שכונת אגרובנק היא אחת השכונות הוותיקות ביותר בעיר. היא ממוקמת בצפון חולון, גובלת במקווה ישראל, ומתאפיינת בבניינים נמוכים ורחובות שקטים ונעימים. במרכז השכונה נמצא רחוב סוקולוב "מרכז הקניות" העירוני של חולון, למרות שמצבו התערער מאז החלו עבודות הרכבת הקלה. תושבי חולון הוותיקים מסכימים שזו השכונה בעלת המוניטין הכי טוב בעיר, ומחירי הדירות בשכונה בהתאם.
קצת היסטוריה - איך הכל התחיל באגרובנק?
יעקב מירנבורג ושמעון יעבץ, שני בנקאים שעלו לישראל מרוסיה, היו אלה שהקימו את אגרובנק: בנק אגריקלטורי – חקלאי. הם חלמו להקים שכונה תעשייתית בארץ ישראל ועל כן רכשו ב-1934 כ-3,000 דונם של אדמת חול. מה שהפכו שהיום למרכז חולון: בין רחוב חנקין, רחוב סוקולוב ומקווה ישראל. שכונת אגרובנק מהווה אמנם רק 590 דונם מתוך שטח זה, אולם מיד החלו לבנות במקום שיכון עובדים עם החברה ההסתדרותית, ואף סללו כביש שיחבר בין השכונה לכביש תל אביב-ירושלים.
שלא כמקובל באותם ימים, רק לאחר שסיימו להניח את התשתיות המלאות לשכונה, ביניהם מגדל המים שהפך אחד מסמלי השכונה, החלו בשיווק המגרשים לבנייה. כדי למשוך אנשים לשכונה החדשה, הוקצה בפאתי השכונה - בסמוך לכיכר צמרת בצומת שדרות קוגל ורחוב סוקולוב, בית החרושת לטקסטיל "לודז'יה".
אריה שנקר, מחלוצי התעשייה בארץ ישראל, הקים שם את המפעל החדש, שסיפק מקומות עבודה רבים לתושבי השכונות החדשות ופעל בניהול אחיינו של אריה שנקר, בן ציון שנקר. לימים הפך ליושב ראש ועד השכונה, פעל לאיחוד השכונות הנוספות למועצה מקומית ולאחר ייסודה היה חבר בה עד מותו. על שמו של בן ציון שנקר נקרא בית הספר היסודי "שנקר".
בשנת 1935 החל לפעול באופן סדיר קו תחבורה ציבורית של חברת "דרום יהודה" מתל אביב לאזור השכונה, ובכך הקל במידת-מה על הריחוק מתל אביב. הקמת המפעל ושיפור התשתיות והתחבורה מתל אביב גרמו לעלייה במחירי הקרקעות באזור, אולם הדבר גרם להאטה בקצב הגידול של השכונה, ועודד בעלי משפחות ממעמד הביניים להתיישב בה, כפי שחיים בה עד היום.
קראו גם:
מי גר באגרובנק היום?
גילאים: כיום נחשבת אגרובנק כשכונה אידיאלית למשפחות עם ילדים, וזו גם השכונה עם הכי הרבה עגלות ילדים בכל חולון. 19% מהאוכלוסייה הם צעירים עד גיל 17, 58% בני 18 ועד 64, ורק 22% הם בני 65 ומעלה.
תעסוקה: 22% צווארון לבן, 52% צווארון כחול ו-24% לא עובדים.
השכלה: 23% בעלי בגרות, 53% ללא בגרות ו-24% אקדמאים.
פוליטיקה: בבחירות האחרונות הצביעו 28% מתושבי השכונה עבור יש עתיד, 27% עבור הליכוד, 14% המחנה הממלכתי, 8% הציונות הדתית, 5% העבודה, 5% ש"ס, 5% ישראל ביתנו, 3% מרצ, 3% אחרים ו-1% עבור יהדות התורה.
כמה עולה דירה באגרובנק?
ביוני 2023 הוצעו כ-89 דירות למכירה בשכונת אגרובנק בחולון. בכל שנת 2022 נמכרו כ-157 דירות. לפי נתוני הלמ"ס, מחיר ממוצע לקניה עומד על 1,965,730 שקל, כאשר המחיר ממוצע למ"ר עומד על כ-28,500 שקל ותשואה שנתית של 2.73%.
מחיר לשכירות עומד בממוצע על 4,875 שקל. 60% מתושבי השכונה מחזיקים את הדירה בבעלותם, 37% משכירים את דירותיהם ו-3% אחר.
כיום, אין הרבה בנייה חדשה בשכונה, אך בקרוב יצא לדרך מיזם פינוי בינוי גדול: ארבעה בניינים בני 10 קומות יחליפו את ארבעת המבנים הקיימים במתחם שנקר 10-14, ובסוף הבנייה יתווספו כ-170 דירות חדשות. התוכנית כבר אושרה בוועדה המקומית ובוועדה המחוזית. התוכנית כוללת את חידוש המבנים, המדרכות, הכבישים והמרחב הציבורי. הבניינים החדשים במתחם יהיו גבוהים יותר, כמות הדירות תגדל והשטח הבנוי יצטמצם, כך שבשטחים שהתפנו אפשר יהיה להקים גם מבנים לטובת הציבור (מרכז קהילתי, בית ספר ועוד).
בנוסף, בניית הבניין החדש, במקום זה שקרס ברחוב סרלין נמצאת בעיצומה. את הבנייה מבצעת חברת 'אאורה', ובמקום שני בניינים בני ארבע קומות, ו-32 דירות, יוקם במקום בניין בן 14 קומות ו-89 דירות. המחירים בבניין החדש: דירת 2 חדרים , 55 מ' – החל מ- 1,700,000 ש"ח, דירת 3 חדרים, 65 מ' החל מ- 2,270,000 ש"ח, דירת 4 חדרים, 84 מ' – החל מ- 2,840,000 ש"ח, דירות 5 חדרים 121 מ' – החל מ- 4,640,000 ש"ח.
דירות יד שנייה: דירת שני חדרים בשכונת אגרובנק נמכרת במחיר ממוצע של 1.48 מיליון שקל, דירת שלושה חדרים במחיר 1.82 מיליון שקל, ארבעה חדרים במחיר 2.2 מיליון שקל וחמישה חדרים במחיר 2.5 מיליון שקל.
רוצים לשכור דירה בשכונה? דירת שני חדרים תעלה לכם בממוצע כ- 3,850 שקל, שלושה חדרים 4,500 שקל, ארבעה חדרים 5,500 שקל ואילו חמישה חדרים: 6,500 שקל. כיום, כמעט מחצית (49%) מהדירות בשכונה הן בנות שלושה חדרים, 24% שני חדרים, 20% ארבעה חדרים, 4% חמישה חדרים ו-3% חדר אחד.
אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים רי/מקס סנטר חולון-בת-ים: "שכונת אגרובנק מאופיינת בדירות מרווחות ובמיקום אסטרטגי, הביקושים בשכונה הם מהגבוהים בעיר. הרחובות הפנימיים מבוקשים על ידי משקיעים וזוגות צעירים, ונכון למצב השוק היום, נכסים באזור זוכים לפניות רבות, למרות שווליום העסקות ירד בחצי השנה האחרונה".
שכונה בלי חנייה
שכונת אגרובנק נהנית מקרבה לכבישים ראשיים בעיר, ביניהם רחוב סוקולוב ושדרות לוי אשכול, המובילות לכיכר קוגל וצומת חולון. בתוך השכונה עצמה אין כמעט תחבורה ציבורית, אך המרחק לרחובות הראשיים בהם ממוקמים קווי האוטובוסים ובעתיד הקו הירוק של הרכבת הקלה אינו גדול.
בשל העובדה שחלק ניכר ממסלול הקו הירוק עובר בשכונה (משדרות ירושלים ועד סוקולוב), סובלים בשנה האחרונה תושבי האזור (והסוף עוד רחוק) מעבודות הרכבת. כאשר המשמעות אינה רק רעש ואבק אלא בעיקר מצוקת חנייה קשה ועומסי תנועה. "אם בעבר עוד אפשר היה למצוא חנייה באחד הרחובות הקטנים, היום גם זה כבר בלתי אפשרי", משתף אחד מתושבי השכונה הוותיקים ומוסיף - "לא רק שאין חנייה גם מקבלים דוחות על ימין ועל שמאל, המצב הפך לבלתי אפשרי.
תושבי רחוב גלעד בשכונה אף פרסמו עצומה הקוראת לעירייה להקל על תושבים המתגוררים בסמוך לציר העבודות על הרכבת הקלה וסובלים ממצוקת חניה. העירייה בתגובה הודיעה כי בלילות ובשבתות וחגים יינתנו דוחות רק בגין עבירות המהוות סכנה לציבור.
עוד בטרם החלו עבודות הרכבת סבלו תושבי השכונה, המתגוררים בסמיכות לתיאטרון חולון (יד לבנים) ממצוקת חנייה שרק הלכה והחריפה. זאת בשל המבקרים הבאים שמגיעים בערבים וסופי שבוע ותופסים את מקומות החנייה המועטים שנותרו לתושבי האזור. זאת למרות שהעירייה הכשירה חניון ייעודי למבקרים, המרוחק מעט מהתיאטרון עצמו.
מה לא ידעתם על אגרובנק, ואיזה רחוב יהפוך למדרחוב?
בשכונה קיימת תכנית שימור, אשר תגביל את מספר הדירות ותקבע עיצוב אחיד לבניינים, המיקום המרכזי והרכבת הקלה - וכל אלה עשויים להביא לעליית מחירים בשכונה. מדיניות העירייה ומיזמים, כמו הרכבת הקלה, צפויים להגדיל את הביקוש למגורים באזור, בעוד שיגבילו את מספר הדירות, כך שתתכן עליית מחירים.
מה כוללת תוכנית השימור:
הגבלת דירות - מדיניות העירייה מאפשרת תוספת צנועה יחסית של כ-700 דירות לכ-5,500 הדירות הקיימות בשכונה.
שימור בעלות מינימלית: תכנית השימור העירונית מחייבת עיצוב אחיד עבור חלקים נרחבים בשכונה – כמו סוג חומרי הבנייה וסגנון המעקות, כך שלשכונה יהיה עיצוב אחיד וייחודי. עם זאת, רק מבנים ספורים בשכונה מיועדים לשימור מלא, כך שרוב בעלי הנכסים לא יאלצו לשלם את עלויות השימור (הגבוהות בדרך כלל).
רכבת קלה - הקו הירוק של רשת הרכבות העירוניות של גוש דן יעבור החל מ-2028 לאורך רחובות מרכזיים מסביב לשכונה וישפר משמעותית את הקשר שלה לשאר חלקי העיר ולערים נוספות (כרבע שעה למרכז תל אביב).
התחדשות סוקולוב - במסגרת הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה, יסיימו בקרוב לחדש את כיכר ויצמן ורחוב סוקולוב, שיהפוך למדרחוב.
התחדשות קוגל - במקביל לעבודות הקו הירוק תחודש גם שדרת הכניסה לעיר כך שתכלול פארק פעיל לאורכה, ובצמוד לו יהיו מוקדי מסחר ובילוי חדשים.