זה התחיל כבשורה משמחת של חיבור הפריפריה עם המרכז: משרד התחבורה הכריז על שש רכבות מהירות שיתווספו לקו בין באר שבע לתל אביב לכל כיוון, שלוש בשעות העומס בבוקר ושלוש בשעות העומס בערב. כעת מתברר כי מי שישלמו את המחיר יהיו תושבי חולון ובת ים. כדי לפנות את המסילות לקווים המהירים, תדירות הרכבות שיעצרו בשתי ערי השפלה תהיה נמוכה יותר. הקווים המהירים פשוט ידלגו על חולון ובת ים וימשיכו היישר לתל אביב, כשהן מאלצות את התושבים להמתין ברציף לרכבת הבאה.
בחולון ובבת ים כבר נערכים כדי לנסות ולשנות את רוע הגזירה, שתונחת עליהם בעוד כשבוע (14 בינואר).
"החלטה פופוליסטית"
"ממילא אנחנו סובלים כל יום מצפיפות. הרציפים תמיד עמוסים, הרכבות מלאות עד אפס מקום ויש לחץ. הצמצום יפגע אנושות בכולנו", אומר שחר האס מחולון, שנעזר ברכבת כדי להגיע לעבודתו בתל אביב ובהוד השרון.
"באופן אישי אין לי ברירה אחרת, אחרי שאני מסיע את הילדים למסגרות החינוך אני לא יכול לנסוע ברכב כי זו שעה מטורפת. הנסיעה בשעות הבוקר מהבית שלי ברחוב ויצמן בחולון ליציאה לאיילון נמשכת לפחות 45 דקות. זה רק עד לאיילון, עוד לא התחלתי את הנסיעה שלי, זה הזוי לחלוטין".
אך לא כל הנוסעים הם קהל שבוי ויש כאלה שבהחלט שוקלים לוותר על הרכבת לנוכח העומסים הצפויים. תושבת בת ים, ימית ביבי, כבר בודקת אפשרות לנסוע ברכב למקום עבודתה בפתח תקווה.
"הרכבת מאוד נוחה לי, אבל אם שעות העומס יהפכו ליותר עמוסות, זה יגרום לבלגן", אומרת ביבי. "קשה לי להאמין שאפשר להסתדר ככה. במצב כזה עדיף לצאת עם רכב פרטי כי אוטובוסים זה לא הגיוני. בבוקר ייקח לי שעות להגיע לפתח תקווה. כמובן שזה לא אידיאלי, כי עוד רכב על הכביש זה עוד זיהום אוויר, עוד לחץ בפקקים ובכלל עוד בלגן. צריך להבין שהתנועה שמגיעה מדרום עמוסה בחיילים ובאנשים עובדים, אסור להחמיר אותה".
כשהנושא עלה לדיון לראשונה לפני כחמישה חודשים, בוועדה לצדק חלוקתי בכנסת, הגיעו אליה דווקא חברי מועצה מהאופוזיציה מחולון ומבת ים. העיריות לא שלחו נציגים, בטענה שלא הוזמנו.
בעיריות חולון ובת ים טענו אז כי מדובר בהצעה שככל הנראה ממילא לא תמומש, מכיוון שגם משרד התחבורה וגם 'רכבת ישראל' מתנגדים למהלך. אולם העובדות מדברות בעד עצמן וכבר החודש תדירות הרכבות צפויה לרדת.
גורמים בעיריית חולון האשימו בעבר את חבר המועצה ויו"ר סיעת 'צעירים', מורן ישראל, שהוא מנצל את המצב באופן פופוליסטי, למרות שהוא יודע כי מדובר בהצעה לא מבוססת. כעת מתברר כי ישראל רק רצה להקדים תרופה למכה.
2 צפייה בגלריה
קוראים למדינה למצוא פיתרון שלא יפגע בתושבי חולון ובת ים | צילום: קובי קואנקס
קוראים למדינה למצוא פיתרון שלא יפגע בתושבי חולון ובת ים | צילום: קובי קואנקס
קוראים למדינה למצוא פיתרון שלא יפגע בתושבי חולון ובת ים | צילום: קובי קואנקס
"לצערי, ראש העירייה מוטי ששון לא עושה דבר כדי לפתור את משבר הרכבת בחולון", אומר ישראל. "הוא ממשיך להפקיר את נוסעי התחבורה הציבורית. שר התחבורה הוא זה שקיבל החלטה פופוליסטית, מה שהתחיל כ'רגל בדלת' עם רכבת אחת הפך לשש רכבות בשעות העומס שידלגו על תחנות חולון ובת ים ובכך יפגעו באלפי תושבים. שוחחתי עם מנכ"ל העירייה, יוסי סילמן, שבוחן עתירה בנושא. במקביל שלחתי מכתב לשר התחבורה והפצרתי בו לשנות את ההחלטה".
סיעת 'צעירים' הפיצה עצומה שקוראת לתושבי העיר להביע תמיכה במאבק וקשה להאמין שההחלטה תעבור בשקט.
שינוי דרמטי
פוליטיקאים מקומיים, שמבינים את הצורך בשיפור התחבורה הציבורית בין הפריפריה למרכז, קוראים למדינה למצוא פיתרון שלא יפגע בתושבי חולון ובת ים.
"מאבק תושבי הדרום הוא צודק. מגיע להם להגיע לתל אביב בדרך המהירה ביותר. אבל המאבק של תושבי הדרום לא צריך לבוא על חשבון תושבי בת ים וחולון", אומרת חברת מועצת העיר בת ים (מרצ), קטי פיאסצקי־מורג, שגם נכחה בישיבת הוועדה בכנסת.
"באופן אישי אני נוסעת בבקרים לעבודה בתחבורה ציבורית. הרכבת היא אמצעי תחבורה נוח ומהיר לתושבי בת ים", מוסיפה פיאסצקי־מורג. "מדי בוקר התחנות מלאות באנשים, חלקם נוסעים לעבודה, יש חיילים רבים שנוסעים לבסיסים וסטודנטים בדרך לאוניברסיטאות. ביטול רכבות בשעות השיא יגרום לכך שיהיה עומס בלתי נסבל בתחנות וברכבות".
פיאסצקי־מורג מזהירה מאפשרות נוספת - מי שיכול להרשות לעצמו להחזיק רכב, יתחיל להשתמש בו כדי להגיע בבוקר ליעדו. "זה בעצם אומר יותר פקקים, יותר תאונות דרכים ויותר זיהום אוויר. ביטול הרכבות יגרום לקיצור הדרך של תושבי הדרום בפחות מעשר דקות, בעוד שעבורנו נסיעה באוטובוס במקום ברכבת תאריך את זמן הנסיעה בכשעה. אין בזה שום הגיון".
יו"ר סיעת 'יש עתיד' בבת ים, ירון לוי, קורא לתושבים לא להישאר אדישים ולהצטרף למאבק אקטיבי ונחרץ נגד השינוי הצפוי.
"ראש העירייה יוסי בכר שוב לא מתפקד ובת ים עלולה לפספס את הרכבת. תושבי בת ים צריכים לקרוא בקול ברור 'בת ימים לא מוותרים על הרכבת'", אומר לוי. "שש רכבות - שהיינו רגילים לכך שהן עוצרות בשעות העומס - עתידות לדלג על תחנות בת ים וחולון. זו החלטה לא סבירה, שעומדת בניגוד מוחלט לעמדת 'רכבת ישראל', שהוצגה בוועדה בכנסת".
לוי קורא גם לראש העירייה בכר להצטרף למאבק. "לא ייתכן שהחלטה כזו, שתשנה דרמטית את חיי התושבים, עוברת בלי שיתייחסו אליה או ידונו בה. אני מזמין את בכר לשים את כל המחלוקות הפוליטיות בצד ולעלות יחד לירושלים כדי להילחם עבור הציבור ולמנוע פגיעה בהם".
2 צפייה בגלריה
מובילי המחאה, על רקע התחנה בבת ים | צילום: קובי קואנקס
מובילי המחאה, על רקע התחנה בבת ים | צילום: קובי קואנקס
מובילי המחאה, על רקע התחנה בבת ים | צילום: קובי קואנקס
פעילים חברתיים המעורבים בתחום התחבורה הציבורית, מקווים כי המדינה תבין שטעתה ותחזור בה מהחלטה.
"החשש האמיתי הוא שהקווים פשוט לא יהיו מסוגלים לעמוד בעומס. לא הקווים בחולון ובת ים ולא הקו האדום של הרכבת הקלה שבונים עליו בעתיד", אומר נציג עמותת 'תחבורה בדרך שלנו' בחולון ובת ים, מקס מורוגובסקי. "כל המהלך הזה מתחיל ב־14 בינואר, אבל משרד התחבורה עדיין לא פרסם את לוח הזמנים הסופי בחולון ובת ים.
"צריך להבין שכל הגורמים המוסמכים מתנגדים לזה, אפילו משרד התחבורה נגד", הוסיף מורוגובסקי. "בניגוד לכל הדעות, השר כץ החליט לבחור בדרך הזו מכיוון שפעילים מהדרום, בעיקר משדרות, הפעילו עליו לחץ גדול והם גם מתגאים בזה".
מהי המשמעות של השינויים מבחינת תדירות הרכבות?
"כל מה שאנחנו יודעים זה שהרכבת תגיע בערך כל חצי שעה, אבל לא יודעים מתי בדיוק ובכמה תרד התדירות. יש רק שלוש מסילות רכבת, בצוואר הבקבוק בציר איילון יש רק מסילה אחת ורכבות צריכות לחכות אחת לשנייה. כל רכבת שמדלגת עלינו מאריכה את זמן ההמתנה של תושבי חולון ובת ים, שיאלצו להתמודד עם הגזירה הזו כבר החודש".
תגובות
ממשרד התחבורה נמסר: "תדירות הרכבות ותחנות העצירה שלהן מתוכננות מתוך הסתכלות מקיפה ורחבה, תוך מתן מענה שירותי למרבית האוכלוסייה ושאיפה לספק מענה לאוכלוסייה רחבה ככל הניתן ומתן מענה למרבית הצרכים והביקוש. קביעת מודל השירות ומתכונתו נקבעים בהתאם למספרי הנוסעים בתחנות ותוך מקסום משאבי הרכבת".
מעיריית חולון נמסר: "כבר באוגוסט, לאחר הדיון בוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון בכנסת, הוציא ראש עיריית חולון מכתב לשר התחבורה ובו הביע את התנגדותו הנחרצת לשינויים המוצעים. בנוסף, הוא ביקש שאנשי המקצוע בעיריית חולון יהיו מעורבים ושותפים מלאים בנושא כה חשוב לתושבי העיר שכן לדבריו, 'לא ייתכן כי שיפור שירות תחבורה ציבורית לתושבי הדרום יבוא על ידי פגיעה בתושבי חולון והסביבה'. יצוין כי בחודשים האחרונים יש תיאום מלא בעניין זה בין ששון לבין ראש עיריית בת ים, והם נמצאים בקשר הדוק עם מנכ"ל משרד התחבורה ומנכ"ל 'רכבת ישראל'. כפי שכבר הודיע ששון לפני מספר חודשים, בכוונתו להיאבק בכל החלטה שעלולה להביא לפגיעה בתושבי חולון".
מעיריית בת ים נמסר: "עיריית בת ים רואה חשיבות גדולה בקיומה של תחבורה ציבורית נגישה וזמינה, ופועלת כל העת להגדלת ההיצע ולעידוד השימוש בה. החלטה זו מהווה פגיעה בתושבי העיר ובציבור העובדים בתחומה. לפיכך ראש העירייה וצוותי העירייה פועלים מול משרד התחבורה לשינוי ההחלטה."