2 צפייה בגלריה
ד"ר לקשטיין. "נדיר שנערות סובלות משחיקה שכזאת" | צילום: וולפסון
ד"ר לקשטיין. "נדיר שנערות סובלות משחיקה שכזאת" | צילום: וולפסון
ד"ר לקשטיין. "נדיר שנערות סובלות משחיקה שכזאת" | צילום: וולפסון
השבוע בוצע בבית החולים וולפסון ניתוח ייחודי להחלפת מפרק ירך לנערה צעירה, שסובלת ממחלה נדירה שגרמה לה לשחיקה קשה של שני מפרקי הירך. השחיקה החריפה עד כדי מצב שבו הנערה איבדה את היכולת ללכת למרחקים קצרים.
"במחלקה שלנו אנחנו רגילים לפגוש באנשים מבוגרים, רובם בני שישים ומעלה, זה היה מאוד נדיר כאשר ביקשו ממני לבוא ולתת ייעוץ במחלקת ילדים אורתופדית", אמר השבוע הרופא המנתח וסגן מנהל השירות להחלפת מפרקים בבית החולים וולפסון, דרור לקשטיין.
הבחורה הצעירה, בת 16 בלבד, עברה בדיקות רפואיות רבות בבית החולים כדי לבדוק מה גרם לבעיה. "בצילום רנטגן של האגן נמצא שהיא סובלת משחיקה קשה של שני מפרקי הירכיים, על רקע מחלה נדירה שמתבטאת בכניסה של מפרקי הירכיים לתוך האגן שנקראת פרוטרוזיו אצטבולום. מדובר בחדירה הדרגתית של ראש עצם הירך ("התפוח") לתוך האגן ושחיקה מואצת של הסחוס, עקב חולשת העצם במכתש האגן. כתוצאה מכך נוצרים כאבים קשים והגבלה משמעותית בטווח התנועה", מסביר ד"ר לקשטיין.
"היא הייתה מאוד מסכנה ובמצב נדיר מאוד", הוא מספר, "הייחודיות של המקרה הוא הגיל. אנשים מבוגרים בדרך כלל סובלים משחיקה אבל אצל נערות זה נדיר, המצב החמיר עד כדי כך שהיא התקשתה ללכת מרחקים קצרים, לבית הספר. הוחלט שהיא תעבור החלפה של שני מפרקי הירך ולפני שנה היא עברה את הניתוח הראשון ממנו החלימה לחלוטין. בימים אלה היא מתאוששת מהניתוח השני שבוצע השבוע".
הניתוח, שבדרך כלל לא מתבצע אצל צעירים, דרש הערכות ותכנון מיוחד בשל העובדה שמדובר בעצמות קטנות יותר מאלו שמנותחות בדרך כלל, "אתגרי הניתוח היו קשורים לגיל שלה ולעצמות הקטנות שלה באופן יחסי. השתמשנו בתוכנת מחשב והזמנו תותבות מותאמות אישית לגודל שלה", מסביר ד"ר לקשטיין.
מדובר בניתוח אותו צוות המחלקה עושה כבעניין של שגרה, הצוות שביצע את הניתוח הוא הצוות של שירות להחלפת מפרקים: מנהל השירות ד"ר אלכסנדר אדלמן שהתמחה בהחלפות מפרקים בשיקאגו, ד"ר דרור לקשטיין שהתמחה בהחלפת מפרקים בטורונטו, וד"ר נוגזר אורן שבמהלך הקיץ הקרוב ייצא להתמחות בהחלפת מפרקים בטורונטו.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אדלמן. "הניתוחים מאפשרים לנערה תפקוד למשך שנים רבות"
ד"ר אדלמן. "הניתוחים מאפשרים לנערה תפקוד למשך שנים רבות"
ד"ר אדלמן. "הניתוחים מאפשרים לנערה תפקוד למשך שנים רבות"
ד"ר אדלמן: "בדרך כלל אנו פוגשים מקרים רפואיים כאלה, עם מגבלה תפקודית כה קשה, בגילאים מאוחרים יותר - החל מגיל 50 ומעלה. במצבה של הנערה - שחיקה קשה של הסחוסים ועיוות של המבנה הטבעי של מפרק הירך - הפתרון היחיד למעשה היה ניתוח להחלפת מפרק הירך.
"באוכלוסיית הנוער, מדובר בדבר נדיר, המהווה אתגר רב. בתוך שנה ביצענו שני ניתוחים להחלפת שני מפרקי הירכיים וכעת מתאפשרים לנערה חיים תקינים וללא מגבלות משמעותיות. לצורך הניתוחים, עשינו שימוש בתותב מיוחד, המותאם לעצמותיה ולמבנה האנטומי של הנערה. הניתוחים מאפשרים לנערה תפקוד למשך שנים רבות, והיא תישאר במעקב רפואי שלנו".