המאבק שסחף אחריו עיר שלמה הגיע השבוע אל סיומו, או לפחות לסיומו החלקי (תלוי את מי שואלים). מנוף מטעם החברות הסלולריות הגיע בבוקר יום שלישי אל רחוב פרופסור שור, והסיר שלוש אנטנות (פאנלים) מתוך עמוד המריבה, אותה דרשו להסיר (ועדיין דורשים) הורים ומורים בבית ספר 'אורט' חולון. החלטה לגבי שאר שש האנטנות והמוט עליהם הן עומדות, תתקבל בעתיד.
בעקבות המהלך התלמידים היו אמורים לשוב כבר ביום רביעי (לאחר סגירת הגיליון) אל ספסל הלימודים, ולסיים שביתה שהחלה במהלך חודש ספטמבר, כחלק ממנוף לחץ ציבורי.
3 צפייה בגלריה
המנוף באוויר בסמוך לבית ספר 'אורט' | צילום: קובי קואנקס
המנוף באוויר בסמוך לבית ספר 'אורט' | צילום: קובי קואנקס
המנוף באוויר בסמוך לבית ספר 'אורט' | צילום: קובי קואנקס
ממטה המאבק נמסר השבוע: במהלך התקופה האחרונה איחדנו את ההורים למען המאבק, שעם הזמן התקשו לשמור על קול אחד. החדרנו ובנינו בנק מטרות של פעולות יצירתיות להעלאת המודעות לנושא וגייסנו את כל העיר למאבק. שינינו מומנטום של מאבק שאיבד את הלגיטימיות שלו, גם דרך מאבק משפטי ותקשורתי, כולל ועדת הפנים בכנסת, על אף שאין לה מעמד משפטי. כל זה כשחלק מההורים כבר איבדו תקווה והחזירו את הילדים שלהם לבית הספר. עשינו שיעור אזרחות מאוד יקר עבור הילדים שלנו ואנחנו גאים בזה".
הפעימה ראשונה "אין ספק שנעשה צעד משמעותי לקראת סוף הפרשה", אמר ביום שלישי בבוקר אודי אבני, מורה בבית הספר ואב לשלושה ילדים שלומדים ב'אורט' חולון.
"אני מדבר בשם עצמי ויכול לומר שאחרי תקופה ארוכה, 1,500 תלמידים שלומדים בבית הספר ואנשי חינוך שעובדים בו, יזכו לסביבת למידה ועבודה ראויה. מילה אצל ראשי מטה המאבק זאת מילה, ועכשיו כולנו, כפי שהבטחנו, שבים ללימודים. מדובר אמנם ביום היסטורי, אבל עדיין חשוב להבין שהמאבק לא תם ולא נשלם. הוא פשוט יעבור לפסים אחרים".
התפנית המשמעותית בקמפיין שהחל בשנת הלימודים שעברה, הגיעה עם עליית נציגי ההורים, המורים, והחברות הסלולריות לירושלים, כדי לקיים דיון בנושא בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת. על אף קביעה של משרד החינוך ומשרד הבריאות, כי לא נשקפת סכנת קרינה מהאנטנה, קיבל יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יואב קיש, את טענות ההורים והמורים. בסיכום הדיון נקבע כי יש לפתור את הסוגיה במתווה בן שתי פעימות - בשלב הראשון יוסרו הפאנלים הפונים לבית הספר בלבד ובטווח הארוך יפעלו למציאת מקום חלופי לשאר האנטנה, שתועתק לאתר אחר.
לקראת סוף השבוע שעבר, ולאחר עוד ישיבה אמוציונלית בין הנוגעים בדבר, החליטו ועדי הפעולה של ההורים והמורים להציב אולטימטום בדרישה שעד יום שני השבוע יוסרו הפאנלים שעליהם דובר בוועדת הכנסת, ואם לא יוסרו, המאבק יוחרף. ביום ראשון השבוע, הקולות היו פייסניים יותר, ומקרב ההורים והעירייה יצאה הודעה כי הפאנלים הפונים לבית ספר יוסרו עד יום שלישי בבוקר, לקראת חזרתם של התלמידים לשגרת הלימודים.
3 צפייה בגלריה
ההורים עוקבים אחר הנעשה מלמטה | צילום: קובי קואנקס
ההורים עוקבים אחר הנעשה מלמטה | צילום: קובי קואנקס
ההורים עוקבים אחר הנעשה מלמטה | צילום: קובי קואנקס
עם ההסרה, אמרה יעל זהבי, אמא לילד בכיתה ט' ב'אורט' וחברה בוועד הפעולה של מטה המאבק: "אנחנו מברכים על הסרת הפאנלים ושמחים להודיע שממחר חוזרים הילדים לבית הספר. הילד שלי מאז 21 ביוני לא זכה להגיע ללימודים. ועכשיו נקדם בברכה ונחבק כל מהלך שיביא בסופו להעברת האתר מקרבת בית ספר. אנחנו מצפים עכשיו שחברות הסלולר יישבו בהקדם עם העירייה וימצאו פתרונות, ויש פתרונות, ויתנו לנו ההורים, לתלמידים ולמורים את השקט בשביל ללמוד וללמד".
אין חשש שהמאבק בשלב הזה יתמוסס? "לא. וחשוב להבין, אנחנו צריכים עכשיו את כל הגורמים השונים כדי שיביאו לנו אלטרנטיבה, שימצאו מקומות לפאנלים האחרים. אנחנו לא נגד חברות הסלולר, נהפוך הוא. חשובה לנו התמיכה המלאה שלהן למציאת פתרון לשלב השני, שעוד לפנינו".
"המאבק לא ידעך" דני פרץ, שבנו איתי ז"ל נפטר לפני כשנה וחצי ממחלת הסרטן, אמר השבוע למראה המנוף שהחל בפירוק האנטנה: "התחושות מאוד כואבות, כי מאוד קשה לי לקבל את העובדה שמאבק כזה צריך להיות למרות שיש תוצאות טראגיות בבית הספר - הבן שלי איתי, מורה ותלמידים שסובלים מתסמינים, שהיום אני יכול להגיד שלא יכולתי לזהות אצל איתי.
"ברור לכולנו שאנחנו בנקודת האל־חזור מבחינת הבן שלי. עמדתי שם, וחזרתי למקום הכי נמוך שאפשר לחזור, מבחינת דאגה לילדים. איך אפשר לראות את הדבר הזה קיים ולחיות כאילו לא קורה כלום? הסירו חלק, אבל רק חלק. אבל האנטנה תמשיך לעמוד שם ולהקרין.
"אותם ילדים ימשיכו להיות באותו מקום, כי האינטרס הכלכלי ימשיך לפגוע בילדים. אם עיריית חולון מוכנה לסייע, אני עד היום לא מבין מה הבעיה של חברות הסלולר למצוא מקום אלטרנטיבי לאנטנה, ויש מקום בחולון, לא רחוק מבית הספר. אני מאוד מקווה שהמאבק לא ידעך. ברור לעולם שרק התחלנו, והמאבק על שלב ב' יימשך".
3 צפייה בגלריה
שלב ההסרה | צילום: קובי קואנקס
שלב ההסרה | צילום: קובי קואנקס
שלב ההסרה | צילום: קובי קואנקס
מעיריית חולון נמסר: "אף שלרשויות המקומיות, ובכללן עיריית חולון, אין סמכות חוקית לפעול בנושא אנטנות סלולריות, נענה ראש העיר, מוטי ששון, לבקשת יו"ר ועד ההורים העירוני, רועי דביר, ונציגות הורי אורט, וביקש מחברות הסלולר להסיר את הפאנלים הפונים לבית ספר אורט. הפאנלים אכן הוסרו ובעירייה מברכים על חזרתם של התלמידים ללימודים".