נהג משאית תושב חולון הגיש בימים האחרונים תביעה של חצי מיליון שקלים נגד מעסיקו, חברה לפינוי פסולת בחולון, לבית הדין האזורי לעבודה בבת ים. בתביעה הוא טוען לקיפוח תנאים והשפלה.
בתביעתו טוען נהג משאית, המיוצג על ידי עו"ד שרון חומרי, כי הנהג התקבל לעבודה בחברה בשנת 2013, כנהג משאית מפנה פסולת במשמרת אחר הצהריים בחולון. לרוע מזלו, כשמונה חודשים לאחר שהתחיל לעבוד, עבר תאונת עבודה, ובמשך כשנה שלמה השתקם ממנה, ולא היה כשיר לעבודה. באוגוסט 2014, חזר הנהג לעבוד בקו לפינוי פסולת בחולון. לאחר תקופה מסוימת, התבקש הנהג להוסיף כשעתיים וחצי לעבודתו, בקו פינוי פסולת לילי בהרצליה.
על פי הנטען, לאחר החודש הראשון שבו עבד גם בחולון וגם בהרצליה, גילה הנהג כי הוא לא קיבל שכר עבור שעות עבודתו בקו הלילה בהרצליה. לא רק ששעות העבודה לא נרשמו כלל בתלוש השכר שלו, הוא גם לא קיבל תוספת שכר המחויבת על פי חוק עבור שעות נוספות.
הנהג הפנה את תשומת לב מעסיקיו לכך שלא קיבל תוספת שכר עבור השעות הנוספות כחוק, מתוך ציפייה שהתלוש יתוקן מיד והשכר ישולם בהתאם, אך להפתעתו איש בהנהלת החברה לא התייחס לפניותיו. הנהג התלונן על אי-תשלום השכר בגין השעות הנוספות חודש אחר חודש, אך בגלל שבאותה תקופה היה שרוי במצב כלכלי קשה, ומשום שנדרש להמשיך ולפרנס את בני משפחתו ובשים לב לגילו המבוגר, הוא נאלץ להמשיך את עבודתו אצל החברה.
קראו גם:
על פי התביעה, בסופו של דבר, בגלל מצבו הכלכלי הקשה, ומשום שחשש כי יפוטר וייוותר ללא פרנסה, המשיך הנהג לבצע את עבודת הלילה בהרצליה, למרות שלא קיבל עליה כל שכר. יתרה מכך, לטענת הנהג הוא הבחין שהחברה הקפידה למחוק בדוח שעות העבודה שלו, באופן חד צדדי, שעות עבודה רבות אותן ביצע, במטרה להקטין את שעות עבודתו בפועל ובכך פגעה בשכרו.
בנוסף, נטען בתביעה, כי לתלושי השכר עבור העבודה בחולון, הוכנסו רכיבים פיקטיביים שונים ומפוצלים, במקום רכיב שכר היסוד, שהיה למעשה רכיב השכר היחיד במשכורתו. הקטנת רכיב שכר היסוד, שירתה את החברה, משום שכך היא ביקשה לשלם לנהג זכויות סוציאליות נמוכות בהרבה מאלה המגיעות לו על פי החוק.
על פי הנטען, לפני כשנתיים עבר הנהג תאונת עבודה נוספת, במהלכה נפגעו עיניו, וראייתו נפגעה. מששב לעבודתו גילה העובד, לטענתו, כי החברה הקטינה את היקף עבודתו בחולון, באופן חד צדדי, בחצי, מה שגרם לפגיעה אנושה בשכרו. אגב כך, גילה הנהג לתדהמתו, כי העובדים האחרים שביצעו במקומו את הקו של הרצליה, ולהבדיל ממנו, קיבלו שכר נוסף על עבודתם הלילית, שכר שכאמור הוא לא קיבל בניגוד לחוק.
מאז חזרתו לעבודה, פנה הנהג לחברה מספר רב של פעמים, בתחנונים ובבכי, בבקשה להשיב לו את היקף עבודתו בחולון ושכרו, שהיו נהוגים לפני תאונת העבודה אותה עבר. לאחר שהחברה סירבה להיענות לבקשותיו אלה, נאלץ הנהג, בלית ברירה לטענתו, לשלוח לה מכתב בדבר הרעת תנאי עבודתו.
במסגרת מכתב זה, ניתנה לחברה האפשרות להסיר ולתקן את כל ההפרות הקשות של זכויותיו כעובד, שאם לא כן, ייאלץ להתפטר בדין מפוטר. לאחר שהחברה התעלמה באופן בוטה ממכתבו של מרשו, הוא נאלץ להתפטר בשל הרעת תנאים.
בצר לו, פנה הנהג לעו"ד חומרי, אשר הגיש בשמו תביעה לבית הדין לעבודה בבת ים. בתביעה, מבקש הנהג מבית הדין, להורות לחברה לשלם לו למעלה מ-300 אלף שקלים, וזאת בגין אי-תשלום שכר עבודה על משמרת לילה בהרצליה – שעות נוספות, כפי שמגיע לו על פי החוק. בנוסף, מבקש הנהג תשלום פיצוי כולל של כ-200 אלף שקלים נוספים, בגין אי העברת תשלומי פנסיה התואמים את גובה שכרו האמיתי של נהג המשאית, השלמת פיצויי פיטורין, פדיון ימי חופשה, הפרת חוק הגנת השכר, ופיצויים עבור עוגמת נפש. סך כל הפיצויים הנדרשים מהחברה במסגרת התביעה, כחצי מיליון שקלים.
עו"ד חומרי גם דורש מבית הדין להטיל על החברה הוצאות משפט, לאור התנהלותה חסרת תום הלב מול העובד.