רק אחרי שאיציק סעידיאן הצית את עצמו בניסיון נואש להסב את תשומת הלב למצוקתם של הלומי הקרב, נשמעות בימים האחרונים יותר ויותר עדויות של לוחמים משוחררים מצה"ל שמתמודדים עם מצוקה נפשית בעקבות מה שחוו בעת שירותם הקרבי.
1 צפייה בגלריה
התלמידים עם השחקן דין מירושניקוב
התלמידים עם השחקן דין מירושניקוב
התלמידים עם השחקן דין מירושניקוב
(צילום פרטי)
קראו גם:
אבל כשתלמידי מגמת תקשורת בתיכון קוגל בחולון, לינוי קופרמן, רועי ישראלי, עמית כשכש וסוף אברביה, בחרו להתמקד בנושא, השנה היתה 2019 והם הרגישו שהנושא מושתק. "ההחלטה הגיעה לאחר הרצאה של השחקן דין מירושניקוב שבין היתר היה לוחם וחווה פוסט טראומה", מספרת אברביה שמשמשת כמנהלת המדיה של הקמפיין שנקרא "נלחמים על הלוחמים". "עברנו המון סדנאות הכנה לצה"ל ואף אחד לא דיבר איתנו על הלומי קרב. במסגרת ההכנה לבגרות הקמנו אתר ופתחנו חשבונות ברשתות חברתיות כמו טיקטוק ואינסטגרם עם תכנים בנושא והסרטונים שלנו הגיעו לעשרות אלפי צפיות".
ביום ראשון הקרוב יגישו התלמידים את פרויקט הגמר בתזמון מפתיע עם עליית הנושא לכותרות, "זה ממש הפתיע אותנו, בחרנו בנושא כדי להעלות את המודעות, כשהעלינו את הנושא כולם חשבו שאנחנו בכלל מדברים על נכי צה"ל כי אנשים פשוט לא מבינים את המשמעות, הם לא יודעים מה זה קול נפץ להלום קרב", הם מספרים.
"אמא של הלומת קרב אמרה לנו שכולם מעדיפים להשתיק את זה כי מתביישים, לכן הבנו שדווקא בזה חשוב לנו להתמקד, כי תלמידי התיכון של היום הם הלומי הקרב של מחר. היינו בטוחים שאנחנו מפסיקים את השתיקה סביב הנושא ופתאום דווקא עכשיו זה נמצא בסדר היום התקשורתי, הציבורי והפוליטי, פותח כל מהדורה וכל ראיון חדשותי, זה מדהים ומרגש. היה חשוב לנו לאורך כל הפרויקט להבהיר שאנחנו לא נגד גיוס או צה"ל - חלקנו בעצמנו לקראת שירות קרבי - אבל אנחנו מאמינים שהמדינה חייבת לסייע כלכלית ומשפטית לכל הלום קרב".
את הקמפיין מלווה רכזת המגמה, המורה רונית צחר־מלכה יחד עם המורה להפקות, מיקי שגיא, "זאת ממש תחושה שהתלמידים הקדימו את זמנם וחזו את המאבק", אומרת צחר־מלכה. "גם אני נחשפתי לנושא דרך הפרויקט שלהם, זו היתה הפעם הראשונה שהבנתי מה קורה באגף השיקום וכשזה הוצף במדיה הרגשתי שנגענו בנקודה רגישה וחשובה. התלמידים ראיינו את קהל היעד ופתאום צצו כל מיני תיכוניסטים מעוטף עזה שהזדהו עם תחושת הפוסט טראומה, זה מדהים איך שזה נוגע בכל אחד מאיתנו".