פרסום ראשון. מבול של תלונות הגיעו בימים האחרונים לתחנת המשטרה בבת ים על פריט חדש שנגנב מרכבים באזורנו בכמויות גדולות. התלונות הגיעו רק ממי ששם לב שהפריט החשוב הזה, נגנב מרכבו. יתכן ויש בעלי רכבים שכלל לא הבחינו בכך, אך מדובר בתופעה מסוכנת משום שמדובר בחלק שיש לו חלק מהותי במניעת תאונות.
2 צפייה בגלריה
מפתח מכונית רכב עוקץ - תמונת פייסבוק
מפתח מכונית רכב עוקץ - תמונת פייסבוק
לגנבים יש מטרה חדשה
(צילום המחשה: shutterstock)
שוק חלקי הרכב הגנובים גרם עד כה לבעלי הרכבים לנזקים כלכליים בלבד, אבל התופעה החדשה של גניבת מכשירי הראדר האחראים על ההתראות לנהג, ומהווה רכיב בטיחותי מרכזי, עשויה לגבות קורבנות בכביש, ויתכן שתאונות שכאלה כבר נגרמו.
התופעה החדשה נחשפה בעקבות מבול של 17 תלונות שהתקבלו בתחנת משטרת בת ים מתושבים שהתלוננו על "היעלמות" הרכיב הזה מרכביהם. מדובר בראדר הרכב שאחראי על התראות כאשר הרכב סוטה מנתיב, או מתקרב לרכבים במהירות גבוהה. הוא מותקן על הגריל בחזית הרכב, וקל מאוד לפירוק.
למה גונבים דווקא אותו?
"מדובר בחלק שמחירו הוא בן חמש ספרות, וברכבי יוקרה גרמנים לדוגמא, מחירו נע סביב ה-40 אלף שקלים. עפ"י רוב החלק הזה יכול להינזק בכל מקרה של התנגשות קלה בגריל הקדמי של הרכב, או של דבר מה שנחבט בו, ושובר את הרדאר. חלק כזה משומש יכול לחסוך סכום משמעותי ביותר לבעל רכב שצריך להשיג עכשיו את החלק היקר הזה", מסביר ל"מיינט" גורם בעל ניסיון רב בענף הרכב.

קראו גם:

שוק גניבות הרכבים לצרכי פירוק וחלקי חילוף הוא שוק משגשג ומשתלם לגנבי הרכבים, אבל מי שלא יודע לגנוב רכבים, גונב חלקים. בשנות ה-70 של המאה הקודמת היו גונבים את הסמלים של הרכבים או את הטאסות (צלחות כיסוי הצמיגים טרם עידן גלגלי המגנזיום). היו שנים בהן בעלי הרכבים היו יוצאים בבוקר ומוצאים את רכבם על בלוקים, לאחר שהצמיגים היו מפורקים ונגנבים בלילה. בשנים האחרונות החמירה מכת הגניבות של ממירים קטליטיים מצינורות המפלט של הרכבים בכדי למכור את מתכת הפלדיום שבממיר. מדובר במתכת שק"ג ממנה עולה יותר מק"ג זהב, והיא משמשת בעיקר את רופאי השיניים.

2 צפייה בגלריה
ממיר קטליטי. שווה זהב
ממיר קטליטי. שווה זהב
ממיר קטליטי. שווה זהב
(המחשה: shutterstock)

כל סוגי הגניבות הללו של צמיגים או ממירים, הם נזקים שפוגעים בכיס כאמור, אבל גניבת הראדרים היא לא נזק שעולה עשרות אחוזים יותר, אלא גם סכנת חיים ברורה ומיידית לנהג הרכב, ונוסעיו.
במשטרת בת ים כבר הצליחו לשים את ידם על סרטון אחד שתיעד שני גנבים שמפרקים רדאר כזה מרכב חונה. שוטר מהתחנה הצליח לזהות את אחד משני החשודים שנעצרו, תושב חולון בן 28 שמוכר למשטרה, ואיתו נעצר חשוד נוסף, חברו תושב בת ים בן 21.
השניים שמרו על זכות השתיקה במשך כל ששת ימי מעצרם מאז יום רביעי שעבר, והשבוע (שני) הם שוחררו למעצר בית של שבוע, לאחר שבית המשפט קבע "במהלך ימי החקירה, לא השתנתה תמונת החשד". השניים ככל הנראה אינם היחידים ש"עובדים" בשוק המשגשג הזה, אז בדקו את הרכב בבוקר - והיו זהירים.