למעלה משש שנים שתושבי שכונת ותיקים בחולון דורשים לבנות מקלט אזורי. למעלה מ-69 מקלטים ציבוריים שונים נמצאים ברחבי חולון, בנוסף למקלטים בבתי הספר, אך אף אחד מהם לא נמצא בשטח התוואי המערבי של העיר. כך יוצא שבין רחוב רמז שבדרום ועד לשדרות דב הוז שבצפון, התוחמים ביניהם את שכונות שיכון ותיקים, נאות רחל ושכונת עם, לא קיים אף לא מקלט ציבורי אחד.
2 צפייה בגלריה
שכונה ללא מקלטים
שכונה ללא מקלטים
בכל החלק האדום אין מקלט ציבורי
(צילום: צילום מסך)
מרבית הבניינים בשכונה ישנים, בני 50-70 שנה, ואינם כוללים מרחבים מוגנים, מקלטים או ממ"דים. חלק גדול מן מתושבי השכונה הם קשישים, אשר נאלצים בשעת חירום לצאת מבתי הקרקע, כיוון שהתקרה דקה (כ-50 סנטימטר לערך) ואין אף חדרי מדרגות שניתן להתכנס או להסתתר תחתם. יש לציין שעיריית חולון פתחה לטובת תושבי השכונה את בי"ס גורדון (לאחר שעות הלימודים) וגם את בית האקדמאי
תושב השכונה והפעיל החברתי, נתי הופמן, שביתו של אחיו, יוסף הופמן נפגע במוצאי שבת האחרונה מפגיעה ישירה במטח רקטות מעזה, מספר ל"מיינט חולון" שפנה כבר בשנת 2018 למנכ"ל עיריית חולון דאז, יוסי סילמן, בבקשה לקדם את נושא בניית המקלט השכונתי. לטענת הופמן, ניתן היה לכלול הקמת מקלט ציבורי במסגרת עבודות שדרוג לגן שברחוב אילת, אולם בסופו של דבר לדבריו הוסיפו שם רק תאורה, ולא מקלט.
"אם חלילה יקרה פה אסון, יש אחראים לדבר הזה?", שואל הופמן ומדגיש: "יש תחושת חוסר אונים באין מקלטים בשכונה. אין לאורך כל רחוב אילת מקלט אחד. באזור שלנו גרים אנשים רבים מבוגרים שעברו את השואה ואין להם מקלט - הם נכנסים ללחץ ולחרדה בכל פעם שנשמעת אזעקה. אין לאנשים פה מחסה".

2 צפייה בגלריה
נתי הופמן
נתי הופמן
נתי הופמן. "יש אחראים לדבר הזה?"
(צילום: עצמי)

הופמן מספר שכאשר פנה אל העירייה, נמסר לו שנושא במקלטים ציבוריים באחריות פיקוד העורף. "הם ברחו מאחריות", הוא טוען ומוסיף: "אם חלילה יקרה פה אסון יש אחראים לנושא הזה. אנחנו חוששים, בפרט לאחר ההסלמה בדרום. בימים האלה כשיש עימות, זה כאב לב לראות את כל התושבים המבוגרים בשכונה".

קראו גם:

נתי, כשיש אזעקה מה אתה עושה?
"כלום. אני נמצא בתוך חדר בבית. אם יש פגיעה, אנחנו חשופים. באופן כללי, כל הבניינים פה מתפוררים".
איך השפיעו עליכם אירועי הירי האחרונים?
"זה גורם לנו להעצים את המאבק. פנינו לפיקוד העורף ועדכנו את כל הגורמים הרלוונטיים. אם יקרה אסון, כל הגורמים האלה נושאים באחריות. העירייה מבחינתי אחראית שכל הגורמים יפעלו. מה, צריך לחכות שיהיה אסון? ראש העיר והעירייה – גם אם כלכלית הם לא אחראים על המקלטים, מבחינתי, הם נושאים באחריות. הם הצינור להוביל לכך שלכל תושב ותושב יהיה מקלט כמו שצריך – האסון הבא, הוא רק עניין של זמן".
יש לציין שאין מדובר רק בתושבי שכונת ותיקים הסובלים ממחסור במקלטים ומרחבים מוגנים. גם תושבי שכונת תל גיבורים מודאגים ובראיון עם "מיינט חולון" סיפר אחד מתושבי השכונה שאין להם אפילו חדר מדרגות מוגן להגיע אליו בשעת אזעקה.
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "ישנם פערי מיקלוט בכל מדינת ישראל, בוודאי באזורים הוותיקים, והאחריות לבניית מקלטים ציבוריים חלה על מדינת ישראל ולא על הרשויות המקומיות. עיריית חולון פתחה לטובת תושבי השכונה את בי"ס גורדון (לאחר שעות הלימודים) וגם את בית האקדמאי. יצוין, כי הוראות ההתגוננות של פיקוד העורף קובעות "הכי מוגן שיש" ".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק הג״א, האחריות להקמת מיגון בבתים פרטיים מוטלת על הפרט. הרשות המקומית אחראית בין היתר על הבטחת הקמתם של מקלטים ציבוריים. יש לציין, כי האחריות על תקינותם ואחזקתם של המקלטים הציבוריים מוטלת על הרשות המקומית".