מי שחולף ברחובות חולון, ובוודאי מי שגר בעיר, מכיר היטב וסובל מעבודות הרכבת הקלה. הפקקים, הרעש, החסימות, השיבושים, כל זה אמור היה להסתיים ב-2025 - התאריך שהוכרז לסוף העבודות על הקו הירוק. אבל, לצערנו השבוע הגיעה בשורה רעה מנת"ע.
4 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
(צילום: איילת רוטה)

עיכוב משמעותי בקו הירוק ובקו הסגול


שני קווי רכבת קלה אמורים לעבור בחולון: הקו הירוק המחבר את המטרופולין מחולון וראשון לציון בדרום ועד הרצליה בצפון דרך העיר תל אביב, והקו הסגול שמחבר את החלקים המזרחיים של גוש דן דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז תל אביב.

קראו גם:

הצפי לסיום העבודות היה אמור להיות 2025, אבל בנת"ע טוענים השבוע שהעבודות הואטו בעקבות המלחמה, אבל עוד לפניה נקלע הקו הירוק לעיכובים, וכמוהו גם הקו הסגול בגוש דן.
תאריך הפתיחה החדש של הקו הסגול צפוי להידחות באופן רשמי לסוף 2027 (לאחר שנדחה מ-2025 ל-2026) ותאריך הפתיחה החדש של הקו הירוק צפוי להידחות באופן רשמי לסוף 2028 (לאחר שנדחה מ-2025 ל-2027). בענף התחבורה מספרים שגם מועדים אלה שאפתניים במיוחד.

4 צפייה בגלריה
מסלול התחנות של הקו הירוק
מסלול התחנות של הקו הירוק
מסלול התחנות של הקו הירוק
(צילום: באדיבות נת"ע)

"הקו הירוק לא יפתח לפני שנת 2030", אומר ל"מיינט חולון" מקור שהיה בכיר מאוד בנת"ע, ומוסיף: "התאריך האמיתי הוא לכל הפחות באמצע השנה שלאחר מכן".

למה העבודות על הרכבת הקלה מתעכבות?


הסיבות לעיכובים הן רבות, אולם בין השאר ניתן להזכיר את הקושי בתיאום בין גופי התשתית בישראל. כך למשל, במהלך חפירות הקו הירוק התגלו תשתיות תקשורת, מים וחשמל שאיש לא הכיר. הן לא היו ממופות והחברות האחראיות לא ידעו שהן קיימות. עבודות הקו הסגול במרכז תל אביב (רחוב בן יהודה וארלוזורוב) ממתינות חודשים ארוכים לחברת החשמל שתחבר את המערכות לחשמל.
גם הבחירות המוניציפאליות גרמו לרשויות המקומיות לבקש להצניע עבודות. כך למשל, בעיריית תל אביב ביקשו לא לסגור את רחוב בן יהודה למטרת סלילת הרכבת במקביל לרחובות אחרים, כדי לא ליצור עומס רב מדי על הכבישים בחודשי ההצבעות.
נת"ע עצמה טוענת שהמלחמה גורמת למחסור עצום בעובדי תשתיות, שנסמך בעיקר על עובדים פלסטיניים, או כי חברות בינלאומיות מסרבות לשלוח לישראל את המהנדסים השונים בתקופת מלחמה.

4 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
(צילום: ריאן)

לא הכל קשור למלחמה. דו"חות חברת הבקרה של נת"ע (כמו גם מבקר המדינה בדו"ח הקודם שלו), הצביעו בשנה שעברה - עוד לפני המלחמה, על חשש לאי השלמה בזמן של פירי-שילוח וקופסאות התחנות, על מרווחי זמן למקרים של תקלות ועיכובים נמוכים מדי, ואבני דרך שאינן מוגדרות היטב. כמו כן, הזהירו כי הסטת מלוא המשאבים של החברה לקו האדום תפגע ביעדי הקווים הירוק והסגול בעתיד.
נוכח העיכובים הרבים בפרויקטים, סביר כי כל לוחות הזמנים למיזמים השונים אכן יידחו, ותושבי חולון וראשון לציון יצטרכו להמשיך לעמוד בפקקים למשך שנים רבות נוספות.

4 צפייה בגלריה
פקקים בחולון
פקקים בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

מנת"ע נמסר בתגובה: "העבודה על קווי הרכבת הקלה הסגול והירוק נמצאת בעיצומה (כפי שניתן לראות בנקל בכל גוש דן מעל ומתחת לאדמה). ועדת ההיגוי אמורה לעדכן את לוחות הזמנים של הקווים, בהתאם להסכמים החוזיים שנחתמו עם הזכיינים, המחייבים אותם באבני דרך מרגע קבלת צו התחלת העבודה, עדכון שלא נעשה עד כה. נת"ע גאה על הצלחתה להביא לישראל קבוצות בינלאומיות מובילות להקים את רשת הרכבת הקלה והמטרו למרות הקשיים והאתגר שיצרה המלחמה: המחסור בכוח האדם המקצועי, התנהלות מול גורמי מקצוע מחו"ל, יבוא ועוד".