זה היה בוקר שבת. ה-11 בספטמבר 2021. דיירים בבניין ברחוב סרלין 38 שמעו ברעשים מוזרים והבחינו בסדקים שהופיעו בקיר. בחלק מהדירות נתקעו הדלתות, והתחושה הייתה הרת אסון. כוחות החירום שהוזעקו למקום לא היססו, ופינו במהירות את הדירות מהבניין וגם מהבניין הצמוד, סרלין 36.
הדיירים לא תיארו לעצמם שתהיה זו הפעם האחרונה שהם יוצאים מביתם, והותירו הכל מאחור. יום למחרת, בדיוק לפני שנה (12.9.2021) הבניין קרס בקול רעש אדיר. עשרות בני אדם נותרו ללא קורת גג וכמעט חסרי כל.
6 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב סרלין. הדיירים ברחו
הבניין ברחוב סרלין. הדיירים ברחו
הבניין ברחוב סרלין לפני הקריסה. הדיירים ברחו ברגע האחרון
(צילום: קובי קואנקס)
שנה עברה. ומה קרה לדיירים? בדיקת "מיינט חולון" מעלה שהכל רחוק מלהיות מושלם. בתחילה אמנם נרתמה העיר כולה למען המשפחות ההמומות. רבים מתושבי העיר התגייסו לסייע בהתנדבות, חלקם רכשו ותרמו ציוד, אחרים שינעו חפצים והיו כאלו שאספו כספים. הדיירים שנותרו חסרי בית השתכנו אצל קרובי משפחה ומלוניות, וניסו לשקם את חייהם.
ומה קרה מאז? הדיירים טרם פוצו. אך נדרשו לשלם סכומים מופקעים על פינוי הציוד שנותר להם. המבנה החדש שהובטח להם טרם הוקם, אך בינתיים גנבים פושטים על הדירות וגוזלים את המעט שנשאר בהן.

6 צפייה בגלריה
ההריסות ברחוב סרלין
ההריסות ברחוב סרלין
ההריסות ברחוב סרלין. עשרות בני אדם נותרו חסרי כל
(צילום: קובי קואנקס)

והנזק הנפשי? עצום. דיירים הבניין מספרים שהם עדיין מתמודדים עם הטראומה ואחד מהם מספר: "בלילה אני חולם איך הבניין קורס עלי".
בין הדיירים שאיבדו את ביתם היו גם נועה יחזקאלי ודור אלעד, אז סטודנטים בתקופת מבחנים, שהיו שבועיים לפני חתונתם. הקריסה הותירה אותם ללא שמלת כלה, טבעות וכל שאר הציוד שהכינו לקראת האירוע הגדול.

6 צפייה בגלריה
נועה יחזקאלי ודור אלעד. ברקע הבניין ההרוס
נועה יחזקאלי ודור אלעד. ברקע הבניין ההרוס
נועה יחזקאלי ודור אלעד. ברקע הבניין ההרוס
(צילום: אפי יוספי)

הם לא אמרו נואש. את החתונה ארגנו להם הרבה אנשים טובים, ולבסוף השניים נישאו ב"סעידה" בלה פארק שתרם עבורם את המקום. שנה אחרי האירוע הם עדיין מנסים להתאושש ,אבל יש להם גם בשורות טובות: "אני מצפה לתינוק ולמרות כל הבדיחות אין לי כוונה לקרוא לו סרלין", מספרת נועה באופטימיות.
מה עבר עליכם בחודשים שאחרי הקריסה?
"רק כמה חודשים אחרי המקרה אפשרו למי שהדירה שלו לא נהרסה כליל, להיכנס ולקחת קצת דברים. זה היה מטורף. הדיירים השוו ביניהם את המחירים האסטרונומים שהמובילים דרשו, כיוון שיכולנו לפנות דברים רק דרך מנוף מהחלונות. היה אסור לעבור בחדר מדרגות. לא היה הרבה זמן, והדירה לא הייתה ארוזה אז חטפנו מה שיכולנו".
לאן עברתם?
"בהתחלה היינו אצל המשפחה, ואחר כך שכרנו דירה ממש מול הבניין, רוב הדיירים עברו לגור באותו רחוב כי זה יותר נוח, אז כולנו מתראים הרבה באזור. בקרוב נעבור לכפר סבא בגלל הלידה, אבל אנחנו עדיין ממתינים לשכר דירה, ושנושא הקמת המבנה החדש יתקדם".

6 צפייה בגלריה
נועה יחזקאלי ודור אלעד. ברקע הבניין ההרוס
נועה יחזקאלי ודור אלעד. ברקע הבניין ההרוס
נועה יחזקאלי ודור אלעד ליד הבניין שנהרס. עדיין מחכים לביטוח
(צילום: אפי יוספי)

איפה זה עומד היום?
"אנחנו מנסים לקדם, אבל דברים זזים מאוד לאט. חברת "אאורה" אמורה להקים את המבנה, וכבר הוציאו לנו צו הריסה מהעירייה, אבל בגלל מחלוקת בין חברת הביטוח לעיריית חולון אנחנו עדיין בהמתנה. מצד אחד העירייה לוחצת להרוס את המבנה כי הוא מסוכן מאוד, וכמובן שצריך להתקדם, מצד שני חברת הביטוח דורשת צו מניעה כיוון שהם רוצים לחקור בעצמם את הגורמים לקריסת המבנה כדי לדעת מי צריך לשלם את הפיצויים. אנחנו נותנים להם להסתדר בעצמם, שיקבלו את ההחלטות שלהם, ומקווים שבקרוב נוכל להקים בניין חדש".
אם כל זה לא מספיק, רק בשבוע שעבר דיווחנו "במיינט חולון" כי גורמים פליליים מנצלים את מצבו ההרוס של הבניין וגונבים ממנו ציוד, אלומיניום ונחושת.

6 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב סרלין
הבניין ברחוב סרלין
הבניין ברחוב סרלין. יש צו הריסה
(צילום: קובי קואנקס)

6 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב סרלין
הבניין ברחוב סרלין
הבניין ברחוב סרלין. כך צפוי להיראות הבניין החדש
(הדמיה: אדריכל בן קוטלר)

אך נראה כי ההשלכות לא מסתכמות רק בהיבט הכלכלי. "הבית שלנו קרס ועד היום לא השתקמנו מזה" מספר אחד מבעלי הדירות בזעם. "בהתחלה כולם הבטיחו, כולם רצו לעזר אבל בסופו של יום נותרנו לבד, אנחנו והריסות והחששות".
מה עובר עלייך היום?
"היום אני שוכר דירה בבניין חדש, כל סדק בקיר עושה לי דפיקות לב. בחודשים הראשונים הייתי חולם בלילה שהבית קורס עלי, קיללתי את היום שראיתי את הסרטון של המבנה קורס. אנשים לא מבינים מה זה לראות את הבניין שלך נופל לך מול הפרצוף, זה סוג של טראומה לכל החיים".
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "התוכנית להקמת המבנה החדש הוגשה לעירייה רק לפני פחות מחודש ימים ע"י היזם מטעם בעלי הקרקע".

קראו גם: קריסת הבניין ברחוב סרלין - שלב אחר שלב >>>