רגילים לחנות ממש "על הכניסה" לבית? בקרוב זה עומד להשתנות. לפחות בשכונה החדשה הזו שהולכת ונבנית בחולון. לפי המודל החדש, תושבי השכונה יפרדו מהפינוק של חנייה צמודה, ויתבקשו לחנות במגרש חנייה ייעודי שימוקם ב-"מרחק הליכה סביר" מכל בית.
3 צפייה בגלריה
שכונת ח' 500 בחולון
שכונת ח' 500 בחולון
שכונת ח' 500 בחולון. תפרדו מהחנייה הצמודה
(צילום: נדל"ן מאסטר)

שכונת ח-500 בחולון תכנס בקרוב לתקופת מבחן שתנסה לשנות את הרגלי החנייה שלנו. לפי המודל, שיהיה "הדור הבא בשכונות מגורים מתקדמות", ינותק הקשר בין מתחם המגורים כפי שהתרגלנו אליו עם חניה צמודה, ברחוב, או בחניון תת-קרקעי. במקום זה תועמד לרשות התושבים חלופה ירוקה ובטוחה יותר: חניון במרחק הליכה.
האגף לתכנון אסטרטגי במינהל התכנון מקדם בימים אלו את התוכנית המכונה "שכונת דור 5.0", ולפיה תושבי שכונת ח-500 כמעט שלא יחזיקו רכב פרטי (או לפחות תנסה לגרום להם לא לרצות להחזיק ברכב פרטי) כפי שקורה בהרבה ערים גדולות באירופה, כמו זלצבורג, וינה, מינכן, ברצלונה והמבורג.

קראו גם:

על פי הרעיון, 90% מאוכלוסיית ישראל מתגוררת בערים, ולכן יש לחשוב כיצד הדור הבא של אוכלוסייה יתגורר בערים כאשר בעיית הצפיפות הולכת ומחמירה, משפיעה על איכות התושבים, וכמובן צריך גם לענות על סוגיית הרכבים והפקקים שהולכת ומחמירה מדי יום בעיקר בחולון.
כבר כיום, בעיר תל אביב ירד מספר הרכבים המותרים לכל בניין, תלוי מיקומו ביחס למרכז העיר ולשכונה.

3 צפייה בגלריה
שכונת ח' 500 בחולון
שכונת ח' 500 בחולון
שכונת ח' 500 בחולון. "צפיפות איכותית"
(צילום מתוך מפת תמ"א אזורית של הוועדה לתכנון חולון)

הגדרה זו מכונה "צפיפות איכותית", וגם בחולון יש כוונה לאפשר לבנות כמה שיותר יחידות דיור בתא שטח אחד, באופן שיאפשר לתושב איכות חיים ומרחב מחייה נטול זיהומי אוויר ורעש מכל הקשור לכלי רכב.
על פי נתוני מינהל התכנון, כיום 40%-20% משטח השכונות למגורים בישראל מיועד לכבישים עבור כלי הרכב, ולכך מתווספים שטחי החניה והחניונים. בנוסף, הקמת מרתפי חניה כרוכה בעלויות גבוהות, ולרוב מרתפים אלה אינם גמישים לשינויים עתידיים.
עד להתבססות של תחבורה ציבורית משמעותית – אם זה המטרו או הרכבת הקלה, הרכב הפרטי עדיין נדרש, ולכן הפתרון שמציע האגף לתכנון אסטרטגי אינו ביטול החניות, אלא מעבר למרחבים נטולי רכב: ללא מדרכות, כניסות לחניונים, תוך שיפור באיכות האוויר הנפלט מכלי הרכב, צמצום הרעש ועוד.
בשל כך, מינהל התכנון עומד לצמצם כמה שיותר את תקני החניה בתוכניות הבנייה של שכונת ח-500, ולהציע מרכזי חניה שכונתיים ונגישים במרחק הליכה, בהם ניתן יהיה לשכור או לרכוש חניות.
מבני חניה שיהיו במרכז השכונה יהיו תת-קרקעיים, ובגובה הקרקע ניתן יהיה להשתמש עבור עסקי מסחר, הוספת שימושים ציבוריים על הגג או גינות ציבוריות, ובבוא היום אף לשנות את התפקוד שלהם לשימושים אחרים, ככל שהצורך בחניה יפחת.

3 צפייה בגלריה
שכונת ח' 500 בחולון
שכונת ח' 500 בחולון
שכונת ח' 500 בחולון. תקני החנייה יצומצמו
(הדמייה: תרשיש ברוקר נדלן)

במינהל התכנון מסבירים: "כל זאת בדומה לשכונות בעולם שכבר קיימות במודל הזה: בווינה, למשל, ישנה שכונת מגורים שבנויה בדיוק במודל הזה והיא נשענת על המטרו; בהמבורג, גרמניה, ישנה שכונה ללא רכב הנשענת על מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים) ובפרייבורג שכונה דומה נשענת על שלוחת רכבת קלה. בברצלונה קיימים כל השירותים הללו".
בשלב זה נבחרה שכונת ח-500 בחולון לבחינת יישום המודל החדש בישראל, בשל קרבתה לתחנת המטרו המתוכננת. מדובר בעתודת הקרקע האחרונה, הגדולה והמשמעותית של העיר בחלקה הדרומי, לטובת הפיכת האזור למטרופולין שיכלול מאות אלפי יחידות דיור חדשות ואזורי תעסוקה, תעשייה, מסחר ומלונאות, ובהמשך גם מערכת הסעת המונים.
רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון: "שכונה דור 5.0 תעניק לתושביה איכות חיים גבוהה, שתבוא לידי ביטוי במרחבים ירוקים גדולים יותר, מרחב ציבורי בטוח ונוח יותר ופחות זיהום סביבתי. זאת, על ידי הפחתת כמות כלי רכב שינועו במרחב המחייה השכונתי. מדובר במודל שקיים במספר ערים גדולות בעולם וזכה להצלחה גדולה, ומינהל התכנון נערך ליישום הפיילוט החדש בשטח".