משבר בין שרת התחבורה, מירי רגב, לחברת נת"ע המקימה את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. אמש (רביעי) גילו בחברה שהשרה פרסמה הודעה על כך שהחליטה להעביר מידיהם את הפרויקט הלאומי "המטרו". הסיבה: חוסר שביעות רצונה. בנת"ע הגיבו בחריפות.
3 צפייה בגלריה
מטרו - תמונת פייסבוק
מטרו - תמונת פייסבוק
המטרו יועבר לחברה אחרת?
(צילום: טל שחר)
ההודעה על העברת "פרויקט המטרו" לידי חברה אחרת, בשל חוסר שביעות הרצון של רגב מביצועי החברה בהקמת מערך הקו האדום של הרכבת הקלה, פורסמה למרבה הפלא בדיוק באותה שעה שבה ערכה השרה סיור ברכבת הקלה שאמורה להתחיל ולפעול החודש (מאי).
"עצם פרסום ההחלטה בעיתונות, בו בזמן שאת נמצאת במהלכו של סיור עם נציגי החברה, נפלה על כלל גורמי החברה 'כרעם ביום בהיר', שכן בניגוד לפרסום, הסיור עבר ללא תקלות, וכלל משתתפי הסיור ראו במו עיניהם כי הפרויקט למעשה מוכן לשרת את הציבור, ונותרו מיעוט תקלות לפתרון. הקו האדום מייצג הישג הנדסי ורכבתי מהגדולים שבוצעו במדינת ישראל, קו שאין לו תקדים בעולם כולו", כתבו בנת"ע לשרה.

3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
השרה מירי רגב. הביעה חוסר שביעות רצון
( צילום: נחום סגל)

עוד הוסיפו וכתבו: "ברור על כן, שהחלטתך האמורה הותירה את כל שדרת הניהול של נת"ע בתדהמה, שכן מהחלטה זו עלול להשתמע למעשה חוסר אמון מוחלט בחברה, החל מהדירקטוריון שלה, מנהליה ועד אחרון עובדיה. לאור כך, דירקטוריון החברה התכנס אמש בשעות הערב המאוחרות לדון בדחיפות בהשלכות ההחלטה האמורה. בעקבות הדיון, דירקטוריון החברה מבקש להודיעך כי הוא רואה בהחלטתך האמורה החלטה שגויה מעיקרה אשר תגרום נזק למדינת ישראל ולתושביה".

3 צפייה בגלריה
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. הבייבי שלו
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. הבייבי שלו
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. נדהמו מההחלטה
(צילום: קובי קואנקס)
בחברה טוענים שהנזק ייגרם בשל מספר גורמים, כאשר אחד מהם עוסק גם במציאות הפוליטית הנוכחית:
"כלכלת ישראל והמשק הישראלי מצויים בחודשים האחרונים בטלטלה גדולה, לנוכח המציאות הפוליטית המורכבת בישראל, בשילוב התנודתיות בשווקים המקומיים והבינלאומיים. רק לפני ארבעה חודשים קיבלה ממשלת ישראל פה אחד החלטה כי פרוייקט המטרו ישאר באחריות החברה. הודעתך מאמש משדרת חוסר יציבות ותזזיתיות שיש בה להשליך על ההתנהלות הכללית של המשק, כדלק על מדורה בעיתוי אומלל ובלתי נתפש זה".

קראו גם:

עוד נטען כי ההחלטה עלולה לפגוע באופן מיידי בהמשך הקמת שאר קווי הרכבת הקלה, "הבעת אי האמון הקיצונית בחברה, כלפי כולא עלמא, עלולה להקשות על זכייני ה-PPP בקווים הירוק והסגול להגיע לידי סגירה פיננסית עם בנקים מלווים בחו"ל". עוד צוין כי ההחלטה התקבלה "במנותק מהמצב בפועל של הקו האדום", וכי "ההחלטה התקבלה בפזיזות ולא על יסוד בדיקה, מחקר או עבודת מטה".
עוד ציינו בחברה כי, "אין עוד גוף בארץ, לבד מנת"ע, בעל ידע בתחום תכנון והקמה של רכבות בתת הקרקע, בפרוייקטים בהם קיים שילוב מסובך של הנדסה אזרחית עם מאות מערכות מורכבות... כך שהעברת הפרויקט לחברה אשר אין בידיה ידע מקצועי ייחודי וניסיון נצבר כאמור יוביל לפגיעה ממשית בפרויקט, ובפועל, יפגע במדינה ותושביה, בדגש על לוחות הזמנים להקמתו ותקציב הפרוייקט. וזאת יש להדגיש: כל שנת של עיכוב בפרוייקט יעלה למשק הישראי לא פחות מ-25 מיליארד שקלים".
לסיכום נטען במכתב כי, "למעשה ההחלטה האמורה תגרום לעוול לכל תושבי המדינה, ובראשם תושבי הפריפריה המבקשים להגיע לעבודה וללימודים במרכז, ולפגיעה אנושה במשק ובכלכלה הישראלית כולה".
תגובת משרד התחבורה תתפרסם כשתתקבל.