מחפשים דירה בחולון? אולי זה בדיוק הזמן הנכון. מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" התמודדו תושבי העיר עם אזעקות רבות (העיר השלישית בארץ במספר האזעקות אחרי אשקלון וראשל"צ), וספגה נפילות של רסיסים ורקטות ששוגרו מעזה. מאחר ובחלק ניכר מהבניינים בעיר אין ממ"ד בדירות, שוק מכירת הדירות יד שנייה בעיר כמעט ונעצר. עם זאת, מומחי נדל"ן מקומיים דווקא מגלים אופטימיות: יתכן שזו בדיוק התקופה לרכישת דירות ללא ממ"ד שמחיריהן ירדו, וככל הנראה לא לאורך זמן.
4 צפייה בגלריה
דירה שנמכרה בחולון בזמן המלחמה
דירה שנמכרה בחולון בזמן המלחמה
דירה שנמכרה בחולון בזמן המלחמה
(צילום: אייל ימיני)
כך למשל, מציגים אייל ימיני וקטי פלדמן מרי/מקס סנטר חולון, דירה בת ארבעה חדרים ברחוב מרכזי בשכונת אגרובנק בחולון. אחת הדירות הבודדות שנמכרו בחולון בזמן המלחמה. הדירה נמכרה במחיר זול יותר מהמחיר ההתחלתי בו הוצעה למכירה.
למעלה משלושה חודשים הנכס היה בשוק, ובמהלך החודשיים האחרונים, לתוך המלחמה ובין האזעקות, הגיעו כעשרה מתעניינים שונים לבקר בה. נראה היה שאיש לא מוכן להתחייב בזמן כזה על רכישת דירה להשקעה בבניין שבדירות אין חדר ממ"ד.
"זהו בניין משנות השבעים, והדירה היא ארבעה חדרים, רשומה 104 מ"ר בטאבו עם חניה משותפת. הדירה לשיפוץ, אבל יש לה חזית נוף פתוח לכיוון תל אביב, קומה 7 מ-9, וכיום הדירה מושכרת", מסביר ימיני.

4 צפייה בגלריה
דירה שנמכרה בחולון בזמן המלחמה
דירה שנמכרה בחולון בזמן המלחמה
דירה שנמכרה בחולון בזמן המלחמה
(צילום: אייל ימיני)

בכמה היא נמכרה?
"מחיר השיווק היה 1,890,000 שקל, אבל המכירה הסופית של הדירה הסתכמה ב-1,850,000 שקל. הקונה שרכש את הנכס, קנה אותו לצורכי השקעה".

קראו גם:

אמנם המחיר במקרה הזה לא ירד בצורה משמעותית, אבל אנשי הנדל"ן המקומיים מודים שזו כנראה תחילת מגמת ירידה, והמרוויחים מהמגמה הזו הם ככל הנראה רוכשי הדירות להשקעה, למרות הרתיעה הטבעית בימים אלה מדירות ללא ממ"ד. "זו הזדמנות נהדרת להיכנס כרגע כמשקיע", אומר ימיני ומוסיף: "לאחר שהקונה המיועד רכש את הנכס, עוד המשכנו לקבל פידבקים מקונים שביקרו בעבר בנכס והתעניינו להתקדם, אך היה כבר מאוחר מדי".

4 צפייה בגלריה
אייל ימיני
אייל ימיני
אייל ימיני. "הזדמנות נהדרת למשקיעים"
(צילום: בר אלגרנטי)

איך אתה מרגיש שהמלחמה השפיעה על השוק?
"עוד הרבה לפני המלחמה, שנת 2023 הייתה שנת ירידת מחירים בגלל הריבית הגבוהה. עם זאת, בחודש הראשון של המלחמה קיבלנו קיפאון טוטאלי. היה חוסר ודאות מוחלט אם חיזבאללה יכנס למלחמה, אם יהיו מטחי טילים למרכז, והציבור כולו שם על קיפאון את התוכניות שלו".
אתה חושב שהקונים מתחילים לחזור?
"אנחנו מרגישים שהשוק בחולון מתחיל לאותת הסתגלות לשגרה החדשה, הקונים חוזרים לשוק, אבל עדיין הססנים הרבה יותר טרם תקופת המלחמה. הצפי הוא שתחילת 2024 תהווה תפנית בתפיסת המוכר את השוק וניצול ההזדמנויות הקיימות על ידי הקונים".
הריבית עלתה לא מעט בטרם המלחמה, זה הפחיד רוכשים פוטנציאליים?
"אם כל התחזיות נכונות, אז כנראה על מנת להתניע את השוק מחדש, ייאלץ בנק ישראל להוריד ריבית, מה שיחזיר חלק לא קטן מהביקושים לשוק הנדל"ן ולעליית המחירים".

4 צפייה בגלריה
קטי פלדמן
קטי פלדמן
קטי פלדמן. מומחי הנדל"ן מקווים להתאוששות
(צילום: בר אלגרנטי)

מומחי הנדל"ן המקומיים מקווים להתאוששות, אבל יודעים כבר לספר שכבר החלה מגמת ירידת מחירים בבניינים בחולון שבהם אין ממ"ד בדירות, ובמקביל עלייה בדרישה לדירות ממוגנות יותר בבניינים החדשים.
ימיני: "הרבה מאוד אנשים שגרים בדירות בלי ממ"ד מאיזור חולון, ביקשו בגלל המשפחה לצאת ולעבור לדירות עם ממ"ד באיזור מגוריהם, כך שהביקוש לדירות עם ממ"ד עלה. אם המצב ימשיך כך, אז בהחלט תהיה הורדת מחירים בדירות בלי ממ"ד. יחד עם זאת, כל עוד הצפון לא התפרץ, השוק מתחיל להסתגל וזה הסטטוס קוו החדש".