רופאי המרכז הרפואי וולפסון הצילו את ליבו וראייתו של רוברט קוטאי בן השנה, אזרח גאנה שהגיע לארץ עם אימו בסיוע פרויקט "הצל ליבו של ילד".
2 צפייה בגלריה
רוברט ואמו מסי יחד עם הצוות בוולפסון
רוברט ואמו מסי יחד עם הצוות בוולפסון
רוברט ואמו מסי יחד עם הצוות בוולפסון
(צילום: וולפסון)
"הכל התחיל בחודש השלישי לאחר לידתו של רוברט, כאשר לפתע הוא החל לאבד משקל במהירות", מספרת מסי, אימו של הפעוט. "במקביל, היינו צריכים לחסן את רוברט בסדרת חיסונים, אבל כבר בחיסון השני הוא התחיל להרגיש קשיים בנשימה ואושפז למשך חודשיים".
הקרדיולוגים שטיפלו ברוברט בגאנה אבחנו אותו כסובל ממום מסוג VSD בליבו, אך משום שהתמחו בעיקר בטיפול במומים בתינוקות בגילאי שנה ומעלה, המליצו לאימו לייצב את מצבו ולנתח אותו בחו"ל.
"התחלתי לברר לגבי המחלה של רוברט ואז חמותי סיפרה לי על פרויקט 'הצל ליבו של ילד'", מספרת מסי. "מיד יצרתי קשר עם הנציג המקומי של הפרויקט בגאנה, ובמהירות ובמקצועיות ביצעו לרוברט בדיקת אקו ושלחו לפיענוח במרכז הרפואי וולפסון. מבחינתי המסקנה הייתה ברורה: המרכז הרפואי וולפסון בישראל זה המקום הטוב ביותר עבור רוברט שלי".

2 צפייה בגלריה
ניתוח הלב של רוברט קוטאי
ניתוח הלב של רוברט קוטאי
ניתוח הלב של רוברט קוטאי
(צילום: וולפסון)

עמותת הצל ליבו של ילד היא ארגון הומניטרי ישראלי הפועל במישור הבינלאומי להצלת חייהם של ילדים חולי לב ממדינות בהן הנגישות לרפואת לב של ילדים אינה קיימת או מוגבלת. מאז הקמתו נותחו בזכותו מאות ילדים מ־64 מדינות, ניתוחים מצילי חיים.
ד"ר חגי דקל, מנהל מערך ניתוחי לב בילדים ומבוגרים במרכז הרפואי וולפסון: "מום VSD שבו אובחן רוברט, מתאפיין בחור במחיצה בין שני חדרי הלב, הגורם לזרימת דם לא תקינה מחדר שמאל לחדר ימין. ללא ניתוח, נוצר לחץ גבוה בכלי הדם בריאות, הגורם לתחלואה קשה מאוד ואף למוות מחנק. הניתוח הוא ניתוח לב פתוח שבמהלכו הילד מחובר למכונת לב־ריאה, ובמהלכו סוגרים את החור באמצעות טלאי שעשוי מחומר מיוחד. לאחר הניתוח הילד יכול לחיות חיים מלאים ומאושרים".
"הניתוח הוא ניתוח לב פתוח שבמהלכו הילד מחובר למכונת לב־ריאה, ובמהלכו סוגרים את החור באמצעות טלאי שעשוי מחומר מיוחד"
רוברט נותח בהצלחה רבה בניתוח לב פתוח, אלא שהטיפול הרפואי עדיין לא הסתיים, ורוברט הקטן אובחן במרפאת העיניים בוולפסון על ידי ד"ר אורלי ווסוקי כסובל מצניחת עפעף מולדת. "הניתוח לתיקון צניחת עפעף מולדת מתבצע כדי למנוע התפתחות עין עצלה בילדים ולאפשר התפתחות ראייה תקינה. כאשר ציר הראייה מוסתר על ידי העפעף, המוח למעשה לא לומד להשתמש בעין וקיימת סכנה לראייה. לכן המלצנו לאמו לבצע את הניתוח בהקדם האפשרי", מספרת ד"ר טל קובל, רופאה בכירה ביחידת אוקולו־פלסטיקה במחלקת עיניים במרכז הרפואי וולפסון, שביצעה את הניתוח.
"אני מרגישה בת מזל לקחת חלק בטיפול משנה חיים עבור ילדים ממדינות עולם שלישי חסרות נגישות לרפואה מתקדמת", אמרה ד"ר קובל. "זה ערך עליון עבורנו במחלקת עיניים ובמרכז הרפואי וולפסון, להעניק לכל מטופל את הטיפול המסור והמקצועי ביותר".

קראו גם:

"אני כל כך שמחה ששני הניתוחים עברו בהצלחה", סיכמה מסי. "אין לי מילים להודות לצוותים המדהימים שניתחו את רוברט והצילו את ליבו וראייתו. אני אסירת תודה על כל התמיכה הרגשית והמקצועית שקיבלנו במרכז הרפואי וולפסון".