נגמר עידן החניה חינם בחולון. באחד בינואר 2025, תתחילו לשלם על חניה בעיר. זו עובדה גמורה, עתה רק נותר לסגור איפה בדיוק בעיר, כמה זה יעלה ובאלו שעות.
6 צפייה בגלריה
חניה בכחול לבן. "הולך להיות כבד וקשה מתמיד"
חניה בכחול לבן. "הולך להיות כבד וקשה מתמיד"
חניה בכחול לבן. "הולך להיות כבד וקשה מתמיד"
( צילום: אוראל כהן)

כבר בתקופה הקרובה נתחיל לראות מדרכות של רחובות מרכזיים בעיר נצבעות בכחול-לבן, בהמשך יוטמנו בצמתים מרכזיים תמרורי רחוב המורים על אזורי החנייה, ובהם יפורטו שעות שבהן נדרש לשלם עבור הזכות לחנות ברחוב, ולבסוף - חלק מתושבי שכונות מרכזיות בעיר יקבלו מכתב רשמי מעיריית חולון, שמודיע להם שהולך לעלות להם קצת יותר - רק כדי למצוא חניה ליד הבית.

ההחלטה: מינוי יועץ מיוחד ללא מכרז


לפני מספר שבועות, הודיע ראש העירייה שי קינן, כי מינה (בהתנדבות) את יעקב מזרחי כיועץ לענייני ראש העיר לענייני כחול-לבן וחניה. מזרחי מגיע מאותו בית של תנועת "הליכוד", בדיוק כמו קינן, וגם הסיר את מועמדותו למירוץ לראשות העיר כשבועיים לפני הבחירות. בסופו של דבר גם לא הצליח להביא מספיק קולות כדי להשתלב במועצת העיר. יחד עם זאת, התקבל לתפקיד יועץ התחבורה הייעודי של ראש העיר - ללא מכרז.

קראו גם:

מזרחי אף התבטא בנושא ואמר: "אני שמח שנושא החניה כחול-לבן עומד לסדר היום אצל ראש העירייה. בעוד חודשים ספורים נתחיל בפרויקט, אזורים מסוימים יקבלו תו אזורי אשר יקנה להם זכות ראשונית לחנות ליד ביתם".

6 צפייה בגלריה
שי קינן
שי קינן
שי קינן. מאמין במהלך
(רמי זרנגר)

חשוב להזכיר, כי חולון היא העיר היחידה בארץ שעדיין לא הונהגה בה שיטת תשלום עבור חניה בכחול-לבן. הנושא כבר נידון בעירייה למעלה מעשר שנים, אך משנתו של ראש העיר בדימוס, מוטי ששון, הייתה לנסות ולהביא כמה שיותר תושבי חוץ לבקר בעיר הילדים (ראו למשל מוזיאון הילדים, המדיטק, לה פארק ועוד), וכי חניה בתשלום תמנע את הגעתם. הדבר נדחה ונדחה, אולם מאז השתנו הרבה דברים: גוש דן התמלא בפקקים, עבודות הרכבת הקלה התרחבו לכל רחוב בעיר, וגם אופי הבילוי השתנה – ועל כן תושבי חוץ כבר מסרבים להגיע לחולון בהמוניהם.
גרוע אף מכך, העיר חולון סובלת כבר תקופה ארוכה ממצוקת חניה, כאשר העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה אף החמירו את המצב. בעוד שכבישים ועורקים ראשיים מצומצמים לנתיב אחד - חלק גדול מהחניות מתבטל, ואלה שנותרות מוסבות לטובת חניות נכים, רכבים שיתופיים או חניות קבועות עבור רכבי העבודה של הרכבת הקלה.

האופוזיציה: "זה הזמן הגרוע ביותר"


מקס מורוגובסקי (בן 35, נשוי, תושב נאות רחל בחולון) עוסק בתחום ההיי-טק, כיום יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו" ובעבר חבר במועצת העיר, מספר ל"מיינט חולון", כי "כעת זה הזמן הגרוע ביותר אי-פעם שבו חולון יכולה לעבור לשיטת התשלום עבור חניה בכחול-לבן".

6 צפייה בגלריה
מקס מורגובסקי. לא הזמן
מקס מורגובסקי. לא הזמן
מקס מורגובסקי. לא הזמן
(צילום: יובל חן)

"העלינו את ההצעה להנהיג כחול-לבן בעיר עוד לפני עשור, ועוד בתקופה שהיינו בקואליציה - כשמוטי ששון היה ראש העיר. אם זה היה קורה אז, העיר בהחלט הייתה נהנית מפירות הגבייה מתושבי חוץ. עכשיו המצב בעייתי, ורואים את מה שכרגע הולך לקרות כמס נוסף על תושבי העיר. זו תקופה שבה העיר כולה חפורה בעבודות של הרכבת הקלה, ואין אופק ברור לגבי איך הכל ייראה או מה חלופות החניה עבור התושבים".
מורוגובסקי מסביר, כי "חולון היא לא מעצמה לתושבי חוץ, כמו תל אביב. רוב המבקרים במדיטק ובאזור התעשייה הם תושבי חולון - ועל כן המס יוטל ברובו על תושבי העיר.
"חולונים יצטרכו לשלם חניה בשביל עיסוקים בסיסיים ויומיומיים (בנק, דואר, סופרמרקט, סידורים בעירייה) שדי קרובים לאזור שלהם - אך הם לא יכולים להגיע לשם בשוטף שלא ברכב - כי התחבורה הציבורית לא מספקת או מתאימה.
"ברור שאני בעד שאנשים יעדיפו לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל העומסים בשל העבודות ואיכות התחבורה הציבורית בחולון לא נראית כחלופה. כך למשל, להשתמש באוטובוס אחד שמגיע פעם בחצי שעה ומקיף את כל העיר כדי להגיע לקופת חולים, זה לא נראה כמעשי".

ההערכה: אזור המצוקה יסומנו ראשונים


ואכן, ממידע שהגיע ל"מיינט חולון", העירייה שדנה ממש בימים אלו מהם האזורים שיסומנו בכחול לבן קיבלה החלטה ראשונית, שבמקומות מרכזיים החניה תהיה בתשלום לכולם בשעות היום, וחלק מהשכונות בעיר תסומנה משעה 17:00 רק לתושבי הסביבה (מה שמכונה חניה איזורית).
בנוסף, העירייה עומדת להתחיל בסבב הראשון עם אזורי המצוקה והעמוסים ביותר: סביב בניין העירייה, המכון הטכנולוגי, אזור התעשיה ושכונת אגרובנק.

6 צפייה בגלריה
שכונת אגרובנק. תסומן בשלב הראשון
שכונת אגרובנק. תסומן בשלב הראשון
שכונת אגרובנק. תסומן בשלב הראשון
(צילום: קובי קואנקס)

מורוגובסקי ממשיך, כי "אני בהחלט מאמין שיש צורך בניהול חניה מסודר בעיר - אבל צריך לראות את התמונה הגדולה. בהרבה מהשכונות אין גבולות, או הפרדה פיזית ברורה. נניח שתושב אגרובנק מגיע בערב מהעבודה ולא מוצא חניה, ולכן נאלץ לחפש כמה רחובות ליד, מה שנקרא בשכונות הצמודות. אז הוא יקבל קנס? רק כי לא מצא חניה באף רחוב מתחת לבית?".
אתה סבור שהחניה בתשלום בחולון נועדה לסייע במצוקת החניה בעיר, או מסיבות כלכליות כדי להעשיר את קופת העירייה?
"אני מאמין שמי שמכין כרגע את התוכנית בעירייה - כדאי מאוד שיעשה תחשיב כלכלי. הכסף שיזרום לקופת העירייה יהיה קודם כל ולפני הכל רק מן הכיס של תושבי חולון שיקבלו קנסות, ובטח שלא מתושבי חוץ. כרגע זה נראה בדיוק כמו להטיל מס נוסף על התושבים, וזה הולך להיות קשה וכבד מתמיד".

התושבים: "יש פתרונות אחרים"


אחת המתנגדות העיקריות לנושא החניה בתשלום בחולון היא ליאורה פור, מייסדת המשמר החברתי חולון, אשר קוראת לכל חברי המועצה לעצור את היוזמה שתגרום לתושבים לשלם על חניה מחוץ לשכונת המגורים שלהם: "אחד מהיתרונות הגדולים של חולון לעומת שאר ערי המרכז, הוא חניה חופשית חינם במיוחד לתושבי העיר. יש פתרונות אחרים למצוקת החניה בשכונות המרכזיות, להם צריכה להיות חשיבה אחרת של הוספת חניות, כמו מעלוני חניה, כפי שקיים ליד העירייה. בנוסף למעלון החניה, על העירייה להוסיף שילוט: "האזור מיועד לחניית תושבי העיר חולון בלבד", במיוחד ליד מקומות הבילוי".

6 צפייה בגלריה
ליאורה פור. "נדרשת חשיבה אחרת"
ליאורה פור. "נדרשת חשיבה אחרת"
ליאורה פור. "נדרשת חשיבה אחרת"
(צילום: פרטי)

פור מסבירה כי על העירייה להנפיק תווי חניה לכל הרכבים של תושבי חולון, וכך פקחים יוכלו לאתר מי שאינו תושב העיר, וחונה זר יקבל קנס, כי בחר להשתמש בחניות של מקומיים. פור מדגישה: "ראש העירייה וחברי המועצה, לא צריך יועצים, תשבו ותלמדו איך להקל על תושבים ולא להביא עליהם עוד גזירות".
תושבת העיר, מיכל לוי, מודעת לכך שההחלטה על גזירת החניה בעיר היא לא יוזמה של ראש העיר, אלא בשל יישום באיחור תקנות של משרד הפנים, המחייבות את כל הערים בארץ להנהיג שיטת תשלום עבור חניה. "למרות שזו תקנה ארצית, זו חוצפה", היא אומרת. "ישנה מצוקת חניה נוראית, כל העיר בבנייה, הרוסה, צריך בכל פעם מחדש לחפש חניה - ועכשיו גם הגזירה הזו"?.

6 צפייה בגלריה
חניה בכחול לבן. "הולך להיות כבד וקשה מתמיד"
חניה בכחול לבן. "הולך להיות כבד וקשה מתמיד"
חניה בכחול לבן. מצוקת חנייה נוראית
( צילום: אוראל כהן)

נכון להיום, עיריית חולון טרם פרסמה כיצד תונהג שיטת החניה בתשלום ברחבי העיר: אלו שכונות ייכנסו למעגל התשלום הראשון בשנה הראשונה, האם כל העיר תיצבע בכחול-לבן, כמה פקחים מוכשרים בימים אלו לאכוף זאת, מה יהיו גובה הקנסות ועוד. מה שברור, שתושב שכונה מסוימת שלא ימצא חניה סמוך לביתו, וייאלץ לחנות בשכונה הסמוכה אליו, בוודאי יצטרך להתחיל לשלם על חניה זו לפי שעה.
התעריף בערי ישראל נע בין 4 שקלים לשעה ועד 15.9 שקלים - תלוי בישוב, וגם זו החלטה שמקבלים בימים אלה בעיריית חולון. בעוד שתושבי חוץ שבאים לבילוי קליל וקצר בעיר חולון ידעו לחשב שעלות החנייה תוסיף להם עוד כ-30-40 שקל לבילוי חד-פעמי, תושבי חולון לא יוכלו לספוג סכומים כאלה ברמה שעתית או יומית.
איך תראה בסופו של דבר תוכנית הכחול-לבן של קינן? ימים יגידו.
מעיריית חולון לא נמסרה תגובה לכתבה.

תעריפי החניה לשעה בערים הסמוכות

  • תל אביב: 12.40 שקל
  • אזור: 3.90 שקל.
  • בת ים: 6.30 שקל
  • ראשון לציון: 6.40 שקל
  • רחובות: 5.00 שקל
  • יהוד-מונוסון: 5.70 שקל
  • פתח תקוה: 4.20 שקל
  • קרית אונו: 5.39 שקל
  • אור יהודה: 5.40 שקל
  • רמת גן: 11.88 שקל