3 צפייה בגלריה
להישמע להוראות כוחות הביטחון. וולפסון, צילום: קובי קואנקס
להישמע להוראות כוחות הביטחון. וולפסון, צילום: קובי קואנקס
להישמע להוראות כוחות הביטחון. וולפסון, צילום: קובי קואנקס
הסנדלר הולך יחף: מחלת השפעת משתוללת בימים אלה ברחבי המדינה ודיווחים אודות חולים המאושפזים במצב קשה ואף מפתחים סיבוכים שגורמים לפטירה יוצאים על בסיס יומי. דו"ח של משרד הבריאות שיצא בימים האחרונים חושף – ממוצע התחסנות עובדי מערכת הבריאות בבתי החולים נמוך מהממוצע העולמי. נתון מטריד מהדו"ח חושף שלמרות התפשטות השפעת והשפעותיה – השנה חלה ירידה בשיעור המתחסנים בקרב עובדי מערכת הבריאות.
מהנתונים בדו"ח עולה שבבית החולים 'וולפסון', המשרת בעיקר את תושבי חולון ובת ים, התחסנו קרוב ל-60% מהרופאים, 40% מהאחיות, וקצת פחות מ-40% שאר הצוות.
בבית חולים 'קפלן', שמשרת את תושבי רחובות והסביבה, התחסנו מעט פחות מ-50% מהרופאים. הנתונים מלמדים שרק כ-30% מהאחיות ושאר עובדי הצוות בבית החולים התחסנו.
בבית חולים 'שמיר אסף הרופא', המשרת בעיקר את תושבי ראשון לציון והסביבה, מחוסנים קצת פחות מ-40% מהרופאים, מעט פחות מ-30% מהאחיות, ובקרב שאר העובדים ישנם קרוב ל-40% מחוסנים כנגד שפעת.
3 צפייה בגלריה
בית חולים קפלן | צילום: עידו ארז
בית חולים קפלן | צילום: עידו ארז
בית חולים קפלן | צילום: עידו ארז
בדו"ח משרד הבריאות בנושא התחסנות בקרב עובדי מערכת הבריאות נכתב כי כל האוכלוסייה נמצאת בסיכון לחלות בשפעת, אך ישנם קבוצות אוכלוסייה, כגון קשישים, ילדים קטנים, אנשים עם מערכת חיסונית מדוכאת ונשים בהריון, אשר נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים, כולל תמותה. על פי משרד הבריאות, מחקרים מראים כי חיסון צוות רפואי יכול להוריד שיעורי תחלואה ותמותה אצל חולים מאושפזים בבתי חולים ובמוסדות גריאטריים, במיוחד בקרב אוכלוסיות בסיכון. עובדי בריאות הינם לרוב מבוגרים בריאים, אך מטבע עבודתם וחשיפתם המרובה לשפעת, יש המלצות מיוחדות להתחסנותם.
בכל שנה, משרד הבריאות מפרסם חוזר מנהל המחייב עובדי בריאות להתחסן נגד השפעת. חיסון עובדי בריאות הוא באחריות מנהל מוסד הבריאות, ועל ההנהלה מוטלת האחריות להכין תכנית להתחסנות עובדי הבריאות עם זמינות ונגישות בכל משמרת.
3 צפייה בגלריה
בית החולים קפלן | צילום: אבי מועלם
בית החולים קפלן | צילום: אבי מועלם
בית החולים קפלן | צילום: אבי מועלם
הממצא המטריד ביותר מהדו"ח שפרסם משרד הבריאות היא העובדה ששיעורי ההתחסנות בקרב עובדי מערכת הבריאות נמצאת בירידה לעומת שנים קודמות, זאת כאשר דיווחים אודות שפעת קשה וחריפה מאי פעם תוקפת את ישראל בפרט ואת העולם כולו ככלל.
ביקשנו את תגובות בתי החולים שמיר אסף הרופא, וולפסון וקפלן וביקשנו לדעת האם בתי החולים, כפי שהם מחויבים מול משרד הבריאות כאמור, מבצעים פעולות אקטיביות להעלאת שיעור ההתחסנות בקרב הצוותים הרפואיים, ביקשנו גם לדעת האם יש הטלת סנקציות או פעולות כל שהן לצוותים רפואיים בבתי החולים שאינם מתחסנים.
תגובת שמיר אסף הרופא: "המרכז הרפואי פועל רבות להעלאת שיעור ההתחסנות בקרב ציבור העובדים הנרחב ובכללם: רופאים, אחיות, סטודנטים לרפואה ולסיעוד, עובדי משק ומנהל ומתנדבים.בשנים האחרונות בזכות הפעילות הענפה והאינטנסיבית של צוות היחידה למחלות זיהומיות בשמיר בראשות פרופ מירי וינברגר הצלחנו להגדיל את כמות המתחסנים.
"עיקרי הפעילות היו: פרויקט "באים עד אלייך להתחסן" כאשר צוות המח' עבר בין המחלקות השונות וחיסן את העובדים, הקמת עמדת התחסנות בכניסה לחדר האוכל של בית החולים ופרסום באמצעים הדיגיטליים של בית החולים: פייסבוק, דוא"ל וsms. יודגש כי שיעור ההתחסנות נמצא השנה בעלייה ביחס לשנים עברו ולאחרונה הוזמנו מנות חיסון נוספות לטובת העובדים במרכז הרפואי, אך אין ביכולתנו לכפות על העובדים להתחסן והדבר נשאר בגדר המלצה בלבד".
מבתי החולים 'וולפסון' נמסר: ביה"ח וולפסון יצא בקמפיין מיוחד ונרחב כדי לעודד חיסוני שפעת לעובדים הכולל כרזות, מודעות פיזיות ודיגיטליות, מכתבים אישיים, פרסמנו לעובדים "מיתוסים על השפעת" וניפצנו את כולם על מנת לעודד את המטרה החשובה.
"כמו כן, האחיות מסתובבות בבית החולים ומחסנות את העובדים בכל שעה ביום וכל מקום, אפילו בחדר האוכל כדי לחסן ולעודד את התחסנות רחבה ככל הניתן וכך אנחנו ממשיכים לפעול".
מבתי החולים 'קפלן' טרם התקבלה תגובה.