עשרות הורים משני גני ילדים צמודים בחולון פותחים במאבק חריף מול העירייה בשל התנאים הסביבתיים וההזנחה של הגנים לטענתם. בעירייה טוענים מנגד כי רוב הטענות נבדקו ואינן כפי שהוצגו על ידי ההורים.
4 צפייה בגלריה
הורי הילדים בגן
הורי הילדים בגן
הורי הילדים בגן
(צילום: פרטי)

הסיפור החל בשיא תקופת מלחמת 'חרבות ברזל' כאשר אזעקות נשמעו כמעט בכל יום בחולון, והעירייה חיפשה חלופה לגני ילדים ללא מקלטים. גם שני הילדים "תרבות עברית" ו-"תרבות טף", אשר נמצאים ברחובות הקרובים הוגו הרנסט 12 ו-העוגן 10, בהתאמה, היו מחוסרי ממ"ד, ולכן בעירייה קיבלו החלטה להעביר את הילדים עם כל ציוד הגן לגנים סמוכים – במרחק הליכה של שלוש דקות בלבד מן הגנים המקוריים, בזמן שהעירייה תתחיל לבנות ממ"ד בגני הילדים, ועם סיום העבודות, הילדים והציוד יחזרו למבנה הקבוע.

קראו גם:

עיריית חולון בחרה להעביר את הגנים למבנה קומותיים ברחוב הציונות 33-35, שם למעשה הגנים מוקפים במספר בניינים מוזנחים ונטושים אשר עבודות התמ"א הופסקו בהן. כפי שניתן לראות גם בתמונות, דרך הכניסה לגן רובה חול ובימי גשם חול זה הופך לבוץ.

4 צפייה בגלריה
גן הילדים ברחוב הציונות
גן הילדים ברחוב הציונות
גן הילדים ברחוב הציונות
(צילום: פרטי)

סיוון קידר, אמא לשני ילדים הרשומים לשני הגנים – האחד בטרום טרום חובה לגילאי 3-4 והשני לגילאי 5-6, מספרת כי "מבני הגנים הזמניים היו סגורים במשך ארבע שנים, בגלל עבודות תמ"א שנעשו מסביב, אך התמ"א נתקע. למבנה הזה הגענו באופן זמני כאשר זה היה הפתרון למבנה שיש בו ממ"ד. הזמני הוא הקבוע, כך הבנו".
קידר מספרת, וכך גם כל הורי הילדים הנוספים הרשומים לגן מאחוריה בעמדה זו: "גני הילדים שלנו מוקפים בולענים, ילדינו חשופים לתחלואת עיניים, עור, נשימה ומערכת העיכול, חלקם כבר החלו לפתח תסמיני מחלה. מבנה הגנים אינו נגיש לאמבולנס ואינו עומד בתקנים ובסטנדרטים של גן ראוי והולם. ילדינו סופגים ריחות מצחינים של ביוב, גגונים בסכנת קריסה והעדר אור שמש".ההורים גם חוששים שמבני התמ"א הוגדרו כמסוכנים.

4 צפייה בגלריה
סביבת גן הילדים ברחוב הציונות
סביבת גן הילדים ברחוב הציונות
סביבת גן הילדים ברחוב הציונות
(צילום: פרטי)

קידר מסבירה שהורי הילדים לגן כבר פנו לכל מי שניתן בעירייה, במחלקת חינוך ועוד: "המבנה מאוד מוזנח. יש נזילות של מים ועובש כולל על חשמל, ובשל כך יש הפסקות חשמל. בגלל המיקום לא שומעים בגן את האזעקות – ובגלל הפסקות החשמל אין נעילה של השערים האלקטרוניים. רק השבוע, ובגלל הגשמים, החצר התמלאה בביוב, וכשפנינו לעירייה – אמרו לנו שהסייעות צריכות לנקות את זה".
גם לגבי הבנייה שקפאה סביב (ונכון להיום אין מועד חזרה, כיוון שהחברה הקבלנית פשטה את הרגל), אומרת קידר: "בגלל התמ"א שמו גגונים בחצר האחורית, שגם הם עומדים ליפול".
קידר מסכמת: "עברנו לגנים האלה בשלב המלחמה, והיינו אסירי תודה שנתנו לנו בתחילה גן עם ממ"ד. אבל לא ידענו על הליקויים, הבטיחו לנו שיבנו ממ"ד יציב בגנים המקוריים, ונוכל לחזור במהרה - אבל מסתבר שלא מתכוננים לשפץ לנו את הגן, משמע אנו נישאר בגנים הזמניים האלה עם כל הליקויים".

תגובת עיריית חולון


"עיריית חולון שמה דגש רב על מיגון מוסדות החינוך ומבצעת בחודשים האחרונים באינטנסיביות עבודות למיגון בתי ספר וגנים בעיר בהשקעה של כ-20 מיליוני שקלים.
בעבודות להתאמת המרתף בגורדון למקלט תקני בהתאם לדרישות יועץ המיגון ואישור פיקוד העורף, השקיעה העירייה קרוב למיליון ש"ח והן צפויות להסתיים בסוף השבוע הזה, לרבות החזרת המזגנים שפורקו לצורך ביצוע העבודות, התקנת מזגן נוסף והתקנת פרקט במקום שבו היה פרקט טרם העבודות. סיום העבודות יאפשר את חזרת התלמידים לבית הספר בשבוע הבא.

4 צפייה בגלריה
הגן ברחוב הציונות
הגן ברחוב הציונות
הגן ברחוב הציונות
(צילום: עיריית חולון)

"דרישות ההורים מהעירייה אינן נוגעות למיגון אלא לעבודות שדרוג אחרות, אשר כעת העירייה לא מבצעת. העירייה ממוקדת להשלים במהרה את כל עבודות המיגון ביתר מוסדות החינוך בעיר.
עבודות שדרוג בגורדון, שאינן נוגעות למיגון עצמון, ייבחנו בהמשך, ובכל מקרה יבוצעו, כאמור, בנפרד מעבודות המיגון".