דיירי בניין שהגג שלו נבנה בשיטת "פלקל", טוענים כי העירייה מונעת מהם תהליך של פינוי־בינוי כיוון שהבניין נמוך. השבוע פנה חבר מועצת העיר חולון והמתמודד על ראשות העירייה, ניסן זכריה, לשר השיכון הנכנס, יצחק גולדקנופף, בבקשה להתערב במצב המבנים המסוכנים בעיר.
2 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב דב הוז 41
הבניין ברחוב דב הוז 41
הבניין ברחוב דב הוז 41
(צילום: קובי קואנקס)
במכתבו מתייחס זכריה, עורך דין בהכשרתו, לבניינים רבים בעיר, בהם בניינים ברחובות קראוזה, דב הוז, אריה שנקר, הערבה ועוד. אך הבניין הבולט ביותר במכתבו הוא זה שברחוב דב הוז 41, בניין אמנם לא מאוד ישן, בן 26 שנים בלבד, אך כזה שהגג שלו נבנה בשיטת פלקל, שאסורה לשימוש וגרמה לאסון באולם ורסאי שקרס בירושלים.
לפני כעשור הבניין הוגדר כמבנה מסוכן, ולאחר מאבק משפטי ההגדרה בוטלה, אך הדיירים עדיין חוששים לחייהם.
"נגררנו בבתי משפט שנים עד שהסירו את הסימון, אבל זה לא משנה את המצב", טוענת איילת נחום, המתגוררת בבניין. "נפסק שבכל שנה יבוא מהנדס לבדוק אם המבנה בטיחותי, ובהתאם תמשיך ההידברות בין הדיירים לעירייה. רכשנו כאן דירה בתקווה להשקיע בבית טוב. העירייה אישרה את הבנייה והיא צריכה לקחת אחריות ולא להפיל עלינו את ההשלכות. חיזוק באופן עצמאי יעלה מאות אלפי שקלים. כמובן שהיינו עושים את זה במקרה הצורך, אבל גם אחרי החיזוק אף אחד לא מוכן להתחייב שהבניין לא יקרוס ושחיזוק אכן מספיק למבנים שנבנו בשיטת פלקל. לכן אנחנו חייבים הליך של פינוי־בינוי, דבר שלצערי העירייה מונעת מאיתנו".
הדיירים טוענים כי זכויות הבנייה שהעירייה מאשרת מועטות, והופכות את הפרויקט ללא כדאי. "אנחנו בניין של שלוש קומות בלבד, לכן הם לא מוכנים לאשר יותר מחמש קומות, אבל במצב כזה אף קבלן לא מוכן לגעת בפרויקט. זה לא שאני קמתי בבוקר ובא לי להחליף בית או לחסוך בעלויות. עיריית חולון אישרה את הקמת הבניין הזה בשיטת פלקל, והיא צריכה לשאת באחריות. האם הם רוצים את הכתם הזה עליהם? שבניין שלם יקרוס אחרי שהדיירים התחננו שיאפשרו להם להציל את ביתם?".
למצב הנוכחי יש גם השפעה על המתח הנפשי בו שרויים דיירי הבניין. "אני ממש מדמיינת את הבניין שלנו קורס", אומרת נחום. "זה מפחיד. אני באמת שוקלת האם להוסיף עוד עציץ בגג, עד כדי כך אני חוששת. למה אנחנו צריכים לחיות ככה? ממילא מתכננים התחדשות עירונית בכל האיזור, אז מדוע לא לתת לנו עדיפות ולמנוע אסון?".

2 צפייה בגלריה
"שומע את התושבים". ניסן זכריה
"שומע את התושבים". ניסן זכריה
"תושבים רבים חיים בחרדה מתמדת" ניסן זכריה
(צילום: לינה מיארה)

לטענת זכריה, על רקע ריבוי תלונות של תושבי חולון בנושא מבנים מסוכנים בעיר, תושבים רבים חיים בחרדה מתמדת לצד חוסר יכולת להתמודד עם המצב. עוד ציין זכריה במכתבו, כי הממשלה הנכנסת נדרשת להתערב מיידית, תוך יישום התוכנית לטיפול וחיזוק מבנים, וכן לפקח על הנעשה בנושא.
"ראש העירייה, מוטי ששון, מפקיר את הטיפול בסוגיה במשך זמן רב", כותב זכריה. "למה אנחנו מחכים? שיקרה אסון נוסף? שתושבים יאבדו את רכושם ויישארו ללא פתרונות דיור? הסיטואציה הזאת חייבת להגיע לידי פתרון וזה בדיוק המקום של הממשלה לפקח ולהתערב במקרים של כשל בניהול הרשויות המקומיות".

קראו גם:

מהעירייה נמסר: "כל מבני הפלקל בחולון מצויים במעקב ועוברים בחינה מדי שנה ע"י מהנדס קונסטרוקטור בתחום. הערה בטאבו בדבר מבנה פלקל/מבנה מסוכן נרשמה לראשונה למבנה האמור בשנת 2013. בשנת 2019 נמחקה ההערה בעקבות פסיקת בית המשפט ואולם עיריית חולון ממשיכה לעקוב אחרי המבנה כמבנה פלקל שאינו מסוכן באופן מיידי. העירייה אינה מונעת מהדיירים לצאת למהלך של פינוי-בינוי וגובה הבניינים המותר נקבע בהתאם לתוכנית האיזור".