האם יש קשר בין חפירות הרכבת לבין מחלת טיפוס העכברים? בשנה האחרונה חלה קפיצה בתחלואה באזורנו. באחד מהם אושפזה אישה, בשנות הארבעים לחייה, בטיפול נמרץ כשהיא במצב קשה.
3 צפייה בגלריה
עלייה חדה בתחלואת "טיפוס העכברים"
עלייה חדה בתחלואת "טיפוס העכברים"
עלייה חדה בתחלואת "טיפוס העכברים"
(צילום המחשה: canva)

על פי נתונים שנאספו על ידי ד"ר איריס זוהר, רופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומיות, ופרופ' יסמין מאור - מנהלת היחידה, בעוד שבין השנים 2016-2021 נרשם מקרה יחיד של חולה במחלת טיפוס העכברים, בשנה שבין 2022-2023 נרשמו 16 מקרי תחלואה.
פרופ' יסמין מאור, מהי המחלה הזו וממה היא נגרמת?
"טיפוס העכברים היא מחלה הנגרמת כתוצאה מעקיצות של פרעושים שמקורן בחולדות ועכברים. הפרעושים קופצים מהחולדות והעכברים, ובעקיצה - מדביקים את בני האדם. תסמיני המחלה כוללים חום, פריחה ולעיתים המחלה קשה מאוד וכוללת מעורבות של המוח ואיברים פנימיים אחרים. בעקבות שיחות שערכנו עם המטופלים והמטופלות שאושפזו אצלנו, התגלה שכמחצית מהחולים סיפרו שהיו חולדות בביתן או בסמוך למקום מגוריהם".

3 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה ברחוב אילת בחולון
עבודות הרכבת הקלה ברחוב אילת בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון. יש קשר לעכברים?
(צילום ארכיון: יריב כץ)

הנתונים הללו מתווספים לדיווחים ברחבי העיר חולון, בת ים וכן תל אביב, על חולדות רבות הנצפות ברחבי העיר. פרופ' יסמין מסבירה כי "במקרה של נשיכת חולדה יש לפנות לייעוץ רפואי. כמו כן, במחלת חום ללא הסבר יש לציין לצוותים הרפואיים, כי נראו חולדות בבית או בסביבת המגורים".

קראו גם:

כזכור כבר לפני כשנה פורסם ב"מיינט בת ים" על מתקפת עכברים סביב שדרות העצמאות בעיר, מה שהדאיג מאוד את התושבים. בכתבה אחרת שפורסמה ב"מיינט חולון" דיווחו תושבים על חולדה שטיילה בסניף דואר מרכזי בכיכר סטרומה.

3 צפייה בגלריה
עכבר בשדרות העצמאות בבת ים
עכבר בשדרות העצמאות בבת ים
עכבר בשדרות העצמאות בבת ים
(צילום ארכיון: פרטי)

האם יש קשר בין העלייה במספר העכברים והחולדות לבין עבודות הרכבת הקלה בחולון ובת ים?
מנת"ע, נתיבי תחבורה עירוניים נמסר בתגובה: "לצערנו מפעם לפעם צץ סיפור מכרסמים שנקשר בנת"ע ומתברר שוב ושוב כתלוש מהמציאות. עבודות ההקמה מתבצעות בגובה פני הקרקע, כך שלא ברור מה הקשר המיידי או העקיף בין העבודות המדוברות ומתקפת עכברים ומכרסמים אחרים בעיר. למען רווחת תושבי העיר, מציעה נת"ע לעירייה לשלוח את אנשיה לאתר את מקורה האמיתי של המכה באתרים בהם יש עבודות חפירה מאסיביות או זרימת ביוב חופשית וזאת למען בריאותם ורווחתם של תושבי העיר".