אוטובוס רבים עוברים בשכונה, ומחברים בינה לבין מרכז העיר ומחוצה לה. בעתיד צפויה להיבנות במרחק קצר מהשכונה תחנת הקו הירוק של הרכבת הקלה - תחנת בצלאל בשדרות ירושלים.
ברכב פרטי: השכונה סובלת ממצוקת חניה, בשל תוכניות התמ"א 38 הפעילות וגם בשל עבודות הרכבת הקלה המתמשכות. תושבי האזור מתלוננים שאנשים חונים על המדרכות ברחבי השכונה, בעיקר ברחובות יריחו וקרית שמונה, ובעיקר בשעות הערב והלילה ובסופי שבוע. עם זאת השכונה ממוקמת במרחק נסיעה קצר יחסית מכביש 4 והיציאה מהעיר. בימים רגילים כמובן, ולא בתקופת עבודות הרכבת הקלה שהופכות גם את הנסיעה הקצרה ביותר לארוכה ומייגעת.