בעוד שתל אביב רשמה במהלך שנת 2023 כ-186,000 קנסות על נסיעת רכב פרטי בנתיב תחבורה ציבורית, ואף הכניסה לקופת העירייה כ-133 מיליון שקל רק מקנסות אלה, מי אוכף בחולון?
3 צפייה בגלריה
תמרור אזהרה ליד נת"צ. בערים רבות מעדיפים להסביר ולא לקנוס |
תמרור אזהרה ליד נת"צ. בערים רבות מעדיפים להסביר ולא לקנוס |
נת"צ בירושלים. מי אוכף בחולון?
( צילום: יואב דודקביץ')

מנתונים שפרסמה עמותת אור ירוק, המלמדים על נתוני האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית בישראל, נראה שחולון כלל לא התקינה מצלמות בנתיבים הללו. כלומר, אפס אכיפה. המשמעות: קופת העירייה הפסידה עשרות מיליוני שקלים פוטנציאליים לטובת תושבי העיר. היעדר האכיפה עשוי אף לייתר את את הנתיבים הללו, שנועדו לסייע לתחבורה הציבורית ולתעדף אותה על פני רכבים פרטיים, היוצרים פקקים ועומסי תנועה.

קראו גם:

איפה נמצאים נתיבי תחבורה ציבורית בחולון?


שדרות משה דיין, בין צומת בן-גוריון לבין מחלף איילון - הנסיעה בנתיב הימני מיועדת לתחבורה ציבורית בלבד, בשני כיווני הנסיעה. שעות פעילות הנת"צ: ימים א'-ה' בשעות 6:00–22:00 ובימי ו' עד שעה 17:00.
משה דיין - במקטע בין מחלף קוממיות ועד לצומת אהרונוביץ – שדרות בן גוריון.
רחוב הלוחמים במקטע שבין צומת המעפילים ועד צומת משרד הרישוי (נתיב תחבורה ציבורית ימני לכיוון צפון).
רחוב​ המעפילים​.
רחובות יוספטל, אילת ותרצ​​"ו.​

3 צפייה בגלריה
רק לאוטובוסים. נת"צ בדרך חברון
רק לאוטובוסים. נת"צ בדרך חברון
נתיב תחבורה ציבורית
(צילום ארכיון: יואב דודקביץ')

כמה קנסות נרשמו למי שעבר על החוק ונסע בנת"צ?


לפי הנתונים, העיר תל אביב אלופת הארץ בכל הקשור במתן ובגביית דו"חות נסיעה בנת"צים. כך גם ערים נוספות הצליחו ליצור הכנסה נאה בחסות גביית דו"חות מנתיבים אלו המסומנים בצהוב ומיועדים לאוטובוסים ולמוניות.
כך למשל, העיר ירושלים רשמה 172,000 דו"חות בשנת 2023 ויצרה לעצמה הכנסה של 86 מיליון שקל, הרצליה קנסה נהגים ב-17,500 דו"חות והרוויחה כ-9 מיליון שקלים, רמת גן רשמה כ-14,000 דו"חות והכניסה לקופת העירייה כ-7 מיליון שקלים, ואפילו בני ברק ידעה לנצל את המצלמות המוצבות ורשמה 15,700 דו"חות בשנת 2023 והכניסה לכיסה כ-8 מיליון שקלים.

3 צפייה בגלריה
נת"צ גבעת שאול
נת"צ גבעת שאול
נת"צ בירושלים. 172,000 דו"חות בשנת 2023 ו
(צילום: יואב דודקביץ')

חשוב לציין, כי אסור לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית בשעות פעילות התחבורה הציבורית (בדרך כלל 06:00-22:00, להוציא כבישים בודדים בהם מצוין כי מותרת נסיעה של 2+ או 3+ נוסעים). הקנס הקבוע בחוק עומד על 500 שקל לרכב פרטי, ואם הרכב רשום על חברה, אף יכול להאמיר לכדי 2,000 שקל.
יחד עם זאת, יש ערים בהן העירייה כלל לא התקינה מצלמות ולכן למעשה אין כל אכיפה בנת"צים. בראש הרשימה נמצאות חולון ובת ים, אך גם הערים הוד השרון, חיפה, לוד, נהריה, נס ציונה, נתניה וקריית אתא.
ל"מיינט חולון" נמסר כי כרגע אין מועד מתוכנן להצבת מצלמות בכבישים הנת"צים בשטח ערים אלו. כך שלמעשה כל עוד אין שוטר תנועה שנמצא בשטח ומבצע אכיפה, כנראה שגם לא תקבלו דו"ח.
תגובת עיריית חולון תתפרסם כשתתקבל.