אחרי למעלה מעשור, פרויקט פינוי־בינוי ברחוב ראש פינה בחולון אושר להפקדה, אך תושבים רבים זועמים על כך שנותרו מחוץ לתוכנית. "העירייה בחרה בפתרון הקל. לא רק שאחרי כל ההבטחות השאירו אותנו בחוץ, אנחנו גם לא יודעים כיצד המבנים הישנים שלנו יתמודדו עם כל ההרס והבנייה מסביב".
כבר למעלה מעשור שדיירי מתחם רחוב ראש פינה נאבקים לקדם פינוי־בינוי בבנייני המגורים שלהם.
בתחילת החודש אושרה תוכנית ח/619, שהגדירה את האיזור כמיועד לפינוי־בינוי, ואכן בשבוע שעבר הוועדה המקומית של חולון אישרה את התוכנית להפקדה.
1 צפייה בגלריה
800 דירות חדשות. מתחם ראש פינה
800 דירות חדשות. מתחם ראש פינה
800 דירות חדשות. מתחם ראש פינה
(צילום: קובי קואנקס)
התוכנית כוללת את חלקו המזרחי של רחוב ראש פינה, בסמוך לרחוב ההסתדרות, מתחם קניון חולון וקריית החינוך גאולים, והיא מאפשרת את פיתוח המתחם המרכזי הזה ואת פינויין של כ־240 דירות ובנייה של כ־800 דירות חדשות עבור הבניינים 5 עד 23.
אך למרות ההתרגשות, לא כולם שותפים לחגיגה. דיירים מבניינים סמוכים, שעד לאחרונה האמינו שייקחו חלק בפרויקט, זועמים לאחר שנשארו מחוצה לו.
על פי מכתב ההתנגדות שנשלח לעיריית חולון, מדובר בדיירים מהבניינים 3-1 ברחוב ראש פינה ו־102-94 מרחוב ההסתדרות ‑ שני מתחמים שממשיכים את השטח המדובר משני צדדיו.
לטענת הדיירים, לאורך כל התהליך הובטח להם כי הם חלק מהפרויקט שמתקדם.
קראו גם:
יתרה מכך, על פי מכתב ההתנגדויות, במסגרת התנגדות שהוגשה לתוכנית ח/2030, נבדקה עמידות המבנים של המתנגדים לעומסי רעידת אדמה ונקבע כי "המבנים אינם עומדים בעומסים על פי ת"י 413, המגדיר תנאי העמידות לעומסים דינאמיים אופקיים הנובעים מרעידת אדמה".
בנוסף, מביעים הדיירים חשש מפני ההשפעה של הפרויקט שאושר על הדירות שלהם, מבחינת רעש, לכלוך ונזקים למבנים בעקבות הקידוחים מסביב.
עוד נכתב כי הוצאת המבנים מהפרויקט "תסתום את הגולל על הסיכוי לחיים במבנה בטוח וראוי יותר למגורים גם עבור אנשים שידם אינה משגת, וזה הסיכוי היחיד שלהם לשיפור תנאי המחיה ללא פחד מקריסת המבנה ביום בהיר אחד".
לטענת הדיירים, רק בחודש מאי נמסר להם מהמינהלת להתחדשות עירונית בעירייה, כי הם חלק בלתי נפרד מהפרויקט, ועל כן הם דורשים הסבר מדוע הם לא לוקחים בו חלק.
"נראה כי העירייה בחרה בפתרון הקל על פני הפתרון הנדרש, כאשר הבעיות הבטיחותיות החמורות הינן במתחם ראש פינה 3-1 וגריעת המתחם מפרויקט ראש פינה למעשה מסכנת באופן ממשי כ־100 משפחות המתגוררות במקום בטווח הזמן הבינוני והארוך", לשון המכתב.
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "אין באישורה בתנאים של תוכנית ראש פינה 23-5 בכדי לפגוע באפשרות קידום התכנון של הבניינים ברחוב ראש פינה 3-1 וברחוב ההסתדרות 102-9".