עבודות הקמת הרכבת הקלה במטרופולין גוש דן, שהחלו בתל אביב לפני כשנתיים, אמורות להביא שינוי דרמטי בכל הקשור לתחבורה הציבורית בין הערים חולון, בת ים ותל אביב, ולהוות בשורה של ממש לתושבים.
אולם העבודות שהחלו לפני מספר חודשים בבת ים מוכיחות, לפחות בשלב זה, כי הדרך אל האושר, או לפחות עד לחודש אוקטובר 2021 (המועד המשוער להפעלת הרכבת), עדיין ארוכה.
3 צפייה בגלריה
רחוב ניסנבאום, בת ים. הסדרים חדשים | צילום: קובי קואנקס
רחוב ניסנבאום, בת ים. הסדרים חדשים | צילום: קובי קואנקס
רחוב ניסנבאום, בת ים. הסדרים חדשים | צילום: קובי קואנקס
הקו האדום: מטלטל את השגרה חברת 'נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ' (נת"ע) החלה לפני כשלושה חודשים את הפעולות להקמת הקו האדום של הרכבת בשטח העיר בת ים, ונכון לעכשיו נאלצים תושבי העיר להתמודד עם מציאות מורכבת למדי שתימשך כפי הנראה מספר שנים. מדובר בעיקר בתושבי הרחובות הסמוכים לשלושת אתרי העבודה המרכזיים בעיר: צומת הרחובות הקוממיות וכ"ט בנובמבר, צומת הרחובות ניסנבאום ויוספטל ואיזור הרחובות משה שרת ובלפור.
מיותר לציין כי מדובר בשלושה צירי תנועה מרכזיים מאוד בעיר, בהם פעלו עד לפני מספר חודשים קווי אוטובוס רבים המתפרשים על איזור תל אביב, רמת גן ופתח תקוה. העבודות המתבצעות כרגע משבשות את שגרת חייהם של אלפי תושבים שעדיין נוהגים להשתמש באותם קווים.
"זה ממש קשה והחבר'ה שנוסעים באוטובוסים ובמוניות השירות חייבים להפנים שצריך הרבה סבלנות כי זה יימשך הרבה זמן", מספרת אביבית חייט, תושבת העיר, שבכל בוקר עושה את הדרך מרחוב ניסנבאום אל דרום תל אביב.
היא מודה כי צוותי העבודה בשטח משתדלים לפגוע כמה שפחות בשגרת החיים, אולם הפעולות המבוצעות ברחוב מעכבות את הנסיעה בכל מקרה.
"מספיק שיש משאית שצריכה להוריד חומרים או טרקטור שעוזר בפעולה כלשהי, אז האוטובוס יכול להיתקע כמה דקות טובות", ממשיכה חייט, "זה די משבש את שגרת החיים ומאלץ אותי לצאת מוקדם יותר מהבית כדי לוודא שלא אאחר לעבודה".
בעיות נוספות שגורמות העבודות בשטח קשורות באופן טבעי לצמצום נתיבי התנועה באתרי העבודה. תחילת העבודות בצומת הרחובות הקוממיות וכ"ט בנובמבר ובצומת הרחובות ניסנבאום ויוספטל – בחודש מאי ובחודש יוני, בהתאמה, הביאה לשינויים משמעותיים בהסדרי התנועה.
בצומת הקוממיות וכ"ט בנובמבר, אחד מציריה המרכזיים של העיר ודרך הגישה הראשית לאיזור התעשייה העירוני, צומצמו נתיבי הנסיעה. מדובר בסגירת חלק מרחוב ניסנבאום והפנייה שמאלה מהרחוב אל רחוב העמל, למגיעים מדרום, והפנייה שמאלה לרחוב קרן היסוד למגיעים מצפון.
על מנת למזער את המטרד לתושבים ובכדי להפחית עומסי תנועה אפשריים, הודיעה עיריית בת ים על מספר שינויים בהסדרי התנועה באזורי העבודות ובשבועות האחרונים החלה אף סלילה של דרכי גישה חלופיות - מידע שאותו אפשר לקבל באתר העירייה.
כך או כך ועל אף שיתוף הפעולה הצמוד עם אנשי חברת נת"ע, מבינים בעירייה כי עומדת לפני תושבי העיר תקופה לא פשוטה. השינויים בהסדרי התנועה מבוצעים בתיאום מלא עם משטרת התנועה וזאת מחשש שהדבר עלול להעלות את הסיכוי להתרחשות של תאונות דרכים.
במהלך שלושת החודשים האחרונים התרחשו מספר תאונות דרכים קלות באיזור רחוב ניסנבאום, כולל תאונות עם נפגעים, אולם בעירייה מדגישים כי לעבודות בשטח אין קשר.
"שינויי התנועה אמנם עלולים ליצור בלבול ומעט עצבים, אבל אנחנו משוכנעים שהתושבים יבינו שהפרויקט הוא למענם", אומר גורם בהנהלת העיר, "ואנחנו נדאג שייגרם להם כמה שפחות נזק או סבל". היבט אחר הקשור בעבודות התשתית הנרחבות במרכז העיר הוא הופעתם של חולדות ועכברים, בעיקר בשכונות הסמוכות לאזורי העבודה.
תופעה זו היא טבעית ומוכרת, במיוחד בשל הסרת תשתיות הולכת ביוב בנות עשרות שנים ומסיבה זו בדיוק החלה העירייה במבצע הדברה מיוחד.
במסגרת מבצע זה, שהחל לפני כחודש, פועלת המחלקה העירונית לאיכות הסביבה בשיתוף תאגיד המים העירוני, להדברת מכרסמים ברחובות שבהם נצפו לאחרונה מזיקים שונים.
במקביל לפעולות שמבצעת העירייה נקראו תושבי העיר המתגוררים בסמוך לאתרי העבודות להקמת הרכבת הקלה לוודא כי חצרות בתיהם נקיות ולא מהוות מוקד משיכה לחולדות ועכברים.
"יש הרגשה שיש הבנה שצריך פה עזרה וזה טוב", אומר אייל חכמוב, תושב רחוב קרן היסוד, "ואם כל המערכות יפעלו נכון ובצורה יעילה כולם ירוויחו".
3 צפייה בגלריה
שדרות ירושלים, חולון. כמו עצם בגרון התוואי | צילום: קובי קואנקס
שדרות ירושלים, חולון. כמו עצם בגרון התוואי | צילום: קובי קואנקס
שדרות ירושלים, חולון. כמו עצם בגרון התוואי | צילום: קובי קואנקס
הקו הירוק: בכוננות ספיגה בעוד בת ים מנסה לעכל את המציאות החדשה שהגיעה אליה מצפון, אצל השכנה ממזרח, חולון, נערכים לתחילת העבודות בשטח העיר.
העבודות על הקו הירוק של פרויקט הרכבת הקלה, שיכלול 20 תחנות בשטח העיר, המרכזיות בהן בצומת חולון בכניסה לעיר וברחוב סוקולוב, מעוררות כבר עכשיו, עוד בטרם החלו, ויכוח ציבורי ער.
הבעיה המרכזית הניצבת נכון לעכשיו בפני הנהלת חברת נת"ע היא ההתמודדות מול בעלי הנכסים הנמצאים לאורך חלק מתוואי הקו כמו למשל תושבי כמה בנייני מגורים ישנים ברחוב ההסתדרות שייאלצו לפנות את דירותיהם לצורך בניית תשתית הקו.
חלק מתושבים אלה נמצאים אמנם במשא ומתן מול יזמים להוצאה לפועל של תוכנית פינוי־בינוי, אולם ספק אם תוכנית ההתחדשות תצא לפועל לפני התאריך המתוכנן של תחילת עבודות התשתית של הרכבת ברחוב, בחודש יוני 2019.
מי שעוד מודאגים מתחילת העבודות בשטח הם בעלי העסקים ברחוב סוקולוב, רחוב החנויות הראשי של העיר, שמחלקם יופקעו שטחים לטובת הקמת הקו הירוק.
"חלק כבר קיבלו מכתבים על הפקעה של מטרים מהמדרכה מול החנויות מה שישאיר אותנו עם מטר וקצת להולכי רגל וזה עלול לפגוע לנו בעסקים", אומר בעל פיצוצייה ברחוב.
"מי שהולך לעשות פה בלגן חייב להבין שבעלי העסקים צריכים לקבל פיצוי הולם".
חשש נוסף שמביעים בחברת נת"ע ובעיריית חולון הוא כי העבודות המאסיביות להנחת התשתית לרכבת עלולות ליצור צורך בפינוי מוחלט של מספר בנייני מגורים ישנים לאורך רחוב סוקולוב.
3 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה | צילום: קובי קואנקס
עבודות הרכבת הקלה | צילום: קובי קואנקס
עבודות הרכבת הקלה | צילום: קובי קואנקס
על אף שלבעלי הבתים הוצע פיצוי של 125 אחוז מערך הקרקע המיועדת לפינוי, טרם הגיעו הצדדים להסכמה, והמהלכים, בלית ברירה, יואצו בחודשים הקרובים.
"אנשים צריכים להבין שהשינוי הזה יהיה טוב, יצמצם פקקים ויעזור לכולם להגיע ממקום למקום בצורה מהירה", אומר רונן טואשי, תושב רחוב שדרות ירושלים. הרכבת הקלה עובדת יופי בכל העולם והגיע הזמן להפסיק להתלונן ולהתקדם".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "עוד טרם תחילת העבודות אנו פועלים מול נת"ע ומשרד התחבורה על מנת למזער את הפגיעה הנגרמת לתושבים. במסגרת השינויים שבוצעו עם תחילת העבודות שונו תזמוני הרמזורים, נפתחה פניה שמאלה מרחוב החשמונאים לרחוב ליוספטל, וזאת בנוסף לפנייה ימינה שהתאפשרה קודם לשינוי.
"בנוסף, על מנת להקל את התנועה בתוך שכונת ותיקים ואת הכניסה ויציאה ממנה, דנה ועדת התנועה העירונית בתוכנית להפוך את רחוב החשמונאים מרחוב חד סטרי לרחוב דו סטרי והסדרת יציאה מסמטת ברץ לרחוב אנילביץ ע"י ביטול סמטת ברץ כרחוב ללא מוצא.
"עיריית בת ים תמשיך לפעול מול כל הגורמים על מנת להבטיח שמירה על איכות חיי התושבים במהלך סלילת הרכבת הקלה בעיר".