במהלך השבת פרצה בהלה בקרב תושבי חולון לאחר שלרשתות החברתיות דלפו מספר תמונות חיות של רחוב אחד וספציפי בעיר. מדובר ככל הנראה במצלמה של אדם פרטי המצלמת את הרחוב. בעירייה ובמערך הסייבר הלאומי פרסמו הודעה חשובה שכל בעלי המצלמות חייבים להישמע לה.
2 צפייה בגלריה
מערכת הבקרה של עיריית חולון
מערכת הבקרה של עיריית חולון
מערכת הבקרה של עיריית חולון
(צילום: דוברות עיריית חולון)
בסוף השבוע החלו בחולון שמועות על כך שהאקרים מעזה השתלטו על מצלמות רחוב בחולון. בתמונות שעלו ברשתות החברתיות, ויתכן שאף שודרו בעזה, נראה רחוב מסוים בעיר בשידור חי.
היה זה לאחר שביום שישי האחרון פרסם מערך הסייבר הלאומי התרעה דחופה ובה נכתב: "גורמים עוינים תוקפים מצלמות מחוברות לרשת מדובר במצלמות שמותקנות בבתים ובעסקים, ובמערך הסייבר ממליצים לנתק אותן באופן מיידי מהגישה לאינטרנט - בפרט כאלו שצופות לאזורים רגישים". עוד הבהירו בהודעה, כי "יש למנוע את הגישה לכל דרכי ההתחברות למצלמה, ולא רק לממשק הניהול שלה".
במערך הסייבר מסבירים שמצלמות שמחוברות לאינטרנט חושפות ישירות הנצפה בהן, ושאת חלקן ניתן לפרוץ בקלות באמצעות סיסמאות ברירת מחדל, סיסמאות נפוצות או חולשות אבטחה פגיעויות מוכרות שלא תוקנו.
"הסיכון מגישה לתוכן המשודר מהמצלמות, גובר בעיתות חירום", הסבירו במערך והדגישו: "כל מצלמה כזו, בפרט כאלו הצופות לאזורים ציבוריים או למתקנים רגישים (כבישים ראשיים, מחלפים וצמתים מרכזיים, מתקנים ציבוריים וממשלתיים, מתקנים חיוניים וביטחוניים, שטחים ציבוריים, אזורים בהם מתבצעת תנועה של כוחות צה"ל או לחימה, ריכוזי כוחות, פארקים וכו'), עלולה לשמש את האויב לאיסוף מודיעין".

קראו גם:

2 צפייה בגלריה
מצלמות, מצלמה
מצלמות, מצלמה
מצלמות האבטחה בחולון מחוברות לחדר המצב העירוני
(צילום המחשה: shutterstock)

זה המקום להרגיע ולספר שהעיר חולון אכן מרושתת ביותר מ-400 מצלמות רחוב המחוברות ישירות לחדר המצב בבניין העירייה. אך מאחר והן משודרות לאורך קילומטרים רבים של סיבים אופטיים ובמעגל סגור, הדרך היחידה להשתלט עליהן היא פיזית "לקדוח באדמה" לתוך הסיבים האופטיים או להשתלט על החמ"ל בבניין העירייה בחולון. יש להדגיש שאף אחד מהתרחישים הללו לא קרה!
עם זאת, בפועל אכן דלפו לרשת מספר תמונות חיות של רחוב אחד בחולון, ומסתבר כי זו מצלמה פרטית של אדם פרטי, וכי על אף האזהרות והבקשות הנמרצות של מערך הסייבר הלאומי לעדכן את התוכנה ו/או לנתק את המצלמה מן הרשת הציבורית – האדם המחזיק במצלמת הרחוב לא עשה זאת.
בשל כך, עיריית חולון החליטה להתערב בנושא ושיגרה לבעלי המצלמה שיטור עירוני.
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "התקבל בעירייה מידע על השתלטות על מצלמות של בניין פרטי ברחוב בחולון והשיטור עירוני בדרך לשם. יצוין, כי מרכז הסייבר הלאומי ביקש לפני מספר ימים מכל מי שיש לו מצלמות אבטחה על בסיס אינטרנט לכבותם עקב סכנת פריצה שלהם על ידי גורמים עוינים. יודגש, כי מצלמות העירייה אינן פועלות באמצעות האינטרנט, אלא סיבים אופטיים".