מנהלים ומורים מחולון ובת ים מבקשים לדעת אם תלמידים התחסנו או מתכוונים להתחסן והורים רבים מביעים זעם: "לא משנה מה נחליט, הפרטיות של ילדנו איננה הפקר וגם להם מגיע מינימום של דיסקרטיות".
3 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים בתיכון קציר
מתחם החיסונים בתיכון קציר
מתחם החיסונים בתיכון קציר
(צילום: עיריית חולון)
קראו גם:
השבוע שלחה עיריית חולון הודעות לתושבים שנבחרו להוות מדגם מייצג, בהן התבקשו להשיב על שאלון בנוגע להתחסנות של ילדיהם בני הנוער. במסגרת השאלון ביקשה העירייה לדעת אם התושבים חושבים שכדאי לילדים מעל גיל 12 להתחסן בחיסונים נגד קורונה, שפעת ומחלות נוספות עבורן ניתנים חיסונים בשגרה כגון צהבת, חצבת וכדומה. עוד נשאלו התושבים אם יש להם אמון בחיסונים ובמקבלי ההחלטות, אם הם בעד סגר והגבלות, ואם יבחרו לחסן את ילדיהם. בשאלון נכתב בפירוש כי הוא אנונימי ונועד לצרכים סטטיסטיים בלבד, אלא שכבר בתחילת השבוע שלחה מנהלת האגף לחינוך יסודי במינהל החינוך בחולון, גלית בר אל, שאלון נוסף אותו ביקשה להפיץ לתלמידים ובמסגרתו מבקשים במינהל לדעת את תמונת מצב החיסון העירוני. בניגוד למדגם ששלחה העירייה, שאלון זה אינו אנונימי ויש לציין בו שם מלא, גיל, כיתה ומוסד חינוכי בו לומד התלמיד.

"מפעילים לחץ על הילדים"

במספר בתי ספר בבת ים ובחולון שאלו מורים את תלמידיהם אם בכוונתם להתחסן, כאשר בחלק מהמסגרות הגדילו המורים לעשות ואף שלחו שאלונים מסודרים. כך לדוגמה, בבית ספר אורט בחולון, נשלח קובץ גוגל בו התבקש כל תלמיד להשיב בשמו המלא באיזו כיתה הוא לומד, ולציין אם קיבל את החיסון הראשון, את החיסון השני, אם יש בכוונתו להתחסן ואם הוא מתנגד להתחסן. בהודעה שצורפה לקובץ כתב מנהל בית הספר, שלומי גונן כי הוא ממליץ לכולם למלא את השאלון בהקדם כדי שבית הספר יוכל לפתוח את שנת הלימודים הקרובה כסדרה.
"הניסוח היה כזה שברור מאליו שהילדים חייבים לענות על השאלון, אחרת לא יהיו לימודים", טוען אב לתלמיד כיתה י"א. "אני בטוח שגם המנהל וגם המורים יודעים שמהלך כזה מפעיל לא מעט לחץ על ילדים כל כך צעירים, ושהם לא ירגישו בנוח לסרב לאנשים שמהווים עבורם דמות סמכותית. באופן אישי בני התחסן, אבל הוא עשה זאת מרצונו ולא הייתי רוצה שיפעילו עליו שום לחץ או דרישה להצהיר על כך מול כולם, אני גם מודאג מהתגובה של המורים והתלמידים לילדים שלא מתחסנים, ברור שזה יצור מתחים".

מחתימים על אישור לחסן

גם בחטיבת ארן בקמפוס קריית שרת בחולון כבר חילקו לתלמידים אישור הורים עליו יש לחתום כדי להתחסן, וזאת למרות שבשלב זה טרם הוחלט רשמית אם בכלל יינתנו חיסונים במסגרות חינוכיות, אך תלמיד שטרם החזיר את המסמך כבר סימן עצמו כמתנגד להתחסן.
"הניסוח של השאלון היה כזה שברור מאליו שהילדים חייבים לענות על השאלון, אחרת לא יהיו לימודים. אני בטוח שגם המנהל וגם המורים יודעים שמהלך כזה מפעיל לא מעט לחץ על ילדים כל כך צעירים"
בבת ים ביקשה מורה בתיכון בעיר לדעת מי מתלמידיה מתכוון להתחסן או כבר התחסן, אז פנו אליה מספר הורים והיא חזרה בה והסבירה כי רק ביקשה להתעניין בשלומם.
"שלחתי למורה הודעה והיא מיד הבהירה את עצמה", סיפרה אם לתלמידה שקיבלה את ההודעה. "היא אמרה שזה היה סתם ניסיון להתעניין בשלומם של התלמידים ולפתח שיחה. בכנות אני מאמינה לה כי היא מורה טובה ולכן לא העברתי את זה הלאה והתלוננתי, אבל אני גם יודעת שהיא שייכת לקבוצה בסיכון ואין לי ספק שעמוק בלב היא רוצה לדעת מי התחסן ומי לא, אבל לנו חשוב לשמור על הפרטיות של ילדינו".
בעיריית בת ים כבר נערכים לחסן תלמידים בתוך בתי ספר, אך בזמן שהדיון בנושא נמצא עדיין בין משרדי הממשלה, ההורים כבר מבהירים כי לא יסכימו לחשיפה מוחלטת של ההיסטוריה הרפואית של הילדים והם דורשים כי גם התחסנות בתוך בתי הספר, אם זו אכן תצא לפועל, תיעשה באופן דיסקרטי ומבלי להשאיר תיעוד במוסדות החינוך כפי שמקובל בחיסוני שגרה שכבר ניתנים במשך שנים רבות בבתי הספר.

"סקר אנונימי"

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "עיריית חולון ערכה סקר אנונימי קצר בקרב מדגם מייצג של התושבים, שמטרתו להבין את עמדתם בנושא ההתחסנות.
"המטרה לבחון האם וכיצד העירייה יכולה לקדם התחסנות בקרב תושבי העיר מתוך הבנה שחיסונים הם הכלי המשמעותי ביותר לטפל במגפה, נכון להיום.
"מינהל החינוך ערך סקר על מנת לקבל תמונת מצב כללית בכל בית ספר וזאת כדי לדעת כיצד להתארגן לפתיחת שנת לימודים מיטבית, בריאה ומסודרת.
"המידע הוא לצורך סטטיסטי בלבד וכמובן שאין חובה לענות על השאלון".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "על פי החוק אין מניעה לשאול עובד, או תלמיד, האם התחסן או לא. להיפך - המתווה הרשמי של משרד החינוך שפורסם השבוע קובע כי התלמידים אף יצטרכו להצהיר האם התחסנו או לא.
"על פי החלטת הממשלה, בכל פעם שעיר מסוימת תהפוך לאדומה לפי מודל הרמזור, כיתות שבהן יש פחות מ־70 אחוז מתחסנים יישלחו ללמוד מהבית באמצעות הזום.
"אנו שבים וקוראים לכולם לנהוג באחריות ולהתחסן על מנת להביא להורדת בתחלואה והסיכון האישי. רק בריאות".

בעד: "לתלמידים ולמורים מגיעה הגנה"

"אני חושב שחשוב שבתי הספר יתעדו מי התחסן ויקבלו תמונת מצב על רמת החסינות של התלמידים. כך בית ספר שיש בו פחות מתחסנים יוכל לקחת את זה בחשבון ולשים דגש על הנושא. תלמיד מחוסן עלול להעביר קורונה ולהדביק, וברגע שהוא מדביק תלמיד שאינו מחוסן זה מיד יוצא החוצה ומופץ בין כולם, גם במסגרות מחוץ לבית הספר.
3 צפייה בגלריה
ניסים נחום
ניסים נחום
ניסים נחום
(צילום פרטי)
אני מבין את החשש וחלילה לא רוצה שיסמנו אף תלמיד, אבל אנחנו חייבים להשתלט על זה וכדי לעשות זאת אנחנו צריכים לדעת את העובדות.
יתרה מכך, אני חושב שגם הצוותים החינוכיים צריכים לעדכן את המסגרת אם הם התחסנו או לא, ואם משרד החינוך יסתכל על התמונה המלאה הוא יבין שצריך לקבוע חוק שווה לכולם. זה אומר שגם נותני שירות, תומכי הוראה ואנשים נוספים שמבקשים להיכנס למוסד חינוכי מחויבים להצהיר שהם מחוסנים. דמיינו לכם שטכנאי מזגנים נכנס לבית הספר ב־1 בספטמבר כדי לתקן תקלה והוא חלילה נדבק בקורונה, ברגע אחד הוא משבש את כל פתיחת שנת הלימודים.
בדיוק כמו שלא הייתם רוצים שאדם לא מחוסן עם קורונה ייכנס למקום העבודה שלכם ויגרום לסגירתו, כך גם לא מקובל שחולה קורונה ישבית את הלימודים. מגיע לילדים שלנו ללמוד בנחת ובאווירה בטוחה ומגיע לעובדי ההוראה, שרבים מהם מבוגרים ונמצאים בקבוצת סיכון, לעבוד במקום ששומר עליהם".
הכותב הוא סגן יו"ר ועד ההורים בתיכון קציר וסגן יו"ר הנהגת ההורים בחולון

נגד: לא לעודד סטיגמות

ראשית חשוב לי לציין שאין לזה שום קשר לעמדה כלפי החיסונים, זה דיון נפרד וחשוב אבל הוא לא קשור לבתי הספר ובוודאי שלא לרשימות האלו. חשוב שנעשה הפרדה ברורה בין החיסונים לבין בית הספר, כדי שלא נפגע בילדים. הרי ההתנגדות של שרת החינוך, יפעת שאשא־ביטון, להכניס את החיסונים לבתי הספר היא בדיוק מהסיבה הזאת, זה נושא שעלול לגרום להתפלגות בין חבורות של תלמידים, לסמן ילדים בצד מסוים ולהדיר ילדים אחרים.
3 צפייה בגלריה
בת אל בן דויד
בת אל בן דויד
בת אל בן דויד
(צילום פרטי)
צריך לקחת בחשבון שהיום ילד שלא מתחסן עלול להיפגע חברתית, אנחנו לא רוצים להכניס את זה לבית הספר ואנחנו לא רוצים לעודד סטיגמות.
בנוסף, חייבים לאפשר להורים את הזכות לקבל החלטות אובייקטיביות ולא תלויות בשיקולים זרים עבור בריאות ילדיהם, אם נעשה רשימות והכל יהיה גלוי אנחנו למעשה נכפה על ההורים שיקולים זרים, כי ילד יכפה על הוריו לקבל החלטה לפי הגישה של ילדים אחרים בבית הספר, ולא ככה אדם צריך לקבל החלטה על בריאות ילדיו.
בואו לא נשכח שמדובר בקטינים והזכות לחיסיון רפואי שמורה להם, אין שום סיבה שבית הספר ייאלץ ילד לחשוף בפניו היסטוריה רפואית שאיננה רלוונטית לבית הספר.
בית הספר צריך להיות מרחב מוגן ונייטרלי בו כולם שווים, הרשימות האלה רק יערערו את המרקם החברתי שממילא רגיש בגילאים הצעירים.
הכותבת היא יו"ר הנהגת ההורים העירונית בחולון

במספרים:

40,000 תלמידים צפויים לפתוח את שנת הלימודים בחולון
12,500 מתוכם מעל גיל 12 ויכולים להתחסן
18,620 תלמידים צפויים לפתוח את שנת הלימודים בבת ים
7,520 מתוכם מעל גיל 12 ויכולים להתחסן