שכונת אגרובנק בחולון היא אחת מהשכונות הגדולות והוותיקות בחולון וכתוצאה מכך גם צפופה ומלאה בבניינים ישנים. באופן טבעי תושבים רבים בשכונה מנסים לקדם יוזמות כמו תמ"א 38 ופינוי בינוי והחודש אכן הסתיים איכלוס של פרויקט ענק במסגרתו נוספו לשכונה מאות בתי אב. עם זאת, נראה כי כל שאר הפרויקטים בשכונה תקועים וכבר תקופה ארוכה אף יזם לא מצליח לקבל אישור לתוכנית התחדשות עירונית.
1 צפייה בגלריה
ההתחדשות באגרובנק. היזמים איבדו עניין
ההתחדשות באגרובנק. היזמים איבדו עניין
ההתחדשות באגרובנק. היזמים איבדו עניין
(צילום: קובי קואנקס)
הסיבה לכך היא שהשכונה מוגדרת על פי עיריית חולון כשכונה לשימור, זאת במטרה לשמור על המבנה התכנוני שלה ועל כן חלות עליה הנחיות שהופכות את הפרויקטים ללא כדאיים עבור יזמים. כך לדוגמה, הגבלת גובה שמונעת הוספת יחידות דיור שמכירתן אמורה לממן את הפרויקט ולהניב רווח ליזם והקבלן.
קראו עוד:
באופן אירוני דווקא בשכונת אגרובנק התחיל בשנת 2016 פרויקט תמ"א 38/2 הגדול ביותר בכל גוש דן, כאשר שמונה בניינים משנות ה 40 שכללו 140 דירות ברחובות חנקין, בן יהודה והפלמ"ח, נהרסו לטובת הקמת 8 בניינים חדשים שכוללים 439 יחידות דיור חדשות. לפני 10 חודשים החל שלב האכלוס והחודש הוא הסתיים כאשר הדייר האחרון קיבל את המפתחות.
בין מובילי היוזמה תושב בשכונה מאיר רוטמן שהתקשה לקבל את העובדה כי ככל הנראה מדובר בפרויקט האחרון בשכונה בשנים הקרובות. "עשרות שנים ציפו דיירי השכונה שיגאלו אותם מבניינים סדוקים, שחורים מעובש ומרקיבים. הדיירים חיו בפחד מתמיד שחלילה תתרחש רעידת אדמה שתגרום למבנים לקרוס, עבורנו זאת זכייה בלוטו".
מה דעתך על הקפאת הפרויקטים?
"אני באמת לא מבין, זה רווח לכולם. שכונת אגרובנק נמצאת בטבורה של העיר חולון, מלאה בבנייני רכבת רעועים. אנחנו נאבקנו על הפרויקט שלנו משנת 2013 ואני מאמין שהתמדה ונחישות יכולה לקדם את שאר תושבי השכונה. אסור להם לומר נואש וגם לא לתת לזמן לברוח".
עיריית חולון מסרה בתגבוה: "עיריית חולון מקדמת התחדשות עירונית מושכלת ומבוקרת מתוך תפיסה אחראית וברת קיימא. שכונת אגרובנק מוגדרת, באמצעות תוכנית בניין עיר, כמרקם לשימור, בשל ייחודה במרחב העירוני ובשל חשיבותה כשכונה המתוכננת הראשונה בחולון. משום כך, חלות עליה הוראות בינוי שמותאמות למקום, לרבות גובה המבנים. חשוב לזכור כי בעת תכנון התחדשות עירונית בכלל וחידוש מבנים בפרט, נדרש לאזן בין הצורך לפתח לבין הצורך בשמירת איכויות המקום. גם שיקולים כלכליים מהווים מרכיב מהותי בתכנון האורבאני וכלולים במערכת איזונים זו, אולם לא ניתן להסתמך עליהם כמרכיב בלעדי מבלי לקחת בחשבון את מכלול הדברים".
כל העדכונים - חדשות חולון