תושבי חולון, בקרוב תקום אצלנו תחנה מרכזית להטענת אוטובוסים חשמליים שיצאו לכל הערים באזור. במקביל הוחלט על הקמת שטח דיור, מסחר ותעסוקה בעיר.
זוכרים את התחנה המרכזית בחולון? זה היה אחד המקומות העמוסים, הרועשים והכי מזוהמים בעיר. בעבר הרחוק, מאות אוטובוסים של חברת דן היו מגיעים לכאן מדי יום לא רק כדי להוריד ולהעלות נוסעים, אלא גם לצרכי טיפול, ניקיון, החלפת שמנים ואפילו לחניית לילה. עתה, לאחר למעלה מ-60 שנה, משרד התחבורה החליט לנצל את השטח הפוטנציאלי העצום ששייך לחברת דן בחולון, ולהפוך אותו למסוף תחבורה ציבורית לצורך עמדות טעינה ירוקות של כ-230 אוטובוסים חשמליים.
קראו גם:
הרקע לחתימת ההסכם הוא אתגר לניצול משאב הקרקע החסר באזור המרכז עבור צרכי התחבורה ציבורית, והשטח הענק בלב חולון מהווה למעשה חלופה יעילה, זולה ומהירה לשימוש – עבור כלי תחבורה שיוצאים לכל הכיוונים בגוש דן.
בהתאם להסכם, חברת דן (בשיתוף משרד התחבורה ומשרד האוצר) תבנה את מסוף התחבורה לאוטובוסים חשמליים בעלות של כ-200 מיליון שקלים. כאמור, מדובר בחיסכון של מאות מיליוני שקלים מתקציב המדינה ומשרד התחבורה, אולם במסגרת ההסכם - תוכל חברת דן לעשות שימוש בקרקע עבור מסחר, דיור ותעסוקה. חשוב לציין, כי במסגרת ההסכם, זכויות החניות החשמליות הן של מדינת ישראל, ולא של חברת דן (משמע, יכול להיות שאוטובוסים של חברות נוספות יטעינו שם).
החניון החדש יקום באזור התעשייה של חולון, האזור שנקרא חניון תמנע וממוקם מאחורי סניף "רמי לוי".
מנכ"ל חברת דן, אופיר קרני: "חברת דן שמובילה את מהפכת התחבורה הציבורית החשמלית בישראל, חתמה עם המדינה על הסכם תקדימי אשר יאפשר את המשך השימוש בקרקע למטרות הפעלת תחבורה ציבורית ירוקה לצד שמירה על מיצוי פוטנציאל השבחת הקרקע וקידומה על ידי תכנית מרחיבה וחדשה. תוכנית זאת תאפשר בטווח הארוך פרויקט יזמי בעירוב שימושים למגורים, מסחר ותעסוקה, לצד שמירה על תשתית לתחבורה ציבורית חשמלית בתת הקרקע".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, הוסיף: "אנחנו מביאים בשורה משמעותית לטובת התחבורה הציבורית בישראל ולמשתמשיה. ההסכם חוסך כסף רב לקופה הציבורית ויתרונותיו מובהקים, בפרט בימים אלו בהם מדינת ישראל נלחמת באויביה ונדרשת להקצאת משאבים רבים לצרכי המלחמה".
איך ישפיע המסוף החדש על תושבי חולון?
מצד אחד יכנסו לעיר הרבה מאוד אוטובוסים חדשניים מכל גוש דן, מה שעלול ליצור פקקים ועומס תחבורתי. מצד אחר, האוטובוסים עצמם הם שקטים, ללא זיהום אוויר, ובסופו של דבר התוכנית אמורה להביא פיתוח תעסוקה ודיור בעיר.
מקס מורוגובסקי, יושב ראש עמותת הנוסעים "תחבורה בדרך שלנו" המכהן גם כחבר ועדת התחבורה בעיריית חולון מטעם "צעירים פלוס", הגיב על הדברים ואמר: "התקנת תשתית להטענת אוטובוסים חשמליים בחניון דן באזור התעשיה היא צעד חשוב, שיאפשר להפעיל בחולון יותר אוטובוסים חשמליים, שקטים יותר ועם אפס זיהום אוויר בסביבתם הקרובה, מה שמהווה שיפור שירות משמעותי לנוסעי התחבורה הציבורית. בישראל פועלים כבר היום כ-1,200 אוטובוסים חשמליים, עם מאות שמתווספים כל שנה ומחליפים אוטובוסי דיזל, ואין סיבה שחולון לא תהיה בין הערים הראשונות שכל הצי בה יוחלף לחשמלי".