איך מתכננים המתמודדים לראשות עיריית חולון לפתור את הבעיות הכי קשות של תושבי העיר? לפני כשבועיים העלינו פוסט בעמוד הפייסבוק של מיינט חולון" ובו ביקשנו מכם - תושבי העיר, להעלות את השאלות הכי חשובות בעיניכם, אלה שאתם חושבים שהמתמודדים חייבים לענות עליהן. את השאלות הפנינו ישירות אל המתמודדים שרוצים את הקול שלכם. יש רק אחד שלא ענה.
7 צפייה בגלריה
המתמודדים לראשות עיריית חולון
המתמודדים לראשות עיריית חולון
המתמודדים לראשות עיריית חולון
(צילום: קובי קואנקס, רמי זרנגר, לינה מיארה, כדיה לוי)


ענת כינורי: "הגיע הזמן להעביר את השרביט"


כינורי, 51, נשואה ואם לשלושה, לשעבר מנכ"לית חברות פרטיות וציבוריות.
בדירוג שפורסם על ידי הלמ"ס בחודש ינואר האחרון, חולון ניצבת לקראת סוף רשימת איכות החיים בישראל, מה תעשי לגבי זה?
"לצערנו, אנו רואים מה קורה כשנשארים יותר מדי זמן בתפקיד. מוטי עשה דברים יפים וחשובים עבור העיר, אבל כבר למעלה מחמש שנים שהוא מדרדר את העיר מטה ואת התוצאות רואים כולם. אני אומרת – תודה מוטי, אבל הגיע הזמן להעביר את השרביט. בפועל יש לעשות ריסטארט שלם לעירייה. למעשה אין תחום אחד בעיר שאני יכולה לשים עליו אצבע ולומר בלב שלם שהוא לא דורש תיקון".

7 צפייה בגלריה
 "באה לייעל". ענת כינורי
 "באה לייעל". ענת כינורי
"באה לייעל". ענת כינורי
(צילום: כדיה לוי)

חולון מותגה לפני שנים כעיר הילדים – אולם העיר מזדקנת והצעירים (הילדים של פעם) עוזבים או לא נשארים בה, מה עושים?
"חולון צריכה להתרענן ולהיות ממותגת כעיר המחר, לא רק כסיסמה אלא הלכה למעשה. לקדם תוכניות לימוד למצוינות מהגן ועד התיכון, שילוב חוגים, קורסים והעשרה, קידום פעילויות ושילוב יזמים וחברות טכנולוגיה בתוכניות הלימודים. בנוסף, צריך להגדיל את המרכזים העסקיים ולשלבם בתוך העיר, עם הטבות לעידוד עובדים שבוחרים לגור בעיר".

קראו גם:

"יש לשפר את התשתיות והשירותים עם טכנולוגיות שקיימות בעולם ומהוות את העתיד בשירות ציבורי. החל בניהול נכון ומתקדם של אשפה ומיחזור, חיישני זיהום אוויר, זיהום קרקע ומים שידווחו למוקד העירוני ויתריעו על בעיות מבעוד מועד, ועד קידום מערכות ניהול חנייה בעיר ותאורה חכמה שנדלקת על פי תנועה וחוסכת באנרגיה וכסף".
העיר סובלת מפקקים, מחסור בחניה, כבישים משובשים וצפיפות. הרוב נגרם בשל בניית הרכבת הקלה. האם יש פתרון מיידי לבעיה?
"חשוב לומר שאין פתרון קסם. כל מי שאומר זאת, זורה חול בעיני התושבים. ההסכמים שהמדינה ערכה עם נת"ע ואופן ההתנהלות של הפרויקט לא מאפשרים לראשי הערים מרחב רב של תמרון והשפעה. כיום עובדים על מספר רב מאוד של מקטעים ברחבי העיר, דבר שגורם לשיתוק ולעבודות שמתנהלות לאט.
"עם זאת, ישנן מספר דרכים להקל על התושבים והעסקים. מיד בכניסתי לתפקיד אבחן שינויים בהסדרי התנועה שיאפשרו תנועה זורמת של רכבים ברחבי העיר. כמו כן נקדם שינויים בתזמון הרמזורים והתייעלות במקומות מסוימים שיקבלו קדימות על פני מקומות אחרים, ואף אבחן פתיחת כביש עוקף וסיום עבודות מהיר במחלף חולון מזרח. בנוסף, אכנס ועדת מומחים ביחד עם גורמי נת"ע כדי לשנות את אופן העבודה. נאפשר עבודה על מקטעים קצרים באופן אינטנסיבי ויעיל עם הרבה מאוד כוח אדם בשביל לסיים במהרה ולעבור למקטע הבא. זה יפחית משמעותית את הלחץ בתוך העיר.
"לגבי החניה – יש לקדם מתחמי חנייה ציבוריים שקיימים בעיר לטובת התושבים בשעות הערב והלילה. לדרוש מכל תוכנית התחדשות עירונית ובנייה חדשה, לשלב חניות תת‑קרקעיות כתנאי לאישור תוכנית. במקומות בהם יהיה ניתן, לקדם חניות תת‑קרקעיות עבור התושבים".

7 צפייה בגלריה
"שומע את התושבים". ניסן זכריה
"שומע את התושבים". ניסן זכריה
"שומע את התושבים". ניסן זכריה
(צילום: לינה מיארה)

ניסן זכריה: "העיר מתנהלת בשיטה מיושנת וריכוזית"


זכריה, 61, עורך דין, יו"ר תנועת יחד‑בונים עיר בטוחה וחכמה, חבר מועצת העיר מטעם האופוזיציה.
בדירוג שפורסם על ידי הלמ"ס בחודש ינואר האחרון, חולון ניצבת לקראת סוף רשימת איכות החיים בישראל, מה תעשה לגבי זה?
"חולון מתנהלת מזה שנים בשיטה מיושנת וריכוזית, הפוגעת כמעט בכל פרמטר של איכות החיים. הפתרון חייב להיות מעבר לניהול חכם מבוסס רובעים. יש לחלק את העיר ל־11 רובעים, ובכל רובע להקצות פרויקטור שיחבר בין צורכי הרובע והשכונות למשאבי העירייה ולאגפיה, שיקיים שיתופי ציבור בדבר קבלת החלטות בתחומי קהילה, פנאי, תרבות ועוד, והוא למעשה יחזק את הקשר בין התושבים לכלל שירותי העירייה. שיטה זו לוקחת בחשבון שלכל איזור יש צרכים שונים שחייבים להיות מטופלים על ידי העירייה".
חולון מותגה לפני שנים כעיר הילדים – אולם העיר מזדקנת והצעירים (הילדים של פעם) עוזבים או לא נשארים בה, מה עושים?
"כיום בהחלט ניתן לשפר נושאים העוסקים בטיפוח ילדי וחיי המשפחות הצעירות בעיר. בכוונתי ליזום חוג ראשון חינם לכל ילדה וילד, לרבות לילדי החינוך המיוחד כשווים בין שווים. אני לא מפזר הבטחות. בדקתי את זה ויש לכך מקורות תקציביים. אני מתכוון להוזיל את מחירי הצהרונים לפחות ב־300 שקלים. חייבים לבטל את אזורי הרישום ולפתוח את כל בתי הספר בעיר להרשמה על‑אזורית, וחשוב לא פחות להוביל מהלך רשותי לטיפול בחרמות, תופעה קשה שעולה בחיי אדם".
העיר סובלת מפקקים, מחסור בחניה, כבישים משובשים וצפיפות. הרוב נגרם בשל בניית הרכבת הקלה. האם יש פתרון מיידי לבעיה?
"צריך לפעול בהקדם להטמעת רמזורים חכמים שיווסתו את התנועה. באשר לחניות, אני מתכוון ליישם מודל של חניה חינם לתושבי העיר בלבד, ובתשלום לתושבי חוץ. בכמה וכמה מקומות אפשר להשתמש במכפילי חניה ולבנות קומות נוספות של חניונים, כמו בחניון תיאטרון חולון, חניון העירייה ועוד מיקומים. אני רק אומר, כי 'הפסל הסביבתי' שהוצב בעירייה אינו מכפיל חניה ‑ הוא פתרון יקר שמכער את המרחב הציבורי".

7 צפייה בגלריה
"יש לנו עיר נהדרת" יעקב מזרחי
"יש לנו עיר נהדרת" יעקב מזרחי
"יש לנו עיר נהדרת" יעקב מזרחי
(צילום: לינה מיארה)


יעקב מזרחי: "לא מתרשם מאמירה שישנה הגירה שלילית"


מזרחי, נשוי ואב לשלושה, כיהן כסמנכ"ל בכיר בחברה גדולה.
בדירוג שפורסם על ידי הלמ"ס בחודש ינואר האחרון, חולון ניצבת לקראת סוף רשימת איכות החיים בישראל, מה תעשה לגבי זה?
"אכן בנושא איכות החיים בעיר ישנה ירידה. לצערי, בחלק מהמקרים זה נובע מעבודות הרכבת הקלה שמשבשות את איכות החיים בעיר. בעיות החניה שקיימות בעיר ואף התגברו עקב עבודות הרכבת הקלה, ובנייה חדשה, כולל פרויקטים של פינוי‑בינוי שביטלו חניות קיימות. בנושא הניקיון יש מקום לשיפור על ידי הגדלת תקציבים לאגף שפ"ע, שייתנו מענה טוב יותר".
חולון מותגה לפני שנים רבות כעיר הילדים – אולם העיר מזדקנת והצעירים (הילדים של פעם) עוזבים או לא נשארים בה, מה עושים?
"אני לא חושב שצריך להשחיר את העיר שלנו. יש לנו עיר נהדרת עם אוכלוסיה טובה. מיתוג לטעמי זה חינוך, מקומות חניה, ניקיון, בנייה לזוגות צעירים. מוזיאונים ופארקים זה יפה - אבל זה לא מיתוג. פעם קראו לנו 'חוב"תים', ואפשר לומר שהמיתוג השלילי הזה כבר נעלם, וחולון הפכה לעיר מבוקשת מהרבה בחינות. גם הקירבה לכל ערי המרכז וגם היציאות והכניסות הרבות שיש לעיר לכל הערים שמסביב. אגב, תסתובב ב־ח'‑300 או ב־ח'‑370 ותראה המון זוגות צעירים עם ילדים שגרים שם, כך שאני לא מתרשם מאמירה שישנה הגירה שלילית של צעירים".
העיר סובלת מפקקים, מחסור בחניה, כבישים משובשים וצפיפות. הרוב נגרם בשל בניית הרכבת הקלה. האם יש פתרון מיידי לבעיה?
"לצערי אין הרבה מה לעשות. זהו פרויקט לאומי המעניק לנת"ע כוח בקבלת ההחלטות וראש עירייה כמעט ולא יכול להתערב, אבל, ופה יש אבל גדול, בכוחו של ראש עירייה למצוא פתרונות שייקלו, למשל בשעות השיא להציב פקחים ושוטרים להכוונת התנועה, להשמיש את הכביש שמגיע מאיזור התעשייה לדוד אלעזר (מה שנקרא פעם 'המזבלה')".
"כחבר מועצת העיר העברתי ברוב עצום במועצה לצבוע בחולון חניות בכחול‑לבן, דבר שימשיך לתת לתושבי העיר חנייה חינם בכל רחבי העיר. כמו כן, הצעתי לעשות תו חנייה אזורי בשכונות שקיימות בה מצוקות חנייה, שייתן עדיפות לדיירי הרחוב מהשעה 17:00 עד למחרת ב־7:00. אגב, בסקר שעשה עבורי מכון הסקרים 'מאגר מוחות', 70% מתושבי העיר תומכים בכחול‑לבן וחנייה אזורית.

7 צפייה בגלריה
מורן ישראל
מורן ישראל
"הגיע הזמן להשקיע בילדים שלנו". מורן ישראל
(צילום: אביגיל עוזי)

מורן ישראל: "לשנות את דפוסי הניהול"


ישראל, 39, נשוי ואב לשניים, יו"ר סיעת "צעירים+".
בדירוג שפורסם על ידי הלמ"ס בחודש ינואר האחרון, חולון ניצבת לקראת סוף רשימת איכות החיים בישראל, מה תעשה לגבי זה?
"ראש העיר הנוכחי מכהן בתפקידו למעלה מ־30 שנה ולצערנו לא השכיל להתאים את עצמו ודרך ניהולו לקידמה ולשינויים הנדרשים כדי להצעיד את חולון לעתיד. לכן נדרש שינוי דפוסי הניהול ברשות המקומית, תוך בניית סדר יום מקומי בשיתוף התושבים וכלל בעלי העניין. התווית מדיניות וסדרי עדיפות בתוכנית עבודה, בהתאם למציאות המשתנה, הכרחיים במציאת פתרונות ישימים לשלל האתגרים העומדים בפני ראש העיר".
חולון מותגה לפני שנים רבות כעיר הילדים – אולם העיר מזדקנת והצעירים (הילדים של פעם) עוזבים או לא נשארים בה, מה עושים?
"הבעיה היא לא במיתוג, אלא בפער הקיים בין המיתוג למציאות. חולון במשך שנים שפכה כספים רבים על יחסי ציבור במקום על הציבור. במקום להשקיע את האנרגיות במיתוג מחדש, הגיע הזמן להשקיע בילדים שלנו, וזה בדיוק מה שאעשה כראש העיר".
העיר סובלת מפקקים, מחסור בחניה, כבישים משובשים וצפיפות. הרוב נגרם בשל בניית הרכבת הקלה. האם יש פתרון מיידי לבעיה?
"אמירות הזויות ופתרונות קסם אינם ריאליים ומטעים את התושבים. הפתרון בנושא התחבורתי הוא ארוך טווח, אך יש להקל על התושבים תוך כדי תנועה, ולכן אקים מינהלת תחבורה בעירייה לתיאום עבודות הרכבת הקלה בעיר והקשר עם הציבור; אבצע ניהול התנועה והרמזורים בצורה חכמה והצטרפות העיר למרכז הבקרה של נתיבי איילון; קידום תוכנית חנייה עירונית שתאפשר מתן פטור מתשלום לתושבי העיר וגביית דמי חניה מתושבי חוץ; כמו כן, אמשיך לדחוף ולקדם הכנסה של מוניות שירות ופתרונות תחבורה ציבוריים כמו 'נעים בסופ"ש'".

7 צפייה בגלריה
"חולון רוצה וחייבת שינוי". שי קינן
"חולון רוצה וחייבת שינוי". שי קינן
"חולון רוצה וחייבת שינוי". שי קינן
(צילום: רמי זרנגר))

שי קינן: "חולון רוצה וחייבת שינוי"


קינן, 42, אב לשניים, חבר מועצה ויו"ר האופוזיציה במועצת העיר ("חולון מתחדשת ‑ כן").
בדירוג שפורסם על ידי הלמ"ס בחודש ינואר האחרון, חולון ניצבת לקראת סוף רשימת איכות החיים בישראל, מה תעשה לגבי זה?
"חולון הפכה להיות עיר לא מנוהלת. אנחנו רואים את זה בכל צעד ושעל. העירייה גובה כסף רב מהתושבים אבל לא מספקת את התמורה הראויה. הנתונים שעולים מכל מחקר ומדד אינם משקרים - חולון רוצה וחייבת שינוי. אחרי עשור של פעילות למען תושבי העיר בתפקידיי כסגן ראש העיר וחבר מועצת העיר, אני מתחייב לשנות ולהצעיד את חולון להיות מהערים הטובות בישראל. נעשה זאת באמצעות חזון מדויק, מנהיגות שתדע לרתום את אנשי המקצוע הטובים ביותר בכל התחומים ותעדוף משאבים. כך שנושאי התחבורה, החינוך, הביטחון האישי והדיור יהיו המנוע שיביא למהפך של חולון לצמרת הערים בישראל. יש לי את תוכניות העבודה המפורטות ביותר בכל התחומים, אני מזמין את הציבור להיכנס לאתר שלי בימים הקרובים ולקרוא אותן. הן משרטטות את החזון שלאורו נוביל את העיר בקדנציה הבאה".
חולון מותגה לפני שנים רבות כעיר הילדים – אולם העיר מזדקנת והצעירים (הילדים של פעם) עוזבים או לא נשארים בה, מה עושים?
"מה שהעיר זקוקה לו כרגע יותר מכל הוא לא מיתוג, אלא מנהיגות מנוסה ונחושה שתביא לתוצאות אחרות שייתנו תוכן ובסיס אמיתי למיתוג העירוני. המיתוג לא יכול להפוך להיות תחליף לשירות לתושב ולהישגים. כשהמהות תהיה לא פחות ממצוינת, כשנהפוך להיות מהערים הטובות בישראל ובפרט לילדים ולנוער - רק אז יהיה מיקום לעיסוק בסוגיית המיתוג".
העיר סובלת מפקקים, מחסור בחניה, כבישים משובשים וצפיפות. הרוב נגרם בשל בניית הרכבת הקלה. האם יש פתרון מיידי לבעיה?
"הצגתי לציבור תוכנית סדורה בכל נושא התחבורה. המצב הנתון בעיר הוא לא גזירת גורל. אנחנו נקים מינהלת תחבורה שתתאם בין נת"ע, משרד התחבורה ועיריית חולון. לא אסכים למצב שבו לוחות הזמנים של החסימות והעבודות ייקבעו מעל הראש שלנו, ואעמוד על כך שעיריית חולון תילחם מול נת"ע, כדי שהעבודות יפגעו כמה שפחות בהתנהלות היומיומית שלנו.
"נדרוש לו"ז מדויק לפרויקטים, עם התחיבות של משרד התחבורה לעמידה בזמנים. בנוסף, במשמרת שלי לא יהיה מצב של סגירת רחובות בלי שעובדים בהם ובמשמרות, מה שלא קורה כיום. במקביל, אני מתכנן חיבור של שכונת בן גוריון מזרח לראשון לציון בכביש חדש וחיבור של ג'סי כהן ותל גיבורים ישירות לאיילון, כדי למנוע את הצורך שלהם להיכנס לתוך העיר ובכך להשיג גם הקלה בתנועה בעיר וגם חיסכון לתושבי השכונות בזמני הנסיעה. כל המאמצים הללו, לצד שיפור תדירות ונגישות קווי תחבורה ציבורית וסלילת שבילים ייעודיים ובטיחותיים לרוכבי אופניים, יביאו לפתרון למצוקת התחבורה בעיר".

7 צפייה בגלריה
מוטי ששון
מוטי ששון
מוטי ששון. לא ענה
(צילום: קובי קואנקס)


מוטי ששון


ששון בן ה-76 מכהן כראש עיריית חולון מאז 1993, והוא ראש העירייה החמישי של חולון. ששון נחשב לאחד מראשי העיר הדומיננטים ביותר בישראל, ובבחירות האחרונות גבר כבר בסיבוב הראשון על כל מתחריו לתפקיד. אז, מה תשובותיו לשאלות הללו שכאמור הגיעו הישר מכם, תושבי חולון, נכון לעכשיו לא ידוע. השאלות הועברו גם אליו, אך מטעם ששון לא נמסרו תשובות.