תוכניות ההתחדשות של חולון לא פוסחות על אזור התעשייה. בימים אלה דנה הוועדה המחוזית תל אביב בתוכנית חדשה המציעה הקמת מתחם מגורים ותעסוקה, במקום שהיה מפעל הנירוסטה: צומת הרחובות פרופסור שור והפלד בחולון.
2 צפייה בגלריה
בנייני מגורים במקום מפעל הנירוסטה
בנייני מגורים במקום מפעל הנירוסטה
בנייני מגורים במקום מפעל הנירוסטה
(הדמיה: ישר אדריכלים)

כיום, קיים שם מבנה בגובה תשע קומות ומגדל בגובה 16 קומות, מבני מסחר ותעסוקה בגובה 2 ו-3 קומות, הממוקמים על מגרש בגודל חמישה דונם. שטח המבנה החדש יגיע לכ-47 אלף מ"ר והוא יכלול 85 יחידות דיור, 2,100 מ"ר שטח מסחר, 17,603 מ"ר שטחי תעסוקה ועוד שטח ציבורי. יזמית הפרויקט היא חברת אוריין ו.ג.ז. האדריכל הוא גיל שנהב.

קראו גם:

לפי התוכנית שהוגשה לשינוי ייעוד מתחם מפעל הנירוסטה, נראה כי היא מתארת רק חלק מתוכנית המתאר של חולון ח/2040, שנדונה להפקדה בוועדה המחוזית תל אביב ביוני 2023.
התוכנית המקורית, עליה חתום צוות בראשות משרד האדריכלים גוטמן אסיף, מציעה סכמה פתוחה: עיר שהיא חלק ממרחב מטרופוליני, כלומר להכפיל את כמות האוכלוסייה מ-200 אלף ל-400 אלף איש, ואף לשלש את שטחי התעסוקה מ-1.4 מיליון מ"ר ל-5.2 מיליון מ"ר. שנת היעד לסיום הפרויקט היא 2040.


2 צפייה בגלריה
אזור התעשייה בחולון
אזור התעשייה בחולון
אזור התעשייה בחולון. עומד להשתנות
(צילום: קובי קואנקס)

על פי התוכנית, אזור התעשייה של חולון נחלק לארבעה מרחבים שונים זה מזה, בתמהיל השימושים ובאינטנסיביות: אזור התעסוקה הנושק לשכונות מפנה אזרחי, נאות יהודית, נווה ארזים וקריית שרת מזרח. התוכנית החדשה תכלול גם מגורים, וכך גם כמה רחובות ראשיים כמו השופטים, המלאכה, שדרות ירושלים ופרופסור שור - בתוך אזור התעשייה.
על פי דברי ההסבר לתוכנית ההתחדשות של מפעל הנירוסטה: "רחוב פרופסור שור יוגדר על ידי בנייה מרקמית למגורים ושטחי ציבור בנויים, וילווה בחזית רציפה ופעילה במפלס הרחוב". לעומת זאת, "חזית רחוב הפלד תכלול בנייה בעירוב שימושים למסחר ותעסוקה". התוכנית מציעה "הקמת מרחב עירוני פעיל וחיוני שיאפשר שימוש לאורך כל שעות היום ויתחבר לרצף הליכתי עתידי שיקשר בין השצ"פ הלינארי בשדרה הירוקה לבין רחוב הפלד".
התוכנית שמקבלת רוח גבית מעיריית חולון, חשובה גם בהיבט הסביבתי. בשלב זה, עדיין מדובר באזור שמתפקד בעיקר כאזור תעשייה מסורתי. ליד המתחם קיימים מפעל יצור פלסטיק, מבני מסחר עם מגרשי חנייה צמודים, חניון אוטובוסים של חברת דן, מוסכים ומרכז לוגיסטי. לשימושים אלה יש השלכות על איכות האוויר, רעשים ובעיקר ריחות. עם זאת, הדו"ח הסביבתי, שהוכן כנספח לתוכנית מבהיר שמרבית הקרקע המזוהמת באתר מתחם הפרויקט כבר פונתה.
פורסם לראשונה: 07:42, 18.04.24