הוועדה המקומית של עיריית חולון צפויה להתכנס השבוע ולדון בהמלצות לגבי תכנית פינוי בינוי, במסגרת התחדשות עירונית, ברחוב ההסתדרות 69-77 בשכונת קרית העבודה שבמרכז חולון. כעת נראה שבתוכנית הזו צפוי לחול שינוי גדול שלא ימצא חן בעיני היזם.
2 צפייה בגלריה
הבניינים שאמורים לקום ברחוב ההסתדרות חולון
הבניינים שאמורים לקום ברחוב ההסתדרות חולון
הבניינים שאמורים לקום ברחוב ההסתדרות חולון
(הדמייה: משרד האדריכלים בר לוי)

תוכנית פינוי בינוי ההסתדרות


תכנית "רחוב ההסתדרות 69-77", ביוזמת 'הכשרת היישוב התחדשות עירונית', ממוקמת בצומת רחובות ההסתדרות שנקר בשכונת קריית עבודה, בצמוד לתוואי הרכבת הקלה העתידי.
התכנית הנוכחית (לפני הקיצוץ) כוללת הוראות להריסת ארבעה מבני שיכונים של 112 יחידות דיור ומציעה הקמת שני מגדלים בני 40 קומות - קרקע, 2-3 קומות מסד, 34 קומות מגורים וגג. כל זה בעירוב שימושים, כלומר לא רק מגורים אלא שילוב של מסחר ומשרדים.

קראו גם:

היקף הבינוי המוצע הוא 381 יחידות דיור בתמהיל דירות מגוון, ולפחות 20 אחוז של דירות קטנות.
התכנית מקודמת כחלק ממוקד "ההסתדרות- שנקר" בקרית עבודה, שהוגדר בתכנית המתאר הכוללנית ח/2040, והוכרז על ידי הרשות להתחדשות עירונית כמתחם לפינוי בינוי במסלול מיסוי רשויות.
בשלב זה הוגשו מסמכי ייפוי כוח של 76 אחוזים מבעלי הקרקע, והתכנית תכלול תמריץ, שלפיו אם התכנית תמומש תוך חמש שנים, תתאפשר תוספת זכויות בנייה של חמישה אחוזים (שטחי בניה עיקריים, שירות ומרפסות וכן מספר יחידות דיור).

2 צפייה בגלריה
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
פרויקט פינוי בינוי יקוצץ
(צילום המחשה: canva)

הסיבה לקיצוץ


התוכנית המקורית מציעה כאמור הריסה של 112 יחידות דיור ישנות, ובמקומן הקמת 381 יחידות דיור חדשות, אך בישיבה שתתכנס השבוע, יודיע מהנדס עיריית חולון, אדריכל אביעד מור, שיש לקצץ בהיקף הבינוי של תכנית הפינוי בינוי כתנאי להפקדה.
הסיבה לקיצוץ היא רווח יזמי גבוה מדי. לאחר בחינת מסמכי התכנית ובדיקת שמאי הוועדה המקומית של הדו"ח הכלכלי, נמצא כי הרווחיות בפרויקט עומדת על שיעור של כ-21 אחוזים. במילים אחרות: הקיצוץ נעשה כדי שהיזם לא ירוויח יותר מדי.
המהנדס ממליץ כי הדו"ח הכלכלי יתואם מול שמאי הוועדה, במטרה להתאים אותו לאחוז רווח יזמי של 16 אחוזים, תוך הפחתה של זכויות הבניה בשיעור של 1,500-2,000 מ"ר משטחי המגורים.
עוד מומלץ כי מספר הקומות, שטחי הבנייה והיקף יחידות הדיור יצומצמו בהתאם לבדיקה השמאית. במסגרת זו, המגדל המזרחי יעמוד על 36 קומות, אך במקרה שבו וימומש התמריץ, ניתן להוסיף לו ארבע קומות.