צו הריסה או זכייה בלוטו? בניינים המפונים מחשש לקריסה, או קריסה בפועל, כפי שקרה ברחוב סרלין בחולון, ובעליהם נותרים חסרי כל לזמן מסוים, זוכים למסלול מקוצר לפינוי־בינוי, ובפועל מחירי הדירות שלהם מזנקים.
כך גם רגע אחרי פינוי הבניין בשדרות בן גוריון בבת ים, כאשר הובטח לדיירים כי העירייה תסייע ככל האפשר לקדם את התוכנית לפינוי־בינוי של הבניין, שכבר נמצאת בחיתוליה, ותזרז הליכים כדי להחליף את המבנה הישן בחדש.
1 צפייה בגלריה
 "התהליך התקצר". המבנה שקרס ברחוב סרלין
 "התהליך התקצר". המבנה שקרס ברחוב סרלין
"התהליך התקצר". המבנה שקרס ברחוב סרלין
( צילום: קובי קואנקס)
בספטמבר 2021 קרס בניין המגורים ברחוב סרלין בחולון, ולמרות שהדיירים ניסו במשך שנים רבות לקדם בו פינוי־בינוי, תוך פחות משלושה חודשים אחרי הקריסה נבחרה חברת היזמות שתבצע את הפרויקט, שכיום מקבלת מעיריית חולון את כל הכלים והסיוע כדי לזרז את התהליך.
גם בבניין ברחוב מסריק בבת ים, שפונה מחשש לקריסה בנובמבר 2021, מקבלים הדיירים תעדוף במחלקת ההנדסה, כיוון שמדובר במבנה בסיכון גבוה, זאת כדי לאפשר להם לשוב לבית תקני מהר ככל הניתן.
כך שנראה שבפועל, למרות הקושי והחששות, הגדרת המבנים כמסוכנים והחשש סביבם דווקא סייעו לבעלי הנכסים להשיג את המקסימום מהמבנים המתפוררים שבבעלותם.
ואכן, ימים ספורים לפני קריסת הבניין בסרלין, נמכרה דירה בבניין הסמוך, שגם כן ניזוק ופונה. הרוכש כבר העביר חלק מהסכום לבעלי הנכס, יורשים של דיירת ותיקה שנפטרה, אך בעקבות האירועים הם הציעו לו לפנים משורת הדין לבטל את העסקה ולקבל את כספו בחזרה. הרוכש סירב, כיוון שגם הוא הבין שדווקא המצב הקשה אליו נקלע הבניין יקדם אותו בדרך לדירה חדשה.
"זה הגיוני, מי לא היה רוצה להכפיל את שווי הנכס שלו?", אומר המתווך חגי נתני מקבוצת "ד"ר נדל"ן". "כבר היום אנחנו רואים נהירה של משקיעים למבנים מתפוררים, כאלה שיש לגביהם חשש לקריסה ונמצאים במקומות שפעם לא היית מוכן לגור בהם גם בחינם. היום תשעים אחוז מהמשקיעים פונים ישירות לבניינים המיועדים לפינוי־בינוי. מי שחמוש בכסף יודע ששם הרווח שלו. רק לאחרונה מכרתי דירת שני חדרים ב־1.58 מיליון שקל. זה כמובן לא ערך הדירה, אבל משקללים בפנים גם את הפוטנציאל. אף אחד לא מוכר דירה בפרויקט שמיועד להריסה לפי ערך השווי שלה. אנשים מראש דורשים חלק מהסכום שבו הנכס ישביח את עצמו. בחולון אנחנו רואים את זה בעיקר בג'סי כהן, אבל גם באזורים ישנים נוספים. בבת ים יש את זה בכל מקום ‑ ברמת הנשיא, רמת יוסף, מבצע סיני וגם על קו הים. חלקם פרויקטים עם היתר.
"בימים אלה אני משווק פרויקטים של פינוי־בינוי ברחוב הצפירה ואנילביץ בבת ים. אנשים מבינים שדווקא במבנים הישנים האלה טמון הרווח הגדול. כיוון שהם קונים דירה וגם מקבלים שכירות מהקבלן, זה יוצא יותר משתלם מלקנות ישירות מהיזם. כך העסקה מכניסה לך כסף מהיום הראשון".
ואיך הפוטנציאל של הבניינים שפונו מחשש להריסה בא לידי ביטוי?
"שם הכל כבר מוכן. בסרלין כבר הרסו. למרות שהם איבדו את הבית, הם עשו עסקה מעולה. גם בבניינים שפונו ויש חשש לקריסה הדיירים לא איבדו את הנכס. הם אמנם לא יכולים לגור בו, אבל ברגע שהם יחתמו עם יזם, הוא ישלם עבורם שכירות, ובפועל התהליך שלהם התקצר.
"לשם השוואה, לפני שנה נמכרה דירת שני חדרים בבן גוריון ב־1.65 מיליון שקל. אחרי פינוי־בינוי היא בקלות תימכר כמו לחמניות חמות ב־2.3 מיליון שקל, הכל כמובן תלוי בכיוונים ומה כלול בנכס".
כל העדכונים - חדשות חולון