היא נחשבת לשכונה ותיקה, חזקה ואיכותית בחולון, כאשר היתרון הגדול הוא המיקום: קרוב למרכז העיר אבל מספיק רחוק בשביל לא לסבול מרעש. היא מורכבת מהרבה בתים פרטיים ישנים, כבישים שדורשים תחזוקה ויש בשכונה גם גרעין דתי לאומי משמעותי ומרכז קהילתי גדול ששופץ לאחרונה. אבל, תוכניות פיתוח עכשוויות אין. יצאנו לבדוק מה קורה בשכונת נווה ארזים, וכמה עולה לקנות שם דירה.
5 צפייה בגלריה
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
שכונת נווה ארזים ממוקמת מזרחית למרכז העיר חולון. היא תחומה בין הרחובות פרופ' משה שור בצפון, שדרות ירושלים ממערב, המלאכה בדרום ורחובות מיכה והחרושת ממזרח. היא צמודה לאזור התעשייה העירוני, מה שיש מי שיראה כחיסרון, אך בפועל מאפשר גישה יחסית מהירה (כשאין פקקים) אל היציאה מהעיר.

קראו גם:


מי גר בנווה ארזים?


בשכונה מתגוררים כיום כ-4,500 תושבים, חלק גדול מהם בני העדה השומרונית. האוכלוסייה בשכונה מאופיינת כחברה מעורבת מכל קשת הגילאים הכוללת משפחות צעירות לצד משפחות ותושבים מבוגרים. התפלגות הגילאים בשכונה: 61% בני 18 עד 64, 25% עד בני 17 ו-14% בני 65 ומעלה.

5 צפייה בגלריה
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

פוליטיקה: לפי הנתונים הרשמיים, השכונה נחשבת ימנית ברובה בדעותיה הפוליטיות. בבחירות האחרונות 40% מתושבי השכונה הצביעו ליכוד, 16% ש"ס, 13% הציונות הדתית, 13% יש עתיד, 10% המחנה הממלכתי, 2% העבודה ו-2% ישראל ביתנו.
השכלה: 66% מתושבי השכונה ללא בגרות, 22% בעלי בגרות, 12% אקדמאים.
מוסדות ציבור ושירותים: בשכונה ישנם מספר מוסדות ציבור ושירותים, כגון גני ילדים, בתי ספר יסודיים, בית ספר תיכון, תנועות נוער, מרכז קהילתי, מרכזים מסחריים, סניף קופת חולים, מכללה ארצית לטכנולוגיה, ספרייה עירונית, מקוואות, גרעין דתי לאומי ועוד.

כמה עולה דירה בנווה ארזים?


הבנייה בשכונה מאופיינת בדפוס מעורב, הכולל בנייה צמודת קרקע (קוטג'ים ודו-משפחתיים) לצד בנייה רוויה, לרוב של בניינים נמוכים בני 2-4 קומות. 70% מתושבי השכונה מתגוררים בדירה בבעלותם, 24% הם שוכרים.

5 צפייה בגלריה
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

מחיר דירה ממוצעת עומד על 2,150,000 שקל (נכון לספטמבר 2023), והמחיר הממוצע לשכירות עומד על 4,300 שקל. 31% מהדירות בשכונה הן בנות שלושה חדרים, 25% שני חדרים, 19% ארבעה חדרים, 13% חמישה חדרים, 9% שישה חדרים ומעלה וכל השאר חדר אחד.
על פניו מדובר בשכונה עם פוטנציאל גבוה להתחדשות עירונית, מה שיוביל גם לעליית ערך הדירות ואיכות החיים של התושבים הוותיקים אך נכון לעכשיו נראה שזה לא קורה או מתוכנן באופק.
אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים רי/מקס סנטר חולון-בת-ים: "בשנים האחרונות גבר הביקוש לדירות בשכונה בשל התפתחותה ומתיחת הפנים האיטית שהיא עוברת. מחירי דירות (המחיר תלוי שיפוץ, קומה, מבנה הדירה ועוד) ממוצעים לדירות יד שנייה. עם זאת, אין צפי כרגע על פריצה חדשה בתחום הנדל"ן בנווה ארזים".


בילוי, פנאי ותוכניות פיתוח


באזורי התעשייה הצמודים לשכונה ממזרח ממוקמים מרכזי קניות ומסחר וקניון עזריאלי. השכונה נמצאת במרחק נסיעה קצר ממרכז העיר, במרכז השכונה נמצא פארק ארזים, והמיקום שלה מאפשר לתושביה להגיע יחסית בקלות גם אל קניון חולון, פארק פרס ומרכזי הקניות שמחות לעיר.
במרכז המסחרי ברחוב פרופ' שור עומדים לרשות התושבים מרפאות בית מרקחת ומספר חנויות מקומיות. בית מרקחת נוסף נמצא ברחוב ישעיהו, ומרכז מסחרי קטן יותר נמצא ברחוב מרבד הקסמים.

5 צפייה בגלריה
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון
קמפוס פרס חולון בשכונת נווה ארזים
(צילום: קובי קואנקס)

בימים אלה משקיעה עיריית חולון מאמץ רב בתוכניות פיתוח של רחוב המרכבה שבאזור התעשייה, הצמוד לשכונת נווה ארזים. בלב התוכנית: הקמת מוקד תעסוקה ברובע העסקים בכניסה לעיר מכיוון כביש מספר 4. התוכנית מציעה שני מגדלים בהיקף שטחי בנייה של כ-70,000 מ"ר בעירוב שימושים, שכוללים שטחים למסחר ולתעסוקה. התחדשות של אזורי התעשייה הסמוכים צפויה להוסיף מוקדי מסחר ובילוי חדשים, אבל זה ייקח עוד שנים, והחיסרון: מוקד הרעש יתקרב אל תושבי השכונה שנהנים בינתיים מהיותם שכונה פרברית שקטה.
נכון לעכשיו אין תוכניות התחדשות או פיתוח שמתוכננות בשכונה עצמה, והתושבים היו ודאי רוצים לראות תחזוקה שוטפת גם של הקיים. "הבעיה העיקרית שלנו כרגע היא מצב הכבישים", מספר אחד מתושבי השכונה ומוסיף: "לא היינו רוצים לראות שינוי באופי השכונה, ובטח לא שיבנו כאן מגדלים, אבל צריך לטפל ולתחזק גם שכונות ותיקות יותר בעיר ולא להשקיע רק בח' 300 ושאר השכונות החדשות".

5 צפייה בגלריה
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון
שכונת נווה ארזים בחולון. לא מתרוממת
(צילום: קובי קואנקס)

תחבורה


אוטובוסים: מהשכונה כמו גם מהרחובות הראשיים סביבה קיימת תחבורה ציבורית סדירה למרכז העיר ולתל אביב.
רכב פרטי: השכונה נמצאת במרחק נסיעה קצר מתחנת הרכבת בצומת חולון. נווה ארזים קרובה לצירי תנועה ראשיים בהם נתיבי איילון, כביש 4, כביש 44 וכביש 1. אלו מאפשרים גישה נוחה לערי המרכז והשפלה. בימים אלה, ועד שתסתיים העבודה על הקו הירוק של הרכבת הקלה, גם תושבי השכונה סובלים מלא מעט פקקים, בעיה שנותר רק לקוות שתיפתר בעתיד.
רכבת קלה: ב-2028 היא אמורה להתחיל לנסוע על הפסים, ומספר תחנות של הרכבת יעברו ממש בסמוך לשכונה, כך שיש למה לחכות.