הגיע שלב הטיעונים לעונש בפרשת ההתעללות בגן סיגל בחולון. בדיון שנערך היום (ראשון) בבית המשפט ביקשה הפרקליטות להחמיר עם עונשן של שתי הסייעות, אורטל בנימין ורינת ינקו, שהורשעו בעבירות של התעללות בקטין ותקיפה של 26 פעוטות מהגן.
4 צפייה בגלריה
אורטל בנימין ורינת ינקו, הסייעות בבית המשפט
אורטל בנימין ורינת ינקו, הסייעות בבית המשפט
אורטל בנימין ורינת ינקו, הסייעות בבית המשפט
(צילום: מטה המאבק למען הילדים)
הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לגזור בין 10 ל-15 שנה עבור אורטל בנימין, ובכך להתייחס לרף הגבוה במתחם העונשין: 13 שנות מאסר בפועל. בהתייחס לרינת ינקו הפרקליטות ביקשה בין 7 ל-10 שנים, ובכך להתייחס לרף הגבוה העומד על 9 שנות מאסר.
"אי אפשר להתעלם כי כל אחת תרמה תרומה זהה לאווירת הפחד והאימה בגן, כל אחת במעשיה, הסכמה שבשתיקה כי זה בסדר להתנהג ככה לאורך שלושה שבועות מצולמים", טענה הפרקליטה, עו"ד אפרת רותם, והוסיפה כי," כל זה מתחבר לנסיבה שהמעשים לא פסקו בשל עצירה של מי מהנאשמות. אלמלא אותו חשד שהפגינו שתי אמהות והגיעו לחשיפת הפרשה ייתכן שהמעשים לא היו מתגלים, והפעוטות היו ממשיכים לסבול תחת זרוען של הנאשמות והיו מצטרפים פעוטות נוספים למעגל".

4 צפייה בגלריה
ינקו ובנימין לפני הכרעת הדין
ינקו ובנימין לפני הכרעת הדין
ינקו ובנימין לפני הכרעת הדין
(צילום: מוטי קמחי)

עוד נטען כי יש להתייחס להתייחס גם להיבט ההתעללות הנפשית ונזקיה: "לכל הפעוטות נגרמו נזקים בטווח המיידי, שבאו לכדי ביטוי בהפרעות התנהגות שונות, עיכוב התפתחותי, עיכוב שפתי, כולם טופלו על ידי גורמי טיפול שונים. ישנם פעוטות ששנתיים לאחר שהופסקו אירועי אלימות עדיין מטופלים וטרם עלו על מסלול תקין ולא ידוע אם יעלו על מסלול תקין. כל זאת צריך לקבל ביטוי. נבקש לתת משקל מיוחד להרשעת הנאשמות בהתעללות נפשית כלפי הפעוטות בגן, פוטנציאל הנזק העתידי העלול להתממש בעתיד".
על הדברים הללו הגיבה גל לוי, אם לפעוטה בגן ואמרה: "הנשמה שלי הלכה בריאה לגן וחזרה עם תו נכה. את הנכות של אמה כבר לא נצליח לבטל. לקח לי שנתיים להבין את זה, ולהצליח להגיד את זה. אבל גם אנחנו נפגענו ביחד אתה. כולנו קורבנות של ההתעללות הזאת! החיים שלנו לעולם לא יחזרו להיות כפי שהיו לפני שהלכה לגן הזה. לפני שאני, שלחתי אותה לגן הזה".

4 צפייה בגלריה
גן סיגל בחולון. התעללות קשה
גן סיגל בחולון. התעללות קשה
גן סיגל בחולון. נזק עצום לפעוטות
(צילום: יריב כץ)

פרשת ההתעללות בגן סיגל נחשפה בינואר 2011, אך תחילת הפרשה באוגוסט 2020, אז ביקשה אחת מהאימהות לצפות במצלמות האבטחה בגן לאחר שחשדה כי הצוות אלים כלפי בתה. כיוון שהצילומים הגיעו אליה לאחר זמן רב והיה ניכר כי חלקים גדולים נמחקו החליטו ההורים להעביר את הצילומים לאיש מקצוע לשחזור ואז התגלה גודל הזוועה.
על פי כתבי האישום, שהוגשו על ידי עו"ד רוזי כבאז וצופיה טייץ, החל משנת 2018 ניהלה תושבת חולון, גן ילדים פרטי המיועד לילדים בגילאי 6 חודשים ועד 3.5 שנים, במסגרתו הועסקו שאר הנאשמות כסייעות. במהלך התקופה הרלבנטית לכתב האישום, בהזדמנויות רבות במהלך עבודתן בגן, בתדירות יומיומית, תקפו הנאשמות פעוטות שלא כדין, בעודן אחראיות עליהם, לעתים תוך שגרמו להם למכאוב.
בין היתר: אחזו בהם בחוזקה, משכו אותם בידיהם וברגליהם וגררו אותם, הרימו את הפעוטות והטיחו אותם בחוזקה על מזרנים או על כיסאות, סטרו לפעוטות ואף בעטו בהם. לעתים, "הענישו" פעוט שהפריע בכך שהושיבו אותו לפרקי זמן שונים, ממושכים בחלקם, בכיסא תינוק מוגבה ועוד.
לאחרונה כאמור הורשעו שתיים מהסייעות בהתעללות, אך הליך משפטי נגד עובדות נוספות עודנו בעיצומו.
4 צפייה בגלריה
חשד להתעללות בגן בחולון
חשד להתעללות בגן בחולון
בסרטונים עלה חשד להתעללות
(צילום: מצלמות אבטחה)

קראו גם:

חן קובריץ כהן, מטה המאבק למען הילדים המלווה את ההורים: "אנחנו חיים בעידן חדש, של החמרת ענישה למתעללות שפוגעות ביקר לנו מכל! הפרקליטות היום אמרה בקול רם וברור, שהייתה כאן פגיעה קשה באמון ההורים, באמון הציבור כלפי ציבור הגננות, ונוספת לכך גם הרשעה תקדימית בהתעללות נפשית שגם עליה יש לתת את הדין. אין באמת מספר שיכול לרפא את הכאב והשבר של ההורים. אבל יש פה הלימה ואמירה, שהתעללות בפעוטות, היא אחת העבירות החמורות בספר, ולא עבירה של עבודות שירות!"