אחת היחידות הכי פחות מוכרות במשטרה היא יחידת הבילוש המיוחדת 747 (בדיוק כמו המטוס הענק של בואינג) של משטרת מרחב נמל התעופה בן גוריון במחוז מרכז. במהלך השנה האחרונה, סיכלה היחידה הסמויה מאות מקרים של הברחות לתוך הארץ: ממגוון עצום של חומרים מסוכנים, יהלומים, ציוד אלקטרוני, סמי אונס, חיות אקזוטיות ואפילו נשים שיועדו להיות שפחות מין.

צופים בכם 24/7


היחידה פועלת 24/7 בכמה נקודות בנמל התעופה בן גוריון, צופה ביוצאים ובנכנסים מבלי ידיעתם, משתלבת באופן סמוי בזמן שאתם אוספים את המזוודות שלכם כשהן מסתובבות על המסוע, אך גם משתמשת במידע מודיעיני מתוחכם כדי לדעת מבעוד מועד מי עלול להיות מבריח אשר עלול לסכן את שלום הציבור.
5 צפייה בגלריה
רפ"ק יוני פינקלשטיין
רפ"ק יוני פינקלשטיין
רפ"ק יוני פינקלשטיין
(צילום: משטרת ישראל)

רפ"ק יוני פינקלשטיין הוא קצין אגף חקירות, בילוש, אמצעי לחימה ומודיעין בנתב"ג, בשנה האחרונה. ל"ידיעות תקשורת" הוא מספר: "747 היא יחידה סמויה שעובדת בשדה, וההתמחות שלה לאתר בין מיליוני האנשים שעוברים את השדה בכל שנה, את אלה החשודים בהברחות או בפעילות לא חוקית. אנו מזהים לפי מצלמות ואמצעים טכנולוגיים מסווגים, וגם באמצעות בלשים הפזורים בשטח כדי לקלוט אדם שמסתיר משהו. אנו יודעים לזהות את החשודים, אם זה בשפת גוף, תנועתיות או כאלה המשדרים לחץ שונה. לסוכנים בשטח יש הרבה חניכה, הכשרות וזה לא משהו שנלמד ביום אחד. כמובן, שאנו גם עובדים בהתאם למודיעין שיש לנו".

מיונים ועד נחשים


אחת הפרשות המוכרות ביותר שנתגלתה בנתב"ג בשנים האחרונות הייתה זו שזכתה לכינוי 'המזוודות הוורודות', כאשר בשנה שעברה נעצרו ארבע צעירות נורמטיביות ממרכז הארץ והואשמו בייבוא של כ-15 קילוגרם סמים מסוג קוקאין וקטמין בשווי מיליוני שקלים. מסתבר, כי בין החודשים ספטמבר 2022 לינואר 2023, הנאשמות קשרו קשר - כל פעם בהרכב אחר מתוך הארבע, והבריחו במזוודות ורודות נוצצות סמים לישראל מברלין ומבודפשט. בעוד אחת הצעירות נשלחה בהסכמה ל-34 חודשי מאסר, החשודות הנוספות הועברו למוסדות טיפול ולגמילה מסמים.
יש איזורים שנחשבים ליעדים יותר בעייתיים להברחות עבור החוזרים לארץ, כמו דרום אמריקה או מזרח אסיה?
פינקלשטיין: "כרגע אין לנו הגדרות לאזור ספציפי כבעייתי יותר מאחרים. היום הכל נעשה עם טיסות קונקשן מכל מקום בעולם, ואלו שמתוחכמים יודעים שלא לחזור בקו ישיר מיעד שעשוי להיחשב כחשוד".
אלו דברים מסקרנים תפסתם לאחרונה?
"רק בחודש האחרון היו פה תפיסות רבות של יונים, נחשים מסוכנים וחיות אקזוטיות נוספות. לפני כמה ימים הבלשים עקבו אחר כמה דמויות חשודות, והסתבר שהם היו בלדרי סמים שהחביאו שקיות קוקאין בתוך הבטן שלהם. עצרנו אותם וחיכינו שיפלטו את אותם סמים באופן טבעי – כי הרי זו גם סכנת חיים".

5 צפייה בגלריה
נחשים שנתפסו בנתב"ג
נחשים שנתפסו בנתב"ג
נחשים שנתפסו בנתב"ג
(צילום: משטרת ישראל)

5 צפייה בגלריה
יונים שנתפסו בנתב"ג
יונים שנתפסו בנתב"ג
יונים שנתפסו בנתב"ג
(צילום: משטרת ישראל)

המנקים לכלכו אותה


פינקלשטיין מגלה: "באחד המקרים היותר משעשעים, היה אירוע שניסו להבריח עובדים זרים שהתחפשו עם וסטים של עובדים של נתב"ג, החזיקו כלי עבודה, והם נכנסו דרך מסוע המזוודות מתחת לשדה. כמובן שעלינו על אירוע זה, וגילינו שזה היה דרך שיתוף פעולה עם מנקים מקומיים עובדים של נתב"ג, שמעלו בתפקידם באמצעות הכלים שיש ברשותם, וגם הם נעצרו בהתאם".

5 צפייה בגלריה
זרעי קנאביס שנתפסו בנתב"ג
זרעי קנאביס שנתפסו בנתב"ג
זרעי קנאביס שנתפסו בנתב"ג
(צילום: משטרת ישראל)

"לפני שבועיים הצלחנו לזהות שתי חשודות - אחיות תושבות ירושלים, עם נחיתתן בארץ בטיסה ישירה מקפריסין ועיכבנו אותן טרם יציאתן מהטרמינל עם כבודתן. בלשי היחידה ביצעו חיפוש בכבודה שלהן והצלחנו לחשוף באחת המזוודות מספר אריזות חשודות אשר הכילו חומר החשוד כסם במשקל של כשמונה קילוגרם מסוג MDMA וקטמין (אקסטזי וסם אונס, ש.ש.). כמובן עצרנו את שתי האחיות, ובהמשך עצרנו גם תושב רמלה בשנות ה-20 לחייו".
יש נוסעים שההתנהגות שלהם מרמזת על מה שהם מנסים לעשות?
"בחודש מאי האחרון בלשי היחידה הבחינו בנוסע שבדיוק נחת מדובאי ומתנהג באופן חשוד, ולכן עיכבנו אותו לחקירה. במזוודה שלו נמצאו מטבעות זהב במשקל 2.41 קילוגרם, ששוויים מוערך בכ-600 אלף שקל. מסתבר שהחשוד לבש על גופו גופיה שהכילה כיסים נסתרים שנועדו להערים על בודקי המכס, וזאת במטרה להתחמק מתשלום מס".

5 צפייה בגלריה
מטבעות זהב שנתפסו בנתב"ג
מטבעות זהב שנתפסו בנתב"ג
מטבעות הזהב שנתפסו בנתב"ג
(צילום: משטרת ישראל)

"אלו רק קצת מהמקרים - בחודש יוני מצאנו תושב חולון בן 34, עם נחיתתו בארץ, כשברשותו שתי מזוודות המכילות כ-30 קילוגרם סם החשוד כמריחואנה. לפני מספר שבועות הגיע נוסע לארץ בטיסה מברצלונה אשר עורר את חשד הבלשים. בכבודה של הנוסע תפסו הבלשים בובות ובתוכן שקיות חלוקה המכילות מעל שבעה קילוגרם זרעי קנאביס.
"החשוד, תושב נתניה בן 21, נעצר ונחקר ובהמשך נשלח למעצר בית מלא. לפני ימים אחדים, הגישה נגדו התביעה המשטרתית כתב אישום בגין ייבוא סמים מסוכנים ובקשה להמשך שהייתו בתנאים מגבילים".

קראו גם:

יש בנמל התעופה יום שאין בו כלל הפתעות?
"נתב"ג זה אמנם שער הכניסה הגדול ביותר בארץ, אבל לא היחיד. אנו שומעים על הפתעות גם בכניסה גם מן הנמלים הימיים ובעצם מכל שערי הכניסה לישראל. מה שקרה, בגלל המלחמה – הייתה ירידה בכמות הטיסות, מה שמכונה תקופה צוננת וירידה משמעותית בכמות הטסים. אבל בתחום הסמים וההברחות לא הייתה עצירה. זו תעשיה של הרבה מאוד כסף, ולכן בכל זמן ובכל מצב – נתפסים פה הרבה בלדרים ומכל הסוגים והמינים".