לאחרונה דווחו בחולון מספר אירועים של התנכלות לחברי הקהילה הגאה. תושב העיר, כוכב ביבי הותקף בשל נטייתו המינית בגינה בשכונת בן גוריון, בנות הזוג לירון ודורין חוו פשע שנאה במאפיה שלהן כי תלו את דגל הגאווה, ובנות הזוג שירן ודין נתקלות בסירוב מצד בעלי דירות להשכיר להן דירה. בעקבות כל אלה, ובשל העובדה שבחולון לא מתקיים מצעד גאווה עירוני, החליטו חברי הקהילה הגאה בעיר לנקוט ביוזמה משלהם.
3 צפייה בגלריה
ליאור רשתי
ליאור רשתי
ליאור רשתי. "רוצה להיות גאה בעיר שלי"
(צילום: פרטי)
"אני רוצה להיות גאה בחולון, אבל חולון היא אחת הערים הגדולות בארץ שאין בהן מצעד גאווה או אירוע פומבי לקהילה הגאה. לאחרונה סביב חודש הגאווה, היינו עדים למקרי להטב"קפוביה שונים בעיר, והחלטנו לא לשתוק מול מקרי אלימות כלפי הקהילה שלנו. יש לנו כוח, יופי וצבע, ואנחנו כאן כדי להישאר", אומרת ליאור רשתי (32) תושבת העיר, עובדת בספריה הלאומית, וחיה עם זוגתה מזה שמונה שנים.
מה החלטתם לעשות?
"אנחנו כמה פעילים בעיר, שנפגשנו רק בעת ההפגנות נגד הדמוקרטיה. כיוון שאין בעיר מישהו או מועדון שמרכז את הקהילה, החלטנו להתכנס בעצמנו, וגם הקמנו קבוצה של יותר ממאה וחמישים חברים, אנחנו מארגנים מפגשים, פיקניקים ועוד. אני לא היוזמת הראשית, אבל כן עוזרת בהפצה של ההתארגנות".
מדוע לדעתך אין מצעד גאווה בחולון?
"אני יודעת שהיו בעבר ניסיונות קטנים לעשות מצעד, כשהעלינו את הרעיון השנה היה ממש חשש. חלק אלו מורים להטב"קים, חלק זה בני נוער שחי כאן שלא רוצים לצאת עדיין מהארון, וחלק מבני הנוער טענו שהם מספיק סופגים הרבה קריאות בבית הספר. במקביל, אנחנו לא יכולים לארגן הכל מכיסנו, וצריך תקצוב מהעירייה. אבל בשביל לקבל תקציבים לאירועי גאווה, צריך איוש של רכז להטב"ק בעירייה, או מרכז גאה. כרגע המשרה לא מאויישת, ואין גם מכרז מפורסם. בגלל שאין מישהו בעירייה שיכול להפיק את הדבר הזה, הם גם לא יכולים לקבל את התקציב".

3 צפייה בגלריה
"בחיים לא התכוננתי לסיטואציה כזו". כוכב ביבי
"בחיים לא התכוננתי לסיטואציה כזו". כוכב ביבי
כוכב ביבי. הותקף בשל נטייתו המינית
(צילום: שאול גולן)

עיריית חולון מראה תמיכה בקהילה הגאה?
"אני תושבת עיריית רמת גן לשעבר, ומבלה הרבה בתל אביב – בשתיהן יש תמיכה יפה בקהילה, ובכלל - הרבה עיריות בארץ מראות תמיכה בקהילה, וגם פה בחולון העירייה תלתה שלטים ודגלים. אבל אם משווים ביחס לערים אחרות, אז ההתארגנות הייתה מועטה יותר".

קראו גם:

מדוע כל כך חשובה ההתארגנות עכשיו?
"האווירה שיש לנו פה בקהילה זה לא רק בגלל שאין פה מצעד. התחלנו בשנה האחרונה להרגיש פה כמיעוט. חייתי במקומות אחרים ולא הרגשתי כמיעוט. בתקופה האחרונה, ואולי זה קשור לממשלה – אנחנו מרגישים הרבה מאוד הסתה. הרי נביט לפוליטיקאים – אנחנו כל יום מתעוררים למשהו חדש ולביטויים מסיתים חדשים, וכנראה זה מה שנותן רוח גבית גם לקולות מקומיים שהיה להם פחות נוח להתבטא עד היום".

3 צפייה בגלריה
לינור ודורין וקסמן־אברהם. פשע שנאה בגלל דגל הגאווה
לינור ודורין וקסמן־אברהם. פשע שנאה בגלל דגל הגאווה
לינור ודורין וקסמן־אברהם. פשע שנאה בגלל דגל הגאווה
(צילום: קובי קואנקס)

"אני אישית לא הרגשתי התבטאות הומופובית בחולון, אבל יצא לי לראות את הדגלים התלושים ברחבי העיר, השלט שהושחת ועד הרבה תגובות לאחר שפרסמתי פוסט באחד הפורומים של חולון. פתאום היו 400 תגובות הומופוביות: "תחזרו לגרמניה", "אין לכם מקום בעיר", "תלכו מכאן עם המשאיות שלכם ועם החוטיני" ועוד. אנשים צריכים להבין – שכמעט כל האנשים אצלנו לא הולכים עם חוטיני, זה משפחות עם ילדים, בני זוג, נוער – שרק רוצים לחיות את חייהם ובשקט".
מה אתם מתכננים באירוע?
"אנחנו מתכננים לעשות אירוע עם דוברים ודוכנים. בשעה הראשונה תהיה מוזיקה, תיפופים. לאחר מכן יהיו נואמים מתוך הקהילה עצמה, ואחרי זה נאפשר במה פתוחה לכל מי שרוצה לדבר. המטרה פה זה ליצור שיתוף ואחידות בתוך קהילה, שגם כך מאוד מגוונת".
העירייה משתפת פעולה עם אירוע התמיכה הזה?
"פנינו לעירייה בהצעה לשיתוף פעולה, והם מסייעים לנו מאחורי הקלעים – חשמל, ביטחון, בטיחות וכל הצד הטכני. העירייה כן רוצה שיתוף פעולה, אבל מצד אחר – לא רצו שנשים את הלוגו בכרזה. אנחנו סך הכל רוצים לאחד את הקהילה".

תגובת עיריית חולון


בנושא מצעד הגאווה, נמסר מעיריית חולון כי, "המדיניות של עיריית חולון בנושא הלהט"ב היא השקעה משמעותית בנושאי חינוך ותרבות שהם הנושאים החשובים באמת לקידום השיוויון והקבלה של חברי הקהילה ולא מצעד שנתי של מספר שעות פעם בשנה. חולון גובלת בעיר תל אביב ובמרחק נסיעה קצר יכולים התושבים להשתתף במצעד הגאווה הנערך בה. לצד הפעילות החינוכית והתרבותית, משקיעה העירייה בחודש הגאווה גם בנראות הציבורית לנושא, ומציפה את העיר בשלטי חוצות (שעליהם נכתבה השנה בגדול המילה "שיויון" בצבעי הגאווה), בעשרות דגלים בצירים הראשיים של העיר, בדגלי גאווה במוסדות הציבור וגם על בניין העירייה נתלה דגל גאווה ענק. כמובן שגם הלב של חולון בכיכר המדיטק נצבע בצבעי הגאווה".
בנושא רכז קהילה, נמסר מהעירייה: "עיריית חולון הגדילה על חשבונה את התקן שניתן לרשויות המקומיות מהמשרד לשיויון חברתי לרכז קהילת הלהט"ב. עד לאחרונה שימש בתפקיד סהר אביטל, ועם פרישתו מהתפקיד לבקשתו, יצאה העירייה מיידית למכרז חדש והתקן צפוי להיות מאויש מחדש בקרוב. חשוב להדגיש, שפרט לרכז קהילה, מנהל האגף לתרבות ולאומנות אחראי כחלק מתפקידו הרשמי על נושאי הלהט"ב בעיר".
בנושא הסיוע בארגון האירוע של הקהילה, נמסר מעיריית חולון בתגובה: "עיריית חולון פועלת בצורה מסודרת ובהליך תקין על פי תוכנית עבודה שנתית, ומתקצבת את פעולותיה בהתאם. העירייה אינה יכולה לתקצב אירועים מהרגע להרגע ובכל זאת, מתוך רצון כן לסייע לחברי הקהילה שפנו, היא נענתה בחיוב לסייע באמצעים המידיים העומדים לרשותה כמו מתן שירותי ביטחון, בטיחות, אישורים וכדומה, ובכך נחסכו מהמארגנים הוצאות לא מעטות. לגבי הסמליל (לוגו) העירוני – המארגנים אמרו במפורש לגורם שעמו היו בקשר בעירייה, כי הם רוצים שהציבור יידע שמדובר באירוע קהילתי שאיננו עירוני, ולכן אינם מעוניינים שסמליל העירייה יתווסף".