משמרות המהפכה, "יום שישי השחור", מדיניות עלי חמינאי והיחס הדמוגרפי בין השיעים לסונים, הם רק חלק מהנושאים שיהפכו לעולמות הידע של תלמידי מגמת איראן החדשה שתיפתח בשנתה לימודים הקרובה בתיכון מבון בחולון. לצד זה, ירכשו 15 התלמידים שהתקבלו למגמה את השפה הפרסית ויעמיקו בתרבות האיראנית. כמו כן, ילמדו לעומק את נושאי הביטחון והמודיעין הישראליים, בכלל זה איסוף ואיתור מודיעין, איומי טרור, סיכול טרור, הערכת מקורות ועוד.
4 צפייה בגלריה
תלמידי מגמת "איראן" בחולון
תלמידי מגמת "איראן" בחולון
תלמידי מגמת "איראן" בחולון עם המנהלת והרכז
(צילום: קובי קואנקס)


שב"כ ומוסד בכיתה


מגמת "איראן", או במילים אחרות "בו"ם - ביטחון ומחקר" תחל כאמור בשנת הלימודים הקרובה בגימנסיה ע"ש נבון בקרית יצחק רבין, ומדובר במגמה הכי אקטואלית ומקורית בימים אלו.
אתי עבודה קזולה, מנהלת הגימנסיה השש שנתי, מספרת כי יחד עם רכז המגמה, שי שושני, הם הצליחו לגייס מנעד יוצאי משרד הביטחון (שב"כ, מוסד, 8200 ועוד) והפכו אותם למורים: "המגמה מיועדת לתלמידים מצטיינים. לומדים גם מידע ונתונים, איתור מודיעיני ואפילו את השפה הפרסית.
"אלו לא יהיו לימודים זהים כמו לימוד אנגלית או צרפתית בבית הספר, כי למעשה מלמדים 60% מהשפה ו-40% מהתרבות", מסבירה אתי.

קראו גם:

המגמה כיום היא מסלול של חמש יחידות לבגרות, ובעוד שנה זה עשוי להגיע ל-10 יחידות לימוד, כי הם ממתינים לאישור לבצע גם עבודת חקר. "זו לא בגרות רגילה. הם לא הולכים להיות מאזינים לאיראנים בצבא, השאיפה היא ללמוד לרוחב גם את הסיפור של המודיעין, תוך כדי להבין את התרבות הפרסית, ולהצמיח פתח שאולי יתגייסו ליחידות השונות של 8200".
מי יכול להתקבל למגמה?
"זו לא מגמה קלה. איתרנו מספר מצומצם של כ-15 תלמידים שמסוגלים לעשות את זה, והם חייבים אנגלית ברמה גבוהה (כי כמה שזה מפתיע, הפרסית יושבת על השפה האנגלית), 4 ורצוי 5 יחידות מתמטיקה, חשיבה אנליטית בצורה שונה, לדעת לנתח סיטואציות, לעמוד מול קהל, לעשות פרזנטציות, וגם להסתכל על עולם התעסוקה והעתיד.
"אנחנו רוצים שהתלמידים ייצאו עם ארגז כלים גדול. מבחינתו גימנסיה נבון זו מגמת דגל שאנו מנווטים אותה ובהמשך תעזור לתלמידים".
מי בסגל המורים של המגמה?
"יש לנו מורה מתוך בית הספר שילמד את המידע והמודיעין, מורה אחר שעובד עם משרד הביטחון והצבא ומלמד פרסית, מישהו נוסף מקהילת המודיעין. אנו נביא להם מורים קבועים ואורחים מקהילת השב"כ, המוסד והמודיעין".

4 צפייה בגלריה
תלמידי מגמת "איראן" בחולון
תלמידי מגמת "איראן" בחולון
תלמידי מגמת "איראן" בחולון. "יתקיימו גם סיורים במתקנים רגישים"
(צילום: קובי קואנקס)

יש סיבה שהמגמה הזו היא דווקא בחולון?
"בחולון יש קהילת פרסים די גדולה, ואנו גם מאמצים את הקהילה לתוך בית הספר בלימוד מנהגים, תרבות, אוכל ועוד. אנחנו מתכננים גם סיורים במתקנים רגישים או כאלו הרלוונטיים לאומה האיראנית. למעשה, אנחנו סוג של פיילוט של המגמה באזור, ואני בטוחה שזה עומד להיות אחת ההצלחות הגדולות של בית הספר".

התלמידים: "רוצים לתרום למדינה"


גיא קואנקס, שני כנר, הילל רפאלוב ורותם בן טוב, ארבעה תלמידים מהמגמה, מספרים על הבחירה במקצוע והשאיפות.
"עולם הביטחון והמודיעין תמיד עניין אותי. אני מאוד אוהבת לחקור וללמוד דברים חדשים והרגשתי שהמגמה הזו תמלא לי את החוסר הזה בבית הספר", אומרת כנר. "הייתי רוצה ללמוד מיומנויות חדשות ולפתח את החשיבה שלי לאופקים חדשים והמגמה שבחרתי עונה על זה. בנוסף לכל, אני מאוד אוהבת להכיר תרבויות חדשות וללמוד שפות זרות אז מה טוב".
קואנקס מתעניין בתחום ובמהלך המלחמה הסקרנות שלו לתחום המודיעין גברה ביתר שאת. "אני רוצה להתמקד בתחום הזה", הוא אומר השבוע, "המגמה הזו מספקת לי הזדמנות לפתח את היכולות ולהרחיב את הידע שלי בנושא, ולבסוף, להשפיע ולתרום למדינה באמצעות המודיעין החשוב שאנחנו רואים אותו הרבה באירועי המלחמה ובעיקר בחודש האחרון".
בן טוב מוסיפה: "זה תחום מאוד מיוחד ואני ממש מחכה שכבר תתחיל השנה ונתחיל ללמוד ולחקור את הנושא".

4 צפייה בגלריה
לימודי איראן, ובעתיד סבירות גבוהה ל-8200
לימודי איראן, ובעתיד סבירות גבוהה ל-8200
לימודי איראן, ובעתיד סבירות גבוהה ל-8200
(צילום המחשה: canva)

אמנם הלימודים מגדילים את הסיכויים של התלמידים להשתלב ביחידות המודיעין של צה"ל ובפרט ביחידה היוקרתית 8200, אך התלמידים אומרים כי עדיין הם לא סגורים על זה. "השאיפה תמיד הייתה ללכת לקרבי אבל אם עוד דלתות מעניינות ייפתחו בפניי אז אני אשקול את זה לעומק", אומרת כנר. "מערכת הביטחון תמיד עניינה אותי והעולם הזה משך אותי אבל חלום הילדות היה ללכת לקרבי. כרגע אני לא שוללת שום דבר ופתוחה לכל".
קואנקס מעיד כי הוא בהחלט שואף להגיע ליחידת 8200. "זה מרתק וחשוב מאוד", ציין.
בן טוב גם היא מעידה כי היא חולמת מאז שהייתה ילדה להתגייס לקרבי וזה קצת יותר בוער בה לדבריה.
הילל רפאלוב: "זו מגמה מעניינת ומרתקת ואני בהחלט רוצה לשאוף ולהגיע רחוק בתחום הזה. 8200? בוודאי"".
האם יש לך שורשים פרסיים?
"כן הורים של סבא שלי עלו משם, זה רק מגביר את הרצון שלי ללמוד ולהעמיק בשפה ובתרבות של איראן ובחיים שם".

4 צפייה בגלריה
התלמידים בחולון יכירו את איראן לעומק
התלמידים בחולון יכירו את איראן לעומק
התלמידים בחולון יכירו את איראן לעומק
(צילום המחשה: canva)

זה מה שמחכה לתלמידים


התלמידים ייחשפו במהלך הלימודים בתוכנית לעולמם התרבותי, חברתי ופוליטי של דוברי השפה הפרסית במזרח התיכון. במקביל יעשירו את עולם התוכן בסוגיות הקשורות לעולם הביטחון והמודיעין הישראלי ויתמודדו עם שאלות הנוגעות להבנת אירועים ותהליכים היסטוריים וכאלה המתרחשים עדיין באזורנו.
תינתן גם תשומת לב לצרכים הרגשיים של התלמיד, חיזוק ביטחונו העצמי, חיזוק פעילות עצמאית, פיתוח חוש הביקורת ויכולת העמידה מול קהל.
התוכנית תפתח את יכולותיהם של התלמידים ליצור תמונת מידע מלאה, המבוססת על איתור וניתוח פרטי מידע ונתונים, ניתוח תהליכים המתרחשים ברמה המערכתית ותכלול משתנים רבים בתהליכי הניתוח.
התוכנית בביטחון ומודיעין תכלול גם סדנת סייבר; ימי עיון וכנסים במרכז לחקר איראן; סדנת וובינט (איסוף מידע); והרצאות העשרה בתחומי איראן, ביטחון ומודיעין.
בין המושגים שיילמדו: הערכת המודיעין הלאומי, מחקר מודיעין צבאי, קונספציה, מודיעין לסיכול טרור, איומי טרור ועוד.