רגע לפני חג סוכות, כאשר עבודות הרכבת הקלה על הקו הירוק בחולון נמשכות כבר שנתיים וגורמות סבל רב לתושבים, הוחלט ב"מיינט חולון" לאתגר את בכירי נת"ע עם כל מה שקורה בעיר ולדרוש תשובות. הם נרתמו למשימה, והמסר העיקרי שלהם: "בסוף אתם תרוויחו בענק". מה עוד הם אומרים?
5 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
(צילום: פרטי)

"כך נראה רחוב סוקולוב בחולון. בושה", כותבת תושבת חולון, שלומית שמעון, ומוסיפה מקבץ תמונות שמציגות את הרס המדרכות והצפיפות שנגרמו עקב תשתית הרכבת הקלה: "הכל פתוח לכל אורך הרחוב. במקום לסיים מקום אחד ואחר כך לפתוח במקום אחר, פתחו את כל הרחוב במקטעים ארוכים ולא מסיימים כלום. העצים שהם שתלו כבר צמחו לגבוה בזמן שהמדרכות לא מסודרות, ברזלים יוצאים מהמדרכה והם סכנה לכל הולכי הרגל. לאורך הרחוב נתקלתי בקשישים - גם כאלו עם הליכון, וליבי היה איתם. איך נראה לכם שמישהו יכול ובפרט מוגבלים וקשישים לרדת לרחוב בצורה הזו?".
עוד עשרות פניות הגיעו ל"מיינט חולון" לאורך התקופה האחרונה: "הבלאגן בעיר חוגג באין מפריע, הכל סגור – רחוב אילת, ההסתדרות, פיכמן וגולדה כל הרחוב", או "אנו מתגוררים ברחוב אילת והמעפילים, כבר יותר משנתיים אנחנו סגורים והתושבים – שבורים".
אכן, החולונים סובלים – ומאוד: המדרכות שבורות, הפקקים נמשכים, הכל אבק קדיחות ורעש. בנת"ע, שבונה את הקו הירוק של הרכבת הקלה, מנסים להאריך את סבלנות התושבים בעוד זמן קצר לדבריהם.


5 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
(צילום: פרטי)

קראו גם:

עומסים ועיכובים. "פיקוד העורף מגביל"


ענת טוקר אלפרט - משנה למנכ"ל הקו הירוק של נת"ע ואורין שפירא - מנהל אגף ביצוע קו ירוק דרומי של הרכבת הקלה, ענו השבוע לתושבים: "אנחנו נמצאים בשלב אינפרה 1 בחולון, שמכונה גם שלב הסטת תשתיות", מסבירה טוקר אלפרט ומפרטת:
"אנחנו מפנים את כלל התשתיות העירוניות התת-קרקעיות מתוואי מסילת הרכבת הקלה, וזה כולל החלפת ושדרוג של תשתיות הרחוב הישנות, חלקן בנות שבעים שנה ויותר, כולל קווי מים, תיעול, ביוב, קווי חשמל, סיבי תקשורת ועוד. במסגרת העבודות ההנדסיות מבצעים את פיתוח הרחוב לשלב ההפעלה הסופי של הרכבת הקלה. בשלב זה מוקמת מיסעת כלי הרכב העתידית, חידוש מדרכות הולכי הרגל, שבילי האופניים, נטיעות עצים, ריהוט הרחוב וכל אלמנט אחר בפיתוח הרחוב המחודש".

5 צפייה בגלריה
ענת טוקר
ענת טוקר
ענת טוקר-אלפרט
(צילום: נת"ע)

שפירא מוסיף: "למעשה, לאחר מכן יתחיל שלב אינפרה 2 – ששם יבוא הזכיין שפיזית את בונה את תשתית הרכבת על התוואי, וזה כבר לא יפגע באיכות החיים של התושבים. מה שחווים כרגע זה עבודה בעצימות מאוד גבוהה, לקראת כניסתו של הזכיין שמכין את המסילות, החשמול והקרונות".
העבודות מתעכבות, הונחו כלים ולא הייתה עבודה.
טוקר אלפרט: "עם כניסתו של ראש העיר הנוכחי, הצלחנו לשחרר מעכבים ולהתחיל לקדם כל מה שמנע ביצוע. יחד עם זאת, כל ענף התשתיות בארץ חווה עיכובים בשל המלחמה, גיוס מילואים של עובדים שלנו, צמצום פועלים פלסטינאים – וצריך למצוא חלופות אחרות. בנוסף, חווינו אינספור הגבלות של פיקוד העורף או המשטרה. אנו גם לא פועלים לבד, וצריך שיתוף פעולה של חברת החשמל שגם מסיטה חלק מהכבלים, ואנו עושים מאמץ גדול".
כל זה יצר למעשה עומס עצום על הכבישים בחולון.
טוקר אלפרט: "אנו מודעים שהעבודות שלנו מייצרות עומסים בתנועה, וזה חלק מהמשמעות להסטה לנתיבים חלופיים, ולפתוח נתיבים שבעתיד יהיו של הרכבת הקלה".
שפירא: "הרבה מאוד מהעבודה נעשית בלילה, כי לא לשבש את בעלי העסקים. פגיעת הרעש בלילה עומדת בכל התקנים".

5 צפייה בגלריה
אורין שפירא
אורין שפירא
אורין שפירא
(צילום: נת"ע)

אתם משתפים את הציבור?
טוקר אלפרט: "אנו נפגשים עם נציגי השכונות, מסבירים מה קורה אצלם בחצר, ועל כל שכונה זה משפיע באופן אחר. אנו עובדים עם קשרי קהילה לפתור הכל מבחינה לוגיסטית, אם זה רעש, חניה, שעות פעילות ועוד".
שפירא: "גם מבחינת עסקים, כשעובדים במהלך היום, אנו מנסים למצוא תמהיל שמצמצם את הנזק".
מה קורה אם הציבור נתקל בבעיות, כמו מדרכות שבורות?
טוקר אלפרט: "אנשים פונים למוקד שלנו באופן תכוף, ואם אנחנו מזהים בעיה נקודתית במדרכה, או למשל רמזורים - אנו עושים הכל כדי להקל. גם מהעירייה פונים אלינו ומבקשים שנתקן בעיות שהם איתרו. אנו יודעים שאנו עובדים בעיר שחיה ופעילה, ובודקים נגישות. זה לא פרויקט סטרילי, ואם יש ליקויים אז מתקנים. חשוב לנו שהאתרים שלנו יהיו בטוחים".

5 צפייה בגלריה
מדרחוב סוקולוב. כך זה ייראה
מדרחוב סוקולוב. כך זה ייראה
מדרחוב סוקולוב. כך זה ייראה
(הדמייה: נת"ע)

ההבטחות: "לתל אביב בכמה דקות"


מתי תושבי חולון יוכלו לנשום לרווחה?
שפירא: "במהלך 2025, יסתיימו כל עבודות אינפרה 1, הרחובות ייפתחו והמדרכות יחזרו לתושבים".
טוקר אלפרט: "לפי ההסכמים, דצמבר 2028 זה המועד הסופי של הזכיין בכל הקשור להקמת הרכבת, ובתחילת 2029 היא תתחיל לנוע. אך זה תלוי במלחמה, יש קושי באספקה, בפועלים, בתכנון ובביצוע. אסור להתבייש ולהגיד שהקצב ניזוק".
התושבים כבר מיואשים, למה שווה להם לחכות כל כך הרבה זמן?
טוקר אלפרט: "בדיוק כמו שהקו האדום שינה את איכות החיים של תושבי פתח תקווה, הקו הירוק יהיה חשוב עבור החולונים באותה המידה. הם יוכלו להגיע לתל אביב בשליש עד חצי מהזמן שהם מגיעים עכשיו".
שפירא: "ברחבי העיר יהיו קרוב ל-20 תחנות, רישות מטורף שחוצה את כל רחובות העיר, וכל תושב בכל מקום יוכל לעלות בקלות על הרכבת ותוך דקות להגיע למרכז הירידים, להרצליה או אפילו לאור יהודה. בטווח הארוך – תושבי חולון ירוויחו בענק, רק צריך עוד קצת זמן וסבלנות".