עונת הנחשים בשיאה בחולון, ולמרות שאנחנו חיים ביישוב עירוני ואפילו בבנייני דירות גבוהים, נראה שכמעט בכל שבוע מתגלה ונתפס נחש ארסי באחת הדירות או בחצרות הבתים. יצאנו לבדוק את תמונת המצב אצל לוכדי הנחשים המורשים, וגילינו שיש שכונות בעיר שהנחשים אוהבים במיוחד.
4 צפייה בגלריה
יהונתן אליקים
יהונתן אליקים
יהונתן אליקים. בשבילו זו חיית מחמד
(צילום: פרטי)

המקומות בחולון שהנחשים אוהבים


"רוב הנחשים נתפסים באזורי הבנייה החדשים בעיר, בעיקר ח-501 ובאזור התעשיה, אך גם בשכונות קרית בן גוריון באזור מקווה ישראל ובעיקר בקריית שרת. המקומות המועדפים עליהם זה חצרות בתים, חורשות וגנים", אומר מוני נהוראי, לוכד נחשים במועצה המקומית אזור. לדבריו, רק בשבוע שעבר נמצא נחש צפע בדירה בקומה ראשונה ברחוב קרן היסוד בשכונת קריית שרת.
רוב הלוכדים, בהתבסס על המקומות שאליהם הם נקראים לעיתים קרובות, מסכימים שהאזורים שהנחשים "אוהבים" במיוחד בחולון הם השכונות קריית שרת, מולדת ומקווה ישראל. עוד הם מספרים שהנחשים הנפוצים בחולון הם צפע, זעמן זייתני, זעמן שחור וצפע ארץ ישראלי.

4 צפייה בגלריה
אבי דן. תפס נחש צפע בחולון
אבי דן. תפס נחש צפע בחולון
אבי דן. תפס נחש בחולון
(צילום: מתוך הפייסבוק)

אבי דן (41) תושב קרית שרת, שעובד במקצוע 8 שנים, משמש גם כמדביר של עיריית חולון ובעל חברת "עולם ההדברה", מספר ל"מיינט חולון": "בשבוע שעבר תפסתי נחש צפע בלב קריית שרת, ממש קרוב למקום מגוריי. לתושבי חולון כדאי לדעת, שאזור קריית שרת הוא אחד האזורים הפוריים ביותר לנחשים בעיר".

קראו גם:

נחש צפע ארוך במיוחד בתוך דירה


יהונתן אליקים (20) משכונת ח-300, טרי יחסית בתעשייה, ורק השנה הוציא את רישיון לוכד הנחשים, אבל ביום-יום הוא עובד בהצלת חיות בספארי. בביתו בחולון הוא מגדל חיות אקזוטיות, וביניהן גם נחשים, לטאות, שממיות ועוד.

4 צפייה בגלריה
יהונתן אליקים
יהונתן אליקים
יהונתן אליקים. תפס נחש בחולות מולדת
(צילום: פרטי)

לכדת לאחרונה נחש בחולון?
"בטח. יצא לי לתפוס נחש צפע מצוי באזור הדיונות - שכונת מולדת, כמובן ששחררתי אותו לטבע לפני התקנים של רשות הטבע והגנים".
סיפור מטריד במיוחד מספר אבירן שגיב (35) משכונת תל גיבורים. בעל ותק של 13 שנים במקצוע ועובד בחברת "אבי הדברות".
מה גילית?
"לפני חודש הוזעקתי לבית ברחוב מקווה ישראל. מסתבר שבתוך דירה שממש השקיפה על ימית 2000 היה נחש צפע ארוך במיוחד. זה היה לא רק מפחיד עבור בני המשפחה אלא גם מסוכן כי מדובר נחש ארסי. מזל שתפסנו אותו בזמן, הוא היה יכול היה לסכן את כל בני הבית".

לוכד הנחשים אבירן שגיא תופס נחש זעמן שחור בחולון - צפו:
לוכד הנחשים אבירן שגיב בפעולה - זעמן שחור
(צילום: פרטי)


על הדברים הללו מוסיף רחמים זכריה (28) מקרית שרת. מדביר צרעות וחרקים, וכמובן לוכד נחשים מוכר בעיר, ומספר: "כבר הספקתי לעבוד על כל סוגי ההדברות, מנמלי אש, דרך צרעות, חולדות, עכברים, וכמובן שעכשיו עונת הקיץ החמה כבר תפסתי לפחות פעמיים נחש בחודש האחרון".

למי פונים אם נתקלתם בנחש?


לא כל אחד יכול ורשאי ללכוד נחש. השבוע פרסמה רשות הטבע והגנים את רשימת לוכדי הנחשים שעובדים בהיתר ובפיקוח (לרשימה המלאה לחצו כאן ).
הרשימה מתעדכנת פעם בשנה, וחטיבת האכיפה מקפידה לבדוק שכל אחד מן הלוכדים הוא מקצועי, עובד תחת רישיון בתוקף ומקפיד לפי כל הכללים למען בטיחות התושבים, אך גם למען רווחת בעלי החיים עצמם. הרשות עצמה מפרסמת, כי "אם במקרה פגשתם בנחש, מומלץ לפנות לאחד מלוכדי הנחשים שקיבלו היתר", וגם כל הלוכדים שמופיעים בכתבה זו הם חלק מהרשימה המורשית.

4 צפייה בגלריה
יהונתן אליקים
יהונתן אליקים
יהונתן אליקים. לא כל אחד יכול ללכוד נחש
(צילום: פרטי)

איך נזהרים מנחשים?


הימנעו מהכנסת ידיים או רגליים לשיחים למחילות, מתחת לאבנים או כל מקום בו עלול להסתתר בעל חיים ארסי.
אם אתם ישנים בשטח, מומלץ לסגור את כל הציוד בתיק. יש לבדוק היטב את כל הפריטים שהושארו בלילה ולא לגעת או ללכוד חיות בר באשר הן.
הקפידו על חצר נקייה מגרוטאות, מאבנים משיחים וממקומות מסתור פוטנציאליים לנחשים.
הימנעו מהצבת כלובי מכרסמים וציפורים בחצר, מאחר וכלובים כאלה מושכים את הנחשים.
גם פיזור מזון המיועד לחיות המחמד המשפחתיות בחצר עלול למשוך עכברים וחולדות שיביאו איתם את הנחשים.
במידה שזיהיתם נחש, יש לתת לו אפשרות למצוא לעצמו דרך מילוט, אין לנסות לתפוס את הנחש או לגעת בו.
אם הבחנתם במישהו שנפגע, דאגו לפינוי מיידי למוקד חירום רפואי. יש להשכיב ולהרגיע את הנפגע. קבעו את האיזור שהוכש. אין לחתוך את המקום או למצוץ את הדם במקום ההכשה. אין לבצע חסימת עורקים או להניח קרח.
כלבים ושאר חיות מחמד שנפגעו צפויות לשדר חוסר מנוחה, ליילל או להקיא. בשלב מאוחר יותר ניתן יהיה להבחין גם בנפיחות מקומית. במידה שההכשה היא באיזור הראש או קרוב לכלי דם מרכזיים, בעל החיים זקוק לפינוי ולטיפול רפואי מיידי! חוסר טיפול מיידי עלול להוביל למוות.
בכל מקרה בו מזהים נחש – התקשרו במהרה למוקד העירוני 106.