שלב הבדיקות האחרונות בקו האדום של הרכבת הקלה החל, דבר המלמד על כך שהרכבת תחל בקרוב לפעול באופן מסחרי, אם כי לא מיד לאחר יום העצמאות (היום) כפי שהבטיחה שרת התחבורה, מירי רגב. אבל, וזה "אבל" משמעותי, הרכבת לא תפעל בתדירות של "כל שלוש דקות" כפי שהובטח, ובחלק המקרים הרכבת תיאלץ לתת עדיפות לנוסעי הרכבים.
3 צפייה בגלריה
תחנת רוטשילד
תחנת רוטשילד
תחנת רוטשילד
(צילום: באדיבות נת"ע)
הקו האדום של הרכבת הקלה, שנמתח לאורך 24 ק"מ, הוא הקו הראשון של מערכת הסעת ההמונים בגוש דן. הוא יצא מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, יעבור דרך בית החולים בילינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן; יעבור בתחנת הרכבת סבידור בתל אביב, בדרך בגין ובמרכז עזריאלי, בשדרות ירושלים ביפו, ויסתיים בבת ים. הקו כולל 34 תחנות, ש-24 מהן ממוקמות במפלס הקרקע ו-10 תת-קרקעיות. המרחק בין התחנות על הקרקע הוא כ-500 מטר, ובתחנות התת־קרקעיות — כקילומטר.
במהלך שלושת השבועות האחרונים נערכו נסיעות מבחן בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. כעת נמצאת הרכבת בשלב הבדיקה האחרון (שלב 7), שבו נהגי חברת תבל - החברה המפעילה, נוסעים לאורך המסילה, ובודקים את תפעול כלל מערכות הרכבת יחד. אם כלל הבדיקות יעברו כשורה, המועד הצפוי להפעלת הרכבת הקלה הוא בסוף מאי.

3 צפייה בגלריה
תחנת כ"ט בנובמבר
תחנת כ"ט בנובמבר
תחנת כ"ט בנובמבר
(צילום: באדיבות נת"ע)

לפי הנתונים שהגיעו ל"מיינט", בניגוד להסכם ולתוכנית העבודה של הרכבת הקלה, שלפיה תדירות הגעת הרכבות לתחנה אמורה להיות כל שלוש דקות – התדירות בשבועות ואף בחודשים הראשונים להפעלת הרכבת הקלה צפויה להיות אחת ליותר משש דקות, כלומר יותר זמן בין רכבת לרכבת ופחות רכבות שינועו על המסילה ויספקו את צורכי הנוסעים.
על כך הגיבו בחברת נת"ע, החברה המופקדת על התכנון והביצוע של הרכבת הקלה, כי "כמו כל מערכות רכבות בעולם גם הקו האדום ייפתח לנסיעה מסחרית באופן מבוקר ובתדירות מוגבלת, אשר תעלה באופן הדרגתי עד לשיא, וזאת על פי תוכנית העבודה כפי שאושרה על ידי משרד התחבורה".
מידע נוסף שהתגלה ואינו לטובת נוסעי התחבורה הציבורית מלמד כי הרכבת הקלה לא צפויה לקבל העדפה בכל 51 הצמתים שהיא חולפת בהם, אלא רק ב-70% מהם. המשמעות היא שב-30% מהצמתים, הרכבת הקלה עלולה להידרש להמתין, בעת שמכוניות פרטיות חוצות.
הסיבה לכך היא שהמערכת שאמורה לטפל בהעדפת הרכבת הקלה בצמתים - עדיין לא הגיעה ליציבות. בהקשר זה, נמסר מחברת נת"ע כי: "תיאום ההעדפה ברמזורים וכיול המערכת נמצאים בעיצומם. מדובר במערכת מורכבת הכוללת 51 צמתים, שברובם תינתן לרכבת הקלה העדפה בעת חציית הצומת".

3 צפייה בגלריה
תחנת בילינסון
תחנת בילינסון
תחנת בילינסון בפתח תקוה
(נת"ע)

הנתון המעודד הוא שלפי גורמים במיזם הרכבת הקלה כבר זמן מה אין ברכבת בלימות חירום מסוכנות. בשלב מוקדם יותר של נסיעות המבחן ביצעו בלימות חירום ללא סיבה, בין היתר בעקבות חוסר סנכרון בין מערכת האיתות לבין מערכת הבלמים ומערכות אחרות ברכבת — שהקשו בעבר על התקדמות הפרויקט. השלב האחרון של הבדיקות לפני תחילת ההפעלה נמשך 45 ימים ובו נבדקות מערכות הכרטוס, הביטחון, התחזוקה וניהול הדיפו (מחתם התחזוקה של הרכבת).

קראו גם:

אם הבדיקות יסתיימו בהצלחה, הקו האדום צפוי להתחיל בהפעלה מסחרית בסוף מאי 2023. המועד הסופי יתואם מול משרד התחבורה. יש לציין שמועד ההפעלה הראשוני אמור היה להיות בפברואר 2021, וזה נדחה תחילה לנובמבר 2022 - בין היתר בשל תקלות במערכות האיתות, הבקרה והבלמים.