לפני שנתיים אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה להפקיד את תוכנית המתאר לעיר חולון ח/2030. התוכנית הגדירה את החזון להתפתחות העירונית, ותפקידה היה להחליף את תוכנית המתאר ח/1 שאושרה בשנת 1958, ולהעניק לעיר תוכנית מתאר חדשה שתתאים לגידול האוכלוסייה הצפוי, לבניית אזורי מגורים חדשים, לשדרוג השירותים העירוניים, לחידוש המרחב הציבורי ולפיתוח שטחי התעסוקה.
2 צפייה בגלריה
תוכנית המתאר המקורית | צילום מסך
תוכנית המתאר המקורית | צילום מסך
תוכנית המתאר המקורית | צילום מסך
למרות העבודה הרבה והזמן שהושקע במפגשי שיתוף הציבור, ועדות וסקרים, בחודש יולי האחרון הוחלט לעצור את התקדמות התוכנית ולערוך אותה בהתאם למשתנים חדשים ובתכנון לשנת 2040.
למרות שעיריית חולון כבר החלה לעבוד על תוכנית ח/2040 נראה כי הסמכות לבטל את התוכנית המקורית כלל לא נמצאת בידי מנהל ההנדסה, וכי את ההחלטה רק הוועדה המחוזית יכולה לקבל.
על כן בשבוע שעבר התכנסה הוועדה המחוזית לדון בהתנגדויות של התוכנית, למרות שמבחינת עיריית חולון היא כבר לא קיימת.
2 צפייה בגלריה
חולון במבט מלמעלה | צילום: קובי קואנקס
חולון במבט מלמעלה | צילום: קובי קואנקס
חולון במבט מלמעלה | צילום: קובי קואנקס
בין המציגים היו גם חברת מועצת העיר, קרן גונן וחברה בסיעתה, השמאית גלית צור, שכבר מספר שנים מלווה את התוכנית ומביעה התנגדות נחרצת לסוגיית התחנה המרכזית שעתידה לעבור לפתח העיר חולון.
"כל האמירות על ביטול או שינוי התוכנית פשוט לא נכונות, רק לוועדה המחוזית יש את הסמכות לעשות זאת ולצערי מנהל ההנדסה של עיריית חולון כבר בזבז זמן רב על תוכנית שהם טוענים כי איננה מתאימה ועכשיו הם מבזבזים עוד זמן כשהם מסרבים לשמוע התנגדויות שהוגשו", טוענת גונן ומוסיפה: "על כן הוועדה התכנסה, כיוון שהיא איננה מחויבת לבטל את התוכנית לבקשת עיריית חולון. בנוסף, לא ברור איך הם ממשיכים לתת היתרים לתמ"א 38 על בסיס תוכנית שהם בכלל מבקשים לשנות?".
חברות המועצה טוענות כי מדובר בהתנהלות "תמוהה", ומסבירות כי, "הרגשנו שגם חברי הוועדה מרגישים כמונו. מוטב היה אם עיריית חולון היתה שומעת את ההתנגדויות ומתקנת את התוכנית בהתאם במקום לשבת שוב לתכנן תוכנית נוספת".
עוד אמרה גונן בוועדה כי נראה שמשיכת התוכנית לשם עדכונה לא תקינה, וכי על הוועדה לדון בהתנגדויות שהוגשו, ולא לאפשר לעיריית חולון למשוך את התוכנית.
מעיריית חולון נמסר בתגובה:
"מדובר בטענה קנטרנית של מתנגדים, אשר אינם בקיאים במלאכת התכנון. הכנת תכנית מתאר אורכת זמן רב (לא רק בעיר חולון) ואנו מציעים למתנגדים לברר ביתר ערי מחוז תל אביב ולגלות כי מורכבות העניין משפיעה על זמן ההכנה.
לגופו של עניין, קידום תכנית המתאר ח/2030 החל בשנת 2010 והצורך לעדכן את התכנית עלה לאור מספר סוגיות מרכזיות אשר נובעות מתהלכים ארציים ומקומיים, כגון: פרסום תחזית לגידול האוכלוסייה ותוספת יח"ד בתכנית האסטרטגית לשנת 2040 של מינהל התכנון; שינויים במטרופולין תל אביב הכוללים פרויקטים תחבורתיים משמעותיים לרבות תכנון מפורט לביצוע של "הקו הירוק", תכנית המטרו הכוללת 3 קווים בעיר חולון ותכנית "אגן האיילון; מדיניות מחוז ת"א לגבי ציפוף לאורך צירי המתע"ן; וקידום תכנית התחדשות ח/619.
עיריית חולון והעומד בראשה ימשיכו לפעול במקצועיות ובאחריות ומתוך מחויבות לתושבי העיר חולון".