גבעתיים / תעלומת הגבעה השלישית הנקודה הגבוהה ביותר בשכונת גבעת רמב"ם במערב גבעתיים הוא אתר מלא קסם בלב העיר. מגדל המים של העיר הנמצא בלב גינה קטנה. המגדל ההיסטורי משקיף על הבתים הנמוכים שעדיין מקיפים אותו ונטועים ברחוב המגדל.
4 צפייה בגלריה
מגדל המים בגבעתיים. צילום: ריאן
מגדל המים בגבעתיים. צילום: ריאן
מגדל המים בגבעתיים. צילום: ריאן
שכונת גבעת רמב"ם, שנוסדה בשנת 1933, כללה מראשיתה את מגדל המים ששימש כמקור המים העיקרי שלה. בעבר הוא גם שימש כתחנת הנוטרים (משטרת היישובים העבריים). תחנה זו היתה מפקדתו של "סרג'נט הנוטרים" אבא פוקס. כמו רבים ממגדלי המים שהוקמו ברחבי הארץ, גם זה שבשכונת גבעת רמב"ם שימש את ההגנה לפני קום המדינה. היום המגדל כמובן אינו פעיל. "מציאות החיים ששררה כאן באותם ימים רחוקים של לפני קום המדינה, המגדל המרשים אוצר את סיפורה בגופו ובנופו", מספר אבי משה סגל, מדריך טיולים עירוניים ומומחה לגבעתיים ולהיסטוריה שלה.
מה הסיפור ההיסטורי הכי זכור מהתקופה ההיא שמתקשר למגדל? "חשוב להבין שהמגדל שימש מחנה צבאי לכל דבר של הנוטרים והיו בו תחנת קשר, לוחמים וגם תחמושת, במקביל לשימוש במגדל כמקור מים. הסיפור ההיסטורי שלנו מתרחש בערב יום הכיפורים – 4 באוקטובר 1938. אלה היו ימי המרד הערבי. הסרג'נט של המפקדה, אבא פוקס, שמע יריות מכיוון דרך השלום שאז היתה שביל חולי. הוא מיהר למגדל ומצא את גופתו של חבר ההגנה - משה זמלר, אופה במקצועו, שמדי יום ביומו נהג להוביל את התוצרת ממאפייתו אל השכונות הסמוכות. באותה תקופה רבו התקריות שבהן התנכלו כנופיות של ערבים ליהודים. זמלר, שבאותו יום נסע משכונת תל חיים ביד אליהו ובידיו חלות שאותן הכין לכבוד הארוחה המפסקת, הותקף בידי כנופיה ערבית שיצאה מתוך הפרדס (בין דרך השלום ודרך רבין היום). הוא נרצח ממש ליד מגדל המים ואבא פוקס יצא לנסות לנקום באלו שרצחו את זמלר".
למה חשוב לשמר את מגדל המים? "מכיוון שהוא סמל להתיישבות וסמל השכונה וכן בגלל המאורעות שקשורים למאבק למען הקמת המדינה".
איך קורה שהמסלול הזה לא כל כך מוכר? "שכונת בורוכוב שהייתה שכונת פועלים בגבעתיים, תמיד הובילה בדעת הקהל וגם בפרסום לעומת השכונה של בעלי הווילות בגבעת רמב"ם. הם תמיד תמיד נחשבו וכונו 'בורגנים מסריחים', ולא קיבלו את הכבוד שמגיע להם. הסיבה השנייה היא שבעצם הוציאו אותם מהשם גבעתיים. שם העיר היה אמור לרמוז על שלוש הגבעות שעליה היא נבנתה – גבעת בורוכוב, גבעת קוזלובסקי וגבעת רמב"ם. בסוף השם גבעתיים מתייחס רק לשתי הגבעות הראשונות. גבעת רמב"ם הודרה". ● אז איך מגיעים? הכי פשוט להגיע בתחבורה הציבורית. אוטובוס מספר 63 שיוצא מהכרמלית מגיע למגדל המים. כדאי לציין שלא מדובר ממש במסלול אלא בנקודה היסטורית, אבל אם רוצים מסלול כדאי לשלב את הטיול בביקור בבריכת רמב"ם שהיא בריכת השחייה הראשונה שהוקמה בישראל והיא עדיין פעילה, להמשיך בבית אלון ע"ש יגאל אלון (מועדון גמלאים) ולסיים בבית טייבר ע"ש עטרה וישראל טייבר, ממייסדי השכונה. (אור וייל)
4 צפייה בגלריה
נחל פרדסים. צילום: ריאן
נחל פרדסים. צילום: ריאן
נחל פרדסים. צילום: ריאן
תל־אביב / שדות שפוכים הרחק שדות שפוכים הרחק. השורה היפה הזאת שנכתבה על שדות עמק בית שאן מתאימה כל כך גם כשמדברים על השדות שמתחבאים מאחורי הבתים האחרונים של שכונת נווה שרת. תל אביבים רבים בכלל לא מכירים את השדות האלה "הכלואים" בין כביש גהה לכביש 5 מזרח וחבל. האזור הזה שפעם היה כולו פרדסים וחניכי תנועות הנוער של שנות ה־70 היו יוצאים אליו לפעולות של א"ש לילה, הצליח לשמור באופן יחסי על הטבע שלו. אז כשאתם נוסעים לשם כדי לחפש את נחל הפרדסים או כדי לעשות צעדת ספורט או ללקט עשבים מיוחדים, תנסו לא לקלקל את הריאה הירוקה היפה הזה.
× × ×
ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת עיריית תל אביב־יפו מכיר היטב את המסלול הזה והוא ממליץ עליו: "מסלול נחל הפרדסים הוא אביבי מאוד. כשמפלס המים בנחל יורד אחרי החורף אפשר ממש ללכת בתוכו ולהתפעל מפריחת התורמוסים ומהחרציות שהקדימו להגיע. בתחילת הנחל שתלו כחלק מפעילות שיקום האזור כמה עצי רימונים וברקע של כל הפסטורליה הזו אפשר פשוט להקשיב לציוץ הציפורים. זה אולי המסלול הכי מרגיע שנמצא בתוך העיר הסואנת".
איך זה שלא רבים מכירים את השדות האלה? "מהיבטים מסוימים טוב שהאזור הזה לא מוכר, כי זה הופך אותו למסתורי וקסום. זה לא אתר של רשות הטבע והגנים אז גם אף אחד לא מקדם את הפרסום שלו. מי שמכיר – מכיר וזהו".
מי בכל זאת מגיע לשם? "תושבי שכונת נווה שרת ואנשים ששמעו של המקום הגיע אליהם. בתוכניות העירונית מופיע המקום הזה כמקום שיש לדאוג לשימור שלו וגם להנגיש את הנחל לציבור. יש גם מחשבות איך לעשות את זה בלי להפוך את המקום למסחרי מדי. בינתיים הוא לגמרי טבעי וכדאי לנצל את זה".
● אז איך מגיעים? אל נחל הפרדסים אפשר להגיע מרחוב כורזין. ברחוב הזה, שחלקו הגדול הוא בתי רכבת, אפשר להחנות את הרכב ולהתחיל את המסלול, שאורכו כ־3 ק"מ והוא מתחיל ממש בין בנייני הרחוב.
זה נכון שאין שלטים והכוונה, אבל די ברור לנמצאים שם איך ולאן צריך ללכת. סוף המסלול, אגב, הוא בחניון קריית עתידים.
(מירב שלמה־מלמד)
4 צפייה בגלריה
הנדנדה ביישוב פדואל. צילום: תיירות שומרון
הנדנדה ביישוב פדואל. צילום: תיירות שומרון
הנדנדה ביישוב פדואל. צילום: תיירות שומרון
פדואל / נדנדה במרפסת של המדינה במערב היישוב פדואל, נמצאת "המרפסת של המדינה". זוהי תצפית ייחודית שממנה נשקף נוף מרהיב של מישור החוף והשפלה, מאשדוד בדרום ועד לחדרה בצפון. בימים עם ראות טובה יותר רואים את ארובות אשקלון, ובראות ממש טובה גם את אוניברסיטת חיפה. אריאל שרון היה זה שנתן למקום את הכינוי כשנהג להביא לשם את אורחיו מהארץ ומחו“ל.
× × ×
במקום אפשר ליהנות ממסלול נגיש עד לתצפית עצמה. נקודת התצפית מוצלת ויש בה משקפות לטובת המטיילים. משם ניתן להמשיך במסלול מסומן לאתר "דיר קלעא“ - אתר ארכיאולוגי מהתקופה הביזנטית, שבו יש שרידי כנסייה, חווה חקלאית ומגדל שמירה. למרגלות האתר נמצא נחל שילה. כ־100 מטר מנקודת התצפית המרכזית נמצאת ”הנדנדה“ - נדנדת הנוף, שנחבאת בין הסלעים, לא נראית בקלות, למי שלא יודע איפה לחפש. בישיבה על נדנדת העץ, כאשר הפנים מופנות לנוף, והרגליים מתנדנדות באוויר, אפשר להרגיש כאילו מתנדנדים מול כל ארץ ישראל.
כמעט כל ערב ניתן לראות זוג מחובק על הנדנדה, נהנה מהשלווה מול הנוף. מאחר שהמקום הפך לנקודת ציון מיוחדת, בעיקר לזוגות שמחפשים פינה שקטה מיוחדת ורומנטית, לא עובר שבוע שאין בו הצעת נישואין שמתקיימת בקרבת הנדנדה.
אז איך מגיעים? נוסעים על כביש 5 לכיוון מזרח ובמחלף פדואל פונים ימינה לכיוון פדואל־ברוכין לכביש 446 (כ־15 ק"מ אחרי מחלף ירקון). שם נוסעים כ־6 ק“מ עד הכיכר שנמצאת בכניסה לפדואל. בכיכר פונים שמאלה, ונוסעים כ־600 מטרים עד רחוב יפה נוף. ברחוב פונים ימינה ונוסעים עם הכביש המתפתל כ־770 מטרים עד שער הכניסה ומגרש החניה של האתר. (רעות הרפז עיני)
4 צפייה בגלריה
השביל בגני תקוה. צילום: ריאן
השביל בגני תקוה. צילום: ריאן
השביל בגני תקוה. צילום: ריאן
גני תקווה / שבילים מתפתלים בין עצי פרי את המקום הזה רבים מתושבי אזור בקעת אונו לא מכירים למרות שהוא ממש מתחת לאפם. יצחק רפלוביץ', מהנדס תשתיות ב־30 השנים האחרונות בגני תקווה, דווקא מכיר מצוין את האזור מאחורי רחוב הכרמל בגני תקווה. לכל הבאים אליו מכיוון מזרח, מאחורי קאנטרי גלים, מסתתר מסלול הליכה מטרופוליני מקסים. מעין פינה טבעית ששייכת לציבור וחבל שלא לנצל אותה לבילוי. יצחק, המסלול מתאים לילדים? "בוודאי. המסלול מתאים לילדים ומשפחות אבל צריך לקחת בחשבון שמדובר גם בשבילים לא מוסדרים לגמרי, אז הם פחות מתאימים לעגלות. חשוב לי גם להגיד שלאורך המסלול יש הרבה מאוד עצי פרי. השבילים שמתפתלים בין עצי הפרי הם ציבוריים אבל העצים פרטיים אז אנא רק ליהנות ממראם ולא לקטוף". מה רואים לאורך המסלול? "המסלול עובר במעין עמק ממנו ניתן לראות את כביש 40 וגם את כל השטחים הירוקים של פתח תקווה. זה מסלול ירוק כפי שאפשר לצפות במסלול שנמצא בדרום השרון וזאת הזדמנות אחרונה עכשיו ליהנות מכל הירוק הזה. אפשר לעשות בזמן ההליכה חידון כדי לזהות את הפרחים הרבים שצומחים לאורכו של המסלול. ראוי שההולכים יזכרו כי כל הצומח שם טבעי וללא התערבות של האנשים. וטיפ חשוב: אנחנו לקראת הקיץ. כדאי ללכת עם נעליים סגורות כדי שלא להסתכן במפגש עם זוחלים". כמה זמן נמשך מסלול ההליכה? "שעה וחצי לערך וכדאי להצטייד במים. אני ממליץ גם שלא לצאת אל המסלול בשעות החשיכה כי אין שם תאורה מוסדרת". אז איך מגיעים? את המסלול אפשר וכדאי להתחיל ברחוב מרחביה בגני תקווה המוביל אל בית העלמין של כפר מע"ש. אחרי ביקור במקום כדאי להמשיך דרך כביש הכורכר בכפר מע"ש שמוביל אל שביל הליכה. (מירב שלמה־מלמד)