במסגרת המאבק בבעיית החניה בחולון, הוקם מתקן ייחודי לחניה בגובה בסמוך לבניין העירייה, והדיירים ברחובות הסמוכים חוגגים: "לא מעניין אותי איך זה נראה, המראה של דוח על השמשה הרבה פחות נעים", אומרת אחת התושבות.
2 צפייה בגלריה
 מתקן הסמארט פארקינג בחולון
 מתקן הסמארט פארקינג בחולון
מתקן הסמארט פארקינג בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
סוגית החניות בחולון מעסיקה רבות את התושבים ואת הרשות המקומית. לא פעם עלו הצעות שונות, כמו הכשרת שטחים ריקים לחניונים, גביית תשלום מתושבי חוץ, ואף הגבלת אזורים בהם מותר להחנות עגלות עבודה.
לאחרונה מצאה עיריית חולון פתרון חדש שכבר מקובל בחו"ל, ובמטרה להוסיף חניות לעיר הוקם מתקן חניה ייחודי בסמוך לבניין העירייה, איזור שכידוע סובל ממצוקת חניה חמורה.
למתקן שמוקם בימים אלה בהצטלבות הרחובות ויצמן וההסתדרות קוראים "Smart Parking" מדגם "קרוסלה". מדובר במבנה שמסוגל להכיל 16 כלי רכב החונים לגובה, וכך למעשה נחסך מקום רב. העירייה בונה אותו בשיתוף החברה הכלכלית לפיתוח חולון, והוא מוקם על ידי חברת "סמארט פארקינג ישראל".
בשלב זה מדובר בפרויקט ניסיוני בלבד למשך שנה, ועל כן העירייה לא נדרשת לשלם עבורו, ובהמשך לכך החליטו בעירייה גם לא לגבות תשלום בעד החניה במתקן.
אז כיצד זה יעבוד? מהעירייה נמסר כי החניה עצמית ומאוד פשוטה, כמו בכל חניון ציבורי רגיל בו נהג הרכב מושך כרטיס חניה שמביא לפתיחת המחסום, והוא נוהג לחניון הקרוסלה.
החניון פועל באופן עצמי ומעלה את הרכב למעלה ללא נהג. כאשר נהג הרכב רוצה להוציאו, הוא סורק את כרטיס החניה שקיבל בכניסה והרכב מגיע לקומת הקרקע, וכך בעל הרכב נכנס לרכב ונוסע החוצה. כיוון שמדובר בפיילוט בלבד, בשלב זה המתקן הסמוך לבניין העירייה הוא היחיד בעיר, אך במהלך השנה עיריית חולון מתכננת לבדוק את פעילותו ולאור הממצאים יוחלט אם להקים עוד חניונים מסוג זה ברחבי העיר.
בישראל כבר הבינו גם בערים נוספות את היתרונות של חניה לגובה, ומתקנים דומים הוצבו בירושלים, שהקימה תשעה חניונים דומים ומתעתדת להקים עוד 15; בראשון לציון, שמתקינה שני חניונים; ובחיפה, שבה הותקנו שלושה חניונים.

2 צפייה בגלריה
קרוסלת חנייה בירושלים. כבר עובד
קרוסלת חנייה בירושלים. כבר עובד
קרוסלת חנייה בירושלים. כבר עובד
(צילום: אדוה חולי)

בחירת המיקום אינה מקרית: למרות שסמוך לעירייה יש חניון שמטרתו לספק חניה לעובדי העירייה והמבקרים בה, הרי שהעובדה שתושבי כל הרחובות מסביב סובלים ממצוקת חניה, הפכה את האפשרות למצוא שם חניה לכמעט בלתי אפשרית.

קראו גם:

"חניה הפכה לסיוט של כולנו", מספרת רחל לוי, דיירת מרחוב ויצמן. "כל מרכז רחוב ויצמן והרחובות שמקיפים את העירייה ‑ ההסתדרות, ליאון בלום וגולומב ‑ עמוסים כל הזמן. אם העזת להזיז את הרכב את לוקחת בחשבון שעדיף לך לחזור בלילה, כי במהלך היום אין מקום לזוז כאן. תמיד היה כאן עמוס, אבל עם השנים זה רק החמיר. שמעתי שאנשים לא כל כך אהבו את המראה של המבנה הזה, אבל בחו"ל זה מאוד מקובל והמראה של דוח על השמשה הרבה פחות נעים. אם זה מה שיפתור את הבעיה, מצידי שיקימו את זה בכל העיר. 16 חניות זה ממש מעט. אני מקווה שזה יצליח ויציבו בכל רחבה כמה מבנים כאלה. זה לא מיועד למי שקופץ לדקה לעירייה או לבנק, אבל זה בהחלט פתרון נהדר לחניות ארוכות".
את חושבת שתשתמשי בזה?
"בתנאי שלא צריך לעלות עם הרכב", היא משיבה בחיוך. "זה נראה לי מפחיד, כמו להיות על גלגל ענק בתוך רכב. בינתיים אני מקווה ליהנות מהחניות שיתפנו ברחוב".