אמיליה גוטמן היא אישה בת 86, צעירה ברוחה, מלאת הומור, אופטימית ויצירתית. מאז פרוץ הקורונה היא מתעדת את חייה במאות צילומים ומפיצה אותם באינסטגרם ובפייסבוק, ואף רכשה לה מספר נאה של מעריצים, עוקבים ומגיבים.
4 צפייה בגלריה
אמיליה, מתוך התערוכה
אמיליה, מתוך התערוכה
אמיליה, מתוך התערוכה
(צילום: אורית ליבוביץ'–נוביץ)
קראו גם:
אמיליה היא בפירוש אחת מיני רבות ורבים שמשתפות ומשתפים את העולם עם חוויות באופן הזה, אולם היא מיוחדת משום שהיא... בובת ספוג בגודל אדם!
היא חושפת באומץ רגעים קטנים ואינטימיים של יום־יום, כמו גם את עמדותיה הפוליטיות, את צעדותיה במחאות החברתיות וגם את לייזר - האהבה החדשה שמצאה בערוב ימיה.
4 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
(צילום: אורית ליבוביץ'–נוביץ)
אמיליה לא חלמה שיום אחד יהפכו החוויות שחלקה עם העולם לתערוכת חוצות גדולה, אבל ביום האישה זה יקרה: "אמיליה - יומן מצולם", תערוכת חוצות בגן המוזיאון בחולון.
בתערוכה יוצג עולמה של אמיליה בצילומים מתוך יומנה ובהם מונצחים רגעים דוקומנטריים מרגשים שגורמים לנו, בנות ובני האנוש, להרהר על חיינו.
היומן המצולם חושף את התקופה שכולנו עוברים, ובעיקר מזווית העין והלב של בני ובנות הגיל השלישי. הנושאים שאליהם מתייחסת אמיליה ביומן משקפים את המציאות מאז ועד היום.
אמיליה מתמודדת בהומור עם הסגר והבדידות, אמיליה יוצאת להפגין, אמיליה מתמודדת עם מתקפות הטילים, אמיליה מתחסנת, מוצאת בן זוג חדש, אמיליה חולה בקורונה ומבריאה, נחה בשמש בגינה, מבשלת מכבסת ועוד ועוד.
4 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
(צילום: אורית ליבוביץ'–נוביץ)
מאחורי דמותה של אמיליה עומדת יוצרת התערוכה, אורית ליבוביץ'־נוביץ, אמנית רב־תחומית, מעצבת בובות, בובנאית, צלמת ושחקנית. "אמיליה היא 'הפייבוריט שלי' מכל החברים (הדמויות) שיצרתי", מספרת ליבוביץ'־נוביץ. "יצרתי אותה עבור ההצגה ''התיאטרון של אמיליה' שהועלתה לראשונה בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים וזכתה בפרסים רבים. כשארזתי את החומרים מהסטודיו לקראת הסגר כדי להמשיך לעבוד מהבית, היה ברור לי שאמיליה מצטרפת אליי, שיהיה כיף לשהות במחיצתה. היא אישה שיודעת לחיות, אופטימית, לא משתפת פעולה עם הגיל שלה, מסרבת לקבל מגבלות ועושה מה שבא לה.
"כמה ימים אחרי תחילת הסגר התחלתי לצלם אותה ומאז לא הפסקתי. הצילומים הועלו לרשתות בצירוף טקסט קצר. בסיטואציה ההזויה כשכולם מסוגרים אמיליה הצליחה לקבל חיים משלה וליצור קשר עם העולם כשהיא זוכה לתגובות ועוקבים מאפריקה, דרום אמריקה, ארצות הברית, הודו, איראן, עיראק, ישראל ועוד. היו כאלה שהודו לה על השיתוף, היו כאלה שהביעו דעה ואף כתבו תגובות, עצות ואזהרות מתוך רצון לשמור על כבודה. כך למשל, כשהכירה את לייזר ולראשונה נכנסה איתו למיטה, ביקשו ממנה שלא תהיה קלה להשגה".
4 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
(צילום: אורית ליבוביץ'–נוביץ)
לכל צילום וסצנה מחייה של אמיליה יצרה אורית ליבוביץ'־נוביץ לוקיישן ובתוכו אלמנטים שמרמזים, מייצגים ומחזקים את הסיפור. התלבושות של אמיליה נלקחו בחלקן מארון הבגדים של אמה של אורית, וכך גם ההשראות לסיטואציות: שיחות הטלפון, הבדידות, געגוע למשפחה, תרופות, "לסדר מגירה או שתיים", חיסונים, לצאת למספרה, בדיקת עיניים ועוד.
אמיליה - יומן מצולם, 8.3.22 - 31.5.22 במתחם תערוכת חוצות גן המוזיאון בחולון.