ממתנדבים למאמנים: ארגון "החלוץ - חינוך דרך ספורט" מבית דרור ישראל פועל כעשור עם אלפי ילדים ונערים. אחת מהפעילויות הייחודיות הינה פרויקט "מחויבות אישית". בפיילוט שבוצע בשנה האחרונה על פני בתי-ספר בחמישה ישובים ברחבי הארץ, בין השאר בחולון ובת-ים, קיבלו עשרות תלמידים הזדמנות לשמש עוזי מאמנים בחוגי כדורגל במתנ"סים העירוניים.
1 צפייה בגלריה
שחקן כדורגל נעצר
שחקן כדורגל נעצר
שחקן כדורגל מתנדב
(צילום: shutterstock)
התוכנית מתבצעת בחטיבה העליונה (כיתות י'- י"ב), ומקנה עוד יחידת בגרות בסיום התיכון. במסגרת הפרויקט, התלמידים מתנדבים ומקבלים הזדמנות לשמש כעוזרי מאמן בחוגי כדורגל במתנ"סים ברחבי העיר ולהדריך את הדור הצעיר (מילדים בגן חובה ועד כיתות ד').
קראו גם:
"המטרה שלנו היא ליצור קהילה חזקה בשכונות שאנחנו מגיעים אליהן", מסביר עומר ליבנת (38), מייסד החלוץ, "החיבור בין הנוער לילדים תורם רבות לכל הגורמים. בני הנוער מתנדבים בקהילה שלהם ותורמים מזמנם ומקבלים הכשרה של מאמנים צעירים. מנגד, הילדים זוכים לדמות בוגרת משמעותית בנוסף למאמן, וליחס אישי יותר".
מחקרים מראים כי ההתנדבות משפיעה על התפתחותה של הזהות האישית והפרו-חברתית של הנער המתבגר. בנוסף, מעצימה את התלמיד המתנדב ומביאה לצמיחה אישית וחברתית.
ליבנת מסכים עם כך: "בשנים האחרונות פגשנו את הצורך של בני הנוער שלא מצאו את עצמם בסל ההתנדבויות הקיימות ברשות, לכן קיבלנו אישור מיוחד על-ידי משרד החינוך להיות ארגון הספורט היחיד בישראל שניתן דרכו לעשות מעורבות חברתית בספורט כעוזר מאמן צעיר".
אחת הפעילויות המרשימות ביותר נמצאת בבי"ס שזר בבת-ים, שם עשרה תלמידים החליטו לבחור בתכנית המחויבות האישית של "החלוץ - חינוך דרך ספורט" ולהפוך למאמנים לכמה חודשים בשנה.
"אני מאוד אוהב כדורגל, אבל להיות אחראי אפילו יותר", מספר אוראל קימחי (16) המבצע את הפעילות במתנ"ס יד מרדכי, "מסגרת 'החלוץ' מאפשרת לי לשלב את שניהם, תוך כדי עבודה עם ילדים. כיף לעבוד עם ילדים צעירים, אפשר ללמד אותם, אבל גם לעזור להם במצוקותיהם", הוא מוסיף ומספר חוויה אישית: "היה לי ילד בקבוצה שהיה יושב בצד במסגרת הפעילות, לא הרבה להשתתף, השיחות איתו הצליחו לגרום לו לשחק וכיום הוא לוקח חלק פעיל בכל פעילות".
שון פישלר (16) מוסיף: "נכון, קצת קשה לשמור על הילדים, לדאוג שהם יהיו קשובים, אבל מבחינתי זה גם כיף כי התפקיד הזה מלא באחריות. אני מתנדב פעמיים בשבוע ומרגיש אחריות גדולה".
לדברי ליאל צ'לדטו (16.5) הוא יכל לבחור במחויבות אישית במכבי האש או מד"א, אבל בחר בפרויקט המיוחד "'להעביר את הזמן' אפשר בכל מיני מקומות, אבל בפרויקט הזה אני מגלה שיש בו ערך מוסף משמעותי. "העבודה עם ילדים צעירים היא מעצימה. אני אחד שנותן מעצמי 100 אחוז".
עידן ניר (15) מסכם: "העבודה הקבוצתית יחד עם הילדים והמאמן מספקת, התוצאות תמיד יודעות לרגש מחדש".
לכל העדכונים - חדשות חולון