השבוע חזרו אתרי הבנייה בחולון לפעילות, לאחר שהבנייה בהם הוקפאה עקב המלחמה. זאת למרות חשש שהביעו תושבים רבים, ואפילו איומי הפגנה מול בניין העירייה. יש לציין שהרוב המוחלט של פועלי הבניין כיום הינם זרים ‑ סינים, תאילנדים ומזרח אירופאים ‑ ומעט מאוד הם ערבים ישראליים. אך למרות פתיחת אתרי הבנייה, נראה שאת העיכוב בהתחלות הבנייה בחולון יהיה קשה מאוד להדביק.
4 צפייה בגלריה
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בחולון חזרו לעבוד
(צילום המחשה: canva)
האתרים נפתחו, לאחר מכתב שהוציא של שר הפנים, משה ארבל, לראשי הרשויות ובו טען כי ההחלטה לסגור את אתרי הבנייה אינה בסמכותם:
"אני מבקש להביא לתשומת לבכם שסגירת אתרי בנייה באופן גורך, במקום שאין הנחייה ביטחונית לעשות כן מצד פיקוד העורף או גורם מוסמך אחר, מעלה קשיים משפטיים משמעותיים בדבר סמכות העירייה וראש העיר לקבוע כן".
עוד הוסיף ארבל וכתב כי, "יתר על כן, להפסקת העבודות בימים אלו השלכות דרמטיות על המשק בשל הקפאת שוק הדיור ואיחור במסירת דירות, התרומה הצפויה ליוקר המחיה ולעלות הדיור והפגיעה הכלכלית הקשה הצפויה לחברות שונות ועשויה להוביל עד כדי קריסת חברות ופיטורי עובדים. אבקש שתיקחו דברים אלו לתשומת לבכם תוך הקפדה על פעולה במסגרת הסמכויות המוקנות לכם ותוך הימנעות מפעולות שיש בהן כדי לפגוע בפעילות המשק בתקופה קשה זו".

4 צפייה בגלריה
שר הפנים משה ארבל
שר הפנים משה ארבל
שר הפנים משה ארבל
(יואב דודקביץ')

קראו גם:

שפל של עשור בבניית דירות חדשות בחולון


בשל לחץ ממשלתי וגם מצד התאחדות הקבלנים, ואולי כיוון שחולון נמצאת בשפל של עשור בבניית דירות חדשות, הוחלט לאפשר מחדש עבודה באתרי הבנייה בעיר.
מהנדס עיריית חולון, האדריכל אביעד משה, הוציא רשימת הנחיות לכל הקבלנים בעיר, וקבע כי עליהם לפעול לפני הנחיות פיקוד העורף בכל הנוגע למרחבים מוגנים ושמירה על דרכי גישה עירוניות, והחשוב מכל: "באתר יעבדו אזרחי מדינת ישראל ועובדים זרים ברשיון בלבד".

4 צפייה בגלריה
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בחולון חזרו לפעול
(צילום המחשה: canva)

אך האם פתיחת אתרי הבנייה תסייע למצב בניית הדירות החדשות בעיר? יתכן והפער שנוצר כבר גדול מדי.
בחודש יוני האחרון פרסמה עיריית חולון את תוכנית ח/2040 שבה תוספת של 58 אלף יחידות דיור חדשות לעיר, והיא אושרה עד לשנת 2040. התוכנית מציעה אפשרות להקמת בניינים של עד 65 קומות ו־2,000 אחוזי בנייה בעירוב שימושים. על פי מחקר שנערך, ביכולתה של חולון, שבה מתגוררים כיום כ־200 אלף תושבים, להגדיל את אוכלוסייתה בשנת 2040 לכדי 400 אלף תושבים.
אלא שכאשר מביטים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ניתן לראות כי קצב בניית הדירות החדשות בעיר הולך ויורד בשנים האחרונות, והשנה נמצא בשפל הגדול בעשור האחרון.
כך למשל, בשנת 2021 נבנו רק 681 דירות חדשות בעיר, בשנת 2022 כ־517 דירות, ונכון למועד כתיבת שורות אלה, לקראת סוף שנת 2023, רק 420 דירות חדשות נבנו בחולון. ניכר כי קצב הבנייה מואט משנה לשנה, וזאת בשל התייקרות מחירי תשומות הבנייה, עליית היחס בין דולר לשקל, אולם גם בגלל קצב איטיות הפשרת השטחים החדשים לבנייה חדשה ברחבי חולון.


תגובת מהנדס עיריית חולון, אדר' אביעד מור:


"מגמת הירידה בהתחלות בנייה בשנים האחרונות נובעת מהעובדה שהעיר הכינה תוכנית התחדשות כלל עירונית שמחליפה את תמ״א 38 ומתעדפת הריסה ובנייה מחדש באמצעות תוספת זכויות בנייה. היזמים חיכו, ציפו ובירכו על תוכנית זו.
"התוכנית אושרה בתחילת השנה ומאז סיפקה עיריית חולון תיקי מידע בהיקף חסר תקדים של כ-8,000 יחידות דיור, והיתרי הבנייה מוגשים בימים אלה. בהסתמך על נתונים אלה והתעניינות היזמים אנו צופים, כי כבר בשנת 2024 יורגש שינוי במגמה ותחל בנייתן של מאות דירות חדשות. מספר זה צפוי לגדול מדי שנה בכאלף דירות חדשות.

4 צפייה בגלריה
התכנית למרחב יוספטל החדש
התכנית למרחב יוספטל החדש
התכנית למרחב יוספטל החדש
(הדמייה: ישר אדריכלים)

"נדגיש כי רק לאחרונה דנה הוועדה המחוזית באישורן של שתי תוכניות ( קוגל ויוספטל), שבהן כחמשת אלפים יחידות דיור, אשר יבואו לידי מימוש גם הן בשנים הקרובות. הביקוש הגבוה למגורים בחולון בשל מיקומה בלב גוש דן ובשל חיבורה של העיר באמצעות הקו הירוק של הרכבת הקלה שבביצוע והמטרו שבתכנון, יהפכו את חולון לעיר הצומחת ביותר בעשור הקרוב.
"עדות לכך היא מעבר של חברות ומעסיקים גדולים לחולון בשנים האחרונות וההתעניינות הגוברת של יזמים בענף הבנייה, המבקשים לממש את הפוטנציאל הגלום בתוכניות ההתחדשות של העיר".