הערים חולון ובת ים מדורגות בין עשר הערים המובילות בישראל בכל הקשור למאזן ההגירה הפנימית השלילית בישראל, כך עולה מנתוני הלמ"ס לשנת 2024. כל זאת לצד תנופת בנייה של תשתיות, יחידות דיור ומשרדים בשתי הערים.
5 צפייה בגלריה
בעיות החניה מחריפות בחולון
בעיות החניה מחריפות בחולון
עבודות הרכבת בחולון
(צילום: ריאן)

למה התושבים עוזבים את העיר?


מספר התושבים שמתגוררים בחולון עומד על 192,980 – כ-2,145 עזבו את העיר (ירידה של 509 תושבים במאזן הכולל לעיר), ובבת ישנם 129,304 תושבים – 1,134 תושבים עזבו את העיר בשנה האחרונה (ירידה של 661 תושבים במאזן העיר הכולל).

קראו גם:

בחולון, ובעיקר בבת ים - ההגירה השלילית מסתמנת לאורך שנים רבות. כך למשל, בשנת 1995 נרשמו בבת ים 136,365 תושבים, והגרף שנמצא בירידה מסמן שתושבים ממשיכים לעזוב את העיר, ומי שנותר היא בעיקר אוכלוסייה מזדקנת או קשת יום – ולאלו אין את היכולת או האמצעים לעבור לעיר אחרת (כ-28.3% מאוכלוסיית בת ים הם קשישים, לעומת 15% בממוצע הארצי, וגם מספר המשפחות המקבלות אחוזי נכות או קצבאות גבוה מן הממוצע הארצי).
בחינת השנים האחרונות מלמדת שמדובר במגמה מתמשכת של הגירה שלילית מבת ים, אשר נמצאת עכשיו במקום רביעי בארץ ומחולון.

5 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
עבודות הרכבת הקלה בחולון
(צילום: ריאן)

חולון - "חסרים מקומות בילוי"


בחולון נרשמה עלייה לאורך השנים החל משנת 2007, אולם משנת 2019 נרשמה סטגנציה על כמות התושבים, ובשנתיים האחרונות – מספר התושבים התחיל לרדת, עד כדי ששנה שעברה חולון כיכבה במקום השביעי במדד ההגירה השלילית.
ישנן הרבה סיבות, חולון חוותה עלייה משמעותית במחירי הדיור וזה מקשה על תושבים רבים, במיוחד משפחות צעירות. בנוסף, בעיות תשתית כמו פקקים, תחבורה ציבורית לא נוחה וסלילת הקו הירוק של הרכבת הקלה בהחלט לא הועילו. אך יש לציין כי לאחר סיום עבודות הרכבת הקלה, מערך התחבורה הציבורית בעיר יהיה טוב בהרבה.

5 צפייה בגלריה
רחוב סוקולוב בחולון. אין חנייה ואין פתרון
רחוב סוקולוב בחולון. אין חנייה ואין פתרון
רחוב סוקולוב בחולון
(צילום: איילת רוטה-גבאי)

שחר האס, חבר מועצת העיר: "הנתונים לא מפתיעים אותי. העיר נהפכה ממקום שחולונים גאים ושמחים לגור בו, לעיר שתושביה לא רואים בה עתיד".
אביעד נחמן (בן 30, נשוי + 2) עזב לפני כשנה את חולון לבאר יעקב: "לא רציתי שהילדים שלי יגדלו כאן. קודם כל רמת החינוך התדרדרה לדעתי וכמעט אין מה לעשות בעיר, בעיקר לילדים ולבני נוער - חסרים מקומות בילוי. נולדתי והתגוררתי כל חיי במונטיפיורי - אבל כדי להגיע לאזורי בילוי צריך לנסוע לכיוון ח-300, קרית שרת או ימית 2000, וזה לפחות 20 דקות. בזמן הזה אפשר גם להגיע לתל אביב".
"בנוסף, חלק מהעיר נראה קצת כמו סלאמס מבחינת ניקיון. אשתי בהריון נפלה על המדרכה וביקשתי מהעירייה לטפל, אבל עברתי לאחרונה שוב באיזור - אף אחד לא טיפל. בהבדל של רבע שעה נסיעה מחולון שילמתי על בית הרבה יותר גדול בבאר יעקב, החיים יותר נוחים מבחינת העומס בכבישים וגם אין חחפירות של הרכבת הקלה".

5 צפייה בגלריה
 רוטשילד בת ים. "אפור, ישן ומתפורר"
 רוטשילד בת ים. "אפור, ישן ומתפורר"
רוטשילד בת ים. "אפור, ישן ומתפורר"
(צילום: אוראל כהן)

בת ים - "לא מותאמת לחילונים"


חן מילרוד (בן 43 + 1), רכש לפני כ-15 שנה את בית סבתו וסביו אשר בצפון בת ים: "התגוררתי בעיר כ-15 שנה והחלטתי שלא עוד – לא אוכל לגדל את הילד שלי פה. לבת ים יש הרבה יתרונות של שקט ושלווה, אבל זו גם עיר שסגורה ברובה בשבת עם תחושה דתית. אין תחבורה ציבורית בסופשבוע ואין לאן לצאת. העיר אינה מותאמת או מזמינה לחילונים".
למה עזבת?
"לעניות דעתי צורת הניהול בעיר לא מקצועית. אמנם יש שיפור דיגיטלי – אך אין מענה. נניח הייתי פותח תלונה על כך שהמדרכה שבורה ליד הבית שלי, היו ממהרים לתת לי תשובות ולסגור את הפנייה, אבל לא לפתור אותה. העיר עם הרבה פוטנציאל, אבל חלקה מלוכלכת עם בניינים ישנים והרוסים, המדרכות נותרות שבורות.
כאמור, למרות הנתון השלילי, אי אפשר להתעלם מכך שבת ים נמצאת בתהליך מקיף של בנייה והתחדשות עירונית, שצפויה להשפיע על איכות חיי התושבים ולמשוך גם תושבים חדשים. במיוחד מדובר על האזורים הקרובים לחוף, שבהם, אגב, לא מעט מהעסקים גם פועלים בשבתות.

5 צפייה בגלריה
רחוב בלפור בבת ים
רחוב בלפור בבת ים
רחוב בלפור בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)

מומחה הנדל"ן, אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים של רי/מקס סנטר בחולון ובבת ים: "לא מופתע מהנתונים כי המצב והצפיפות בערים קטסטרופליים. חולון היא לא עיר הילדים כמו שהרבה כינו אותה, כי מי שמהגר החוצה לרוב הן משפחות, שעוזבות לשכונות חדשות בראשון לציון, באר יעקב, יבנה או גדרה – ערים ששמים מרחבים ציבוריים בראש מעייניהן. בנוסף, נושא הרכבת הקלה בחולון - זה אסון, וגם אין הרבה מקומות עבודה בשתי הערים. אני לא רואה כרגע את הערים אטרקטיביות לזוגות צעירים, אולי רק לאלו שרוצים לגור בקרבת תל אביב, אבל ממש מחוץ לעיר".

תגובות


מעיריית חולון נמסר בתגובה: "הקמנו מינהל קהילה ושירות לתושב אשר תפקידו לתת מענים שונים ומגוונים לכלל תושבי העיר. המינהל הושק לאחרונה וכבר עמל על תכניות עבודה אשר יוצגו לציבור בהקדם. ביחד נפעל לשנות את הנתונים המעידים על הגירה שלילית ב-7 השנים האחרונות בחולון - לקראת 7 שנים טובות ומוצלחות של קליטת תושבות ותושבים. חולון תחזור להיות העיר המובילה בישראל".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "בשנתיים האחרונות חל שינוי משמעותי בהרכב האוכלוסייה בבת-ים: בעוד שרוב העולים שהגיעו מאוקראינה בעקבות המלחמה בחרו לחזור למדינתם עם התייצבות המצב, העיר מושכת אליה יותר ויותר צעירים ישראלים המחפשים את ביתם החדש.
נתוני ההגירה שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציגים תמונה חלקית בלבד של השינויים הדמוגרפיים בבת-ים. על פי נתוני מרשם האוכלוסין, התנועה הדמוגרפית בעיר מורכבת ודינמית:
בשנת 2022 הגיעו לעיר 3,865 עולים, רובם בעקבות המלחמה באוקראינה. מתוך סך 5,093 תושבים חדשים שנכנסו לעיר (ללא ילודה), לעומת 4,961 שעזבו.
בשנים 2023-2024 ניכרת מגמה של חזרת העולים מאוקראינה למדינתם, במקביל לכניסה מוגברת של צעירים ישראלים לעיר. בשנת 2023 נכנסו 4,845 תושבים חדשים ועזבו 5,414, ובשנת 2024 נכנסו 5,440 תושבים חדשים לעומת 5,410 שעזבו.
בת ים ממשיכה לשמור על יציבות דמוגרפית תוך התחדשות האוכלוסייה. העיר מושכת אליה משפחות וצעירים ישראלים הודות להשקעה מתמדת בפיתוח תשתיות, שיפור מערכת החינוך, הרחבת היצע הדיור והתחדשות עירונית. שינויים אלו הופכים את בת ים ליעד מבוקש עבור אוכלוסייה צעירה ודינמית".