תוכנית ח/619, המיועדת לחיזוק מבנים בחולון, תוגש בקרוב מחדש לשלב ההתנגדויות לאחר שהוחלט לבצע בה שינויים רבים. כיצד זה ישפיע על תושבי העיר? מדוע העירייה התנגדה לתוכנית שהיא עצמה הציעה? והיכן תוכלו למצוא לראשונה דירות קטנות וחדשות בעיר? כל התשובות בפנים.
2 צפייה בגלריה
ישתלם ליזמים? שיכון ותיקים
ישתלם ליזמים? שיכון ותיקים
ישתלם ליזמים? שיכון ותיקים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב דנה בהתנגדויות לתוכנית הכוללת להתחדשות עירונית בחולון, והחליטה להציע שינויים רבים בה, שלהם השפעה רבה על בעלי הדירות והיזמים הפועלים בעיר.
נוכח השינויים שיש לבצע בתוכנית, היא תפורסם שוב לאחר התיקונים, ולציבור יינתנו עוד 21 יום להגשת התנגדויות.

120 התנגדויות

התוכנית הכוללת להתחדשות עירונית וחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (ח/619) מקודמת על ידי עיריית חולון וחלה על אזורי המגורים הוותיקים של העיר. הפקדת התוכנית פורסמה בספטמבר 2021 והוגשו לה 120 התנגדויות, בהן אפילו התנגדות של מהנדסת העירייה לשעבר, שביקשה לבצע בה שינויים בשל תוכניות התחבורה החדשות בעיר והשינויים בשטח, כמו ביטול תוכנית תמ"א 38.
אז אילו שינויים יתבצעו וכיצד זה ישפיע עליכם?
עו"ד דקלה מוסרי־טל, מבעלי משרד מוסרי־טל עורכי דין ולשעבר יו"ר ועדת ערר מחוז חיפה, מסבירה את התהליך: "לאחר שמיעת ההתנגדויות, הוועדה הציעה מספר שינויים, בשל ביטולה העתידי של תוכנית תמ"א 38. התוכנית מגדירה כללים להתחדשות מגרשית ומוסיפה קטגוריה של מגרשים בהם יתאפשר לקדם התחדשות מגרשית או מתחם להכנת תוכנית מפורטת. בשכונות רסקו ושיכון ותיקים הוועדה שוקלת לקבוע כי חלקים משכונות אלה ישמרו על צביונם, ולכן הם יסומנו בנספח בקטגוריית 'שמירה על תבנית הבנייה'. בנוסף, הוועדה שוקלת לאפשר התחדשות מגרשית למבנים באזורים אלה, הבנויים בטיפולוגיה של שיכוני רכבת בני שתי קומות ומעלה, ובשכונת רסקו גם למבנים בני שתי קומות עם יותר מארבע יחידות דיור".

חניה אחת לדירה

כצפוי, בתוכניות כאלה העירייה מבקשת למצוא גם פתרונות חניה, ועל פי עו"ד מוסרי־טל, לא בטוח שהיא תצליח.
2 צפייה בגלריה
עו"ד מוסרי־טל
עו"ד מוסרי־טל
עו"ד מוסרי־טל
(צילום: דקלה שי)
"הוועדה גם ממליצה להקטין תקני חנייה, כאשר בפרויקטים של התחדשות מגרשית נקבע שלא יינתן יותר ממקום חניה אחד ליחידת דיור, ובאזורים הקרובים לרכבת הקלה וסביב התחנות המתוכננות של המטרו, ייקבע תקן נמוך יותר ואף תיבדק אפשרות לוותר על מקומות החניה. גם הומלץ שייקבע תמהיל של לפחות 20 אחוז לדירות קטנות ולפחות 20 אחוז לדירות גדולות, וגודל מינימלי של יחידת דיור יהיה 50 מ"ר.
לבעלי הנכסים באזורים המיועדים להתחדשות מציעה עו"ד מוסרי־טל לבחון היטב את התוכנית והשפעתה עליהם: "מצד אחד, תוכנית כוללת להתחדשות עירונית יוצרת ודאות ומאפשרת לבעלי הדירות וליזמים לדעת מראש את הזכויות שיוכלו לקבל במסגרת התוכנית ולתכנן את הפרויקטים בהתאם. אך מצד שני, מכיוון שמדובר בתוכנית מורכבת עם פרטים ותנאים רבים, ייתכן שהיא פוגעת בבניינים או אזורים ספציפיים ויוצרת חוסר כדאיות כלכלית, או פוגעת בהיתכנות של ההתחדשות עקב הנחיות טכניות הנוגעות לגודל המגרש, קווי בניין וכדומה. לבעלי הדירות בעיר מומלץ לעיין בפרטי הפרטים של התוכנית ולבחון אפשרות להגשת התנגדות. חשוב לזכור כי הגשת ההתנגדות היא הבסיס לכל הליך משפטי עתידי והיא הערכאה היחידה המאפשרת לפרוש את כל הטענות של בעלי הנכסים".
יזם מחולון: "ההנחה שלנו זה שהעירייה תתגמש במקומות שאפשר, ושבהם הבנייה לגובה משתלבת בקו הנוף. בשאר המקומות תהיה בעיה"

היזמים ממתינים

ומה חושבים על כך היזמים שפועלים בעיר? רובם כבר למודי ניסיון ומתעקשים שעד שהתוכנית מאושרת הם לא באמת מטריחים את עצמם להיערך אליה, אבל גם להם יש הנחות.
"אנחנו יושבים על הגדר, אבל מאזינים למה שקורה בשטח", טוען יזם ותיק בחולון שבימים אלה מקדם כמה תוכניות פינוי־בינוי בעיר. "כרגע זה לא משפיע, תוכניות מוגשות ומתקדמות. אנחנו יודעים שביטול תוכנית תמ"א 38 ישנה את הכללים, אבל אם מישהו חושב שהוספה של קומה אחת תספיק בעיר כמו חולון, אז הוא טועה בגדול. הוספה של קומה וחצי, ואפילו שתיים, זה נוהל מקובל בערים גדולות ויקרות ‑ בתל אביב ובשרון. כאן זה לא יעבוד. אף קבלן לא ירוויח מספיק כסף מקומה אחת. אי־אפשר להרוס בניין שלם, לבנות מחדש ועדיין לצאת עם רווח. ההנחה שלנו היא שהעירייה תתגמש במקומות שאפשר, ושבהם הבנייה לגובה משתלבת בקו הנוף. בשאר המקומות תהיה בעיה. כאן המדינה חייבת להתערב ולמצוא פתרונות".