תושבת חולון, המשמשת כעובדת מדינה בכירה מזה שנים רבות, תבעה את מקום עבודתה והביטוח הלאומי ותזכה לעשרות אלפי שקלים בחודש עד סוף ימיה. זאת בנוסף לפיצוי רטרואקטיבי של כחצי מיליון שקלים.כך עולה מפסק דין של בית הדין האזורי לעבודה בבת ים.
2 צפייה בגלריה
הלחץ היה גדול מדי
הלחץ היה גדול מדי
הלחץ היה גדול מדי
(צילום המחשה: canva)
מהתביעה, שהגישה באמצעות עו"ד דותן לינדנברג שמתמחה בתביעות בגין מחלות, עולה כי העובדת, בשנות ה-60 לחייה, עבדה עשרות שנים בתפקיד בכיר כאשר לפתע חלתה בפסוריאזיס ובמחלת פרקים פסוריאטית. הסיבה לפרוץ המחלה הייתה לחץ נפשי בעבודה.
בכתב התביעה שהוצג לבית המשפט הוסבר שהמחלה, שהתבטאה בתחילה בפריחה בחלק מהגוף, התפרצה לאחר תלונה שהגיש עובד שכפוף לה, לנציבות שירות המדינה. תלונת השווא נסגרה והעובד הועבר מתפקידו. אך במקביל להגשת התלונה והאשמות הטורדניות, העובד נהג להתנצח איתה ולאיים עליה, ונסיבות אלה נטלו ממנה משאבי נפש כבירים על מנת להתמודד בו זמנית עם הצורך להוכיח את חפותה במקביל לעבודה האינטנסיבית ביום יום.

קראו גם:

אם לא די בכך, כחצי שנה אחר כך לאחר שקיבלה פנייה כועסת מאחד הספקים שלא קיבל תשלום, התברר כי עובדת בכירה תחתיה, חרגה מסמכות ומנהלי מכרז, מה שגרם לאי-סדרים ולגירעון תקציבי של עשרות מיליוני שקלים. מקרה זה גרם לה למתח רב, והתבטא בהתפשטות פריחת הפסוריאזיס לחלקים נוספים בגוף.
לאור המקרה החמור, הממונה עליה הורה לה לערוך בדיקה מעמיקה באגף, ותוך כך הוטל עליה לתקן ולארגן את חריגות התקציב ואת אי-הסדרים. ככל שהעמיקה בבדיקה התגלו חריגות תקציב נוספות וספקים שלא קיבלו את התשלום המגיע להם, החלו לפקוד את משרדה ולהביע את כעסם בצעקות. מה שגרם להחמרה נוספת במצבה, שהתבטאה בפריחה בכל הגוף ובכאבי פרקים, עד שהביאו לאשפוזה בבית החולים. שם אובחן כי היא סובלת מדלקת פרקים פסוריאטית.
עוד נטען כי בשל מצבה נמנעה מלהגיש מועמדותה לתפקיד סגנית מנהל האגף - תפקיד אליו שאפה כל חייה, וזאת מחשש ללחץ נפשי נוסף. במקביל נאלצה להקטין את היקף עבודתה כדי לנסות ולהפחית את הלחץ הנפשי.

2 צפייה בגלריה
עו"ד דותן לינדנברג
עו"ד דותן לינדנברג
עו"ד דותן לינדנברג
(צילום: דובי פיינר)

לפני שלוש שנים הגישה תביעה לביטוח הלאומי, בבקשה להכיר במחלת הפסוריאזיס ודלקת הפרקים הפסוריאטית כמחלת מקצוע ודרשה פיצוי כספי, אך נדחתה. הביטוח הלאומי נימק את הדחייה בטענה, כי לא הוכח קיום "אירוע תאונתי", שאירע תוך כדי ועקב עבודתה שהביא להתפתחות מחלתה, וכי לא הוכח קיום קשר סיבתי בין מחלתה לבין האירוע הנטען. הביטוח הלאומי קבע, כי מדובר במחלה טבעית וכי השפעת עבודתה על הופעתה, אפילו אם הייתה כזו, פחותה בהרבה מהשפעת גורמים אחרים.
עו"ד לינדנברג ערער על ההחלטה לבית הדין האזורי לעבודה בבת ים. במהלך הליך התביעה הביטוח הלאומי חזר בו מקביעתו, והחליט להכיר בקשר בין התפתחות המחלה לעבודתה. ועדה רפואית קבעה, כי היא סובלת מנכות לצמיתות בשיעור 28 אחוזים. בנוסף נקבע, כי היא תהיה זכאית לגמלה רטרואקטיבית משנת 2018. זאת בשל מחלקת הפסוריאזיס, דלקת הפרקים הפסוריאטית והסתגלות לעבודה.
בעקבות הכרת הביטוח הלאומי ופסק הדין, העובדת קיבלה פיצוי רטרואקטיבי על סך כחצי מיליון שקלים ובנוסף תזכה העובדת, כל ימי חייה, לקצבה חודשית בסך 9,500 שקלים.